Traktorer och processorer

Valmet 605 Driver dåligt

52 inlägg 11849 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

källefall8  
#568478 Finns ju blankdiesel å beställa dvs utan tillsatser men man måste ha egen farmartank då förstås.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568483 Detta utblandande och i blandande av miljödiesel kommer att bli många maskiners död, ett är ett helt annat underhåll som krävs för att undvika, dessa alger, och har man väl fått de i tanken, då är de överallt. Att demontera pumpar och spridare är ju en sak som tar tid, tyvärr har man ju inte oftast den tiden. Många måste då lämna in sin maskin, och hur billigt blir det?

Sedan om man köper begagnat,,,,, då är det bara att utgå från det värsta, och börja riva och åtgärda. Nä vi behöver ha en annan typ av miljödiesel, som inte binder vatten och äcklar ner. Blankdiesel är det bästa.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568497 Måsta bara ställa frågan, vilken diesel/leverantör är det som är problemet?
Eller är de att fordonet går för lite så dieseln blir stående i tanken för länge?
Har tankat på Preem/Såifa i många år utan att ha några sånna problem

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

halvproffs  
#568547 Jag kör 100 timmar per år och har aldrig haft något problem som tur är. Har inte hört någon annan här heller som haft dessa problem,men finns nog säkert nån.
Däremot vet jag några förr som hade farmartankar och blev kondens i som sen frös till is i filtren.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568568
gnisten83 skrev:Måsta bara ställa frågan, vilken diesel/leverantör är det som är problemet?
Eller är de att fordonet går för lite så dieseln blir stående i tanken för länge?
Har tankat på Preem/Såifa i många år utan att ha några sånna problem


Det är väl ingen speciell leverantör utan de flesta mackar har ju miljödiesel, och miljödiesel innehåller olika ämnen som binder vatten, vatten tillsammans med bottensatsen kan bli en hemskt otrevlig sörja, denna sörja kan finnas i tanken länge och skvalpa runt. Rätt som det är så börjar det växa i detta gegg, och klägga igen, spridare, och pumpar.

Nästan alla har någonting av detta slask i sina tankar, alltså bottenslask.

Jag har slutat totalt med att köpa miljödiesel, jag köper blankdiesel av en vän. När han tar hem då tankar jag på fat.
Jag rengör alltid fatet innan hämtning och slår i algdödande medel.
Lite T-röd eller liknande i fatet, och sedan ur sköljning så är det klart.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568570
halvproffs skrev:Jag kör 100 timmar per år och har aldrig haft något problem som tur är. Har inte hört någon annan här heller som haft dessa problem,men finns nog säkert nån.
Däremot vet jag några förr som hade farmartankar och blev kondens i som sen frös till is i filtren.


Kondens är ju ett sattyg att det bildas, men det går ju dock att motverka med K-sprit för diesel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568572 Okey men de måste väl hänga på omsättningen på macken med, har inte tömt tankarna på traktorerna nån gång på de 25 åren jag har haft traktor och tanken hemma har tömts o besiktigats nån gång

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568573
gnisten83 skrev:Okey men de måste väl hänga på omsättningen på macken med, har inte tömt tankarna på traktorerna nån gång på de 25 åren jag har haft traktor och tanken hemma har tömts o besiktigats nån gång


Javisst är det så, för att undvika detta, så behöver mackarna tömma och inspektera sina tankar ofta. Och tyvärr oftare om det är miljödiesel.

Jag brukar tömma min bränsletank varje år.
Byter bränsle filter.
Och jag har då hittat ganska mycket äckel innan jag bytte till enbart blankdiesel.

Jag köpte RME diesel en gång och nej aldrig mer, jag hade mycket vatten bara efter någon dag i tanken., Har ju glaskopp på Bm 650 så jag ser vad som sker.......

Nu vet inte jag riktigt men samtidigt så kan man väl kanske tycka att viss obekvämhet kanske miljön och naturen är värd, så länge inte man får en obrukbar maskin....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568579 Då måtte väl Preem/Såifa ha bra nog koll på sina tankar för åkarna hade lynchat tankstället om dom blitt stående pga alger därifrån

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568589
gnisten83 skrev:Då måtte väl Preem/Såifa ha bra nog koll på sina tankar för åkarna hade lynchat tankstället om dom blitt stående pga alger därifrån


Eller så är det just därför som de inte har problem, de har en riktigt bra omsättning på bränslet, och suger ur tankarna med jämna mellanrum. Även i dessa tankar under jorden blir det vatten och slask...

Men det är helt riktigt att åkarna blivit rasande, men hur är det med adblue? Går det att använda för att häva ihjäl alger och bottenslask..?🤔🤔
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 30 maj 2019, 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Blivande snickare  
#568592 AdBluen har ingenting att göra med bränslet i tanken eller bränslepump å filter.
Kör man igenom 300 liter per dygn hinner det inte växa mycket i virveln :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568594 Nä det vet jag, men jag hade en övrig fundering på om adblue gick att använda emot alger, inte att tillsätta i tanken full i diesel för det blir inge bra.

Men om man har en dunk adblue hemma, och vill prova att tvätta rent från alger tänkte jag mera....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

axwell  
#568599
vinterrojarn skrev:Nä det vet jag, men jag hade en övrig fundering på om adblue gick att använda emot alger, inte att tillsätta i tanken full i diesel för det blir inge bra.

Men om man har en dunk adblue hemma, och vill prova att tvätta rent från alger tänkte jag mera....


Det skulle jag inte rekommendera, Adblue innehåller ju mer vatten än urea som utgör 32% av blandningen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568605 Jahopp... Ja men då vet man ju det iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

halvproffs  
#568617 Gör inte som en man här. Hällde adblue i tanken på sin diesel bmw i tron att den skulle bli bättre på alla vis. Alla aluminiumdelar som kom i kontakt med adblue frättes sönder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).