Öppna kategorin

Less på gruvan, skogen nästa?

34 inlägg 11779 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436157 Jag får tyvärr ingen lön, jag kör på F-skatt.
Men nog hör man många säger sig plocka hem över 25 in på kontot, men då är det ju skifttillägg osv med i det.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

r93  
#436198
jannee skrev:Via bemanningsföretag har sjuksköterskor ibland fått lyckats få upp till 50 000 kr/mån. Bl.a. betalde Värnamo sjukhus detta i somras.
För övrigt är en lön på 45 tkr/mån inklusive skift och underjordstillägg inte för mycket.
Det är ju med livet som insats du beger dig tusentals meter ned i underjorden. :mrgreen:
Till Loppan kan jag bara säga att när Eliasson var högste chef för Försäkringskassan lär han på ett möte sagt följande
- Ni tjänar inte mycket men ni tjänar folket och det är det viktigaste.
Samma för er bönder:
- Ni håller landskapet levande och oss andra med mjölk och kött, tänk vilken nytta ni gör när ni tillgodoser folket.


Angående sköterskorna så är det enstaka extremfall dom lyckas med detta, under semestrarna. För normal vårdpersonal är detta fantasisummor, jag jobbar som tekniker inom landstinget så jag har ganska bra insyn. Vårdpersonalen går för närvarande rakt in i väggen, underbetalda och av anledning som inte får nämnas på detta forum :wink:

Sex procent av alla sjuksköterskor sade upp sig under 2016. Barnmorskorna drar nog in runt 50k i månaden nu för dom som inte är sjukskrivna jobbar nog dubbla skift :shock:.

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Davvi  
#436213 Visst är det med livet som insats men det går inte riktigt att tänka så om man ska jobba i en gruva. Lönen varierar en hel del beroende på vad man jobbar med och om det är ovan eller under jord men runt 40 stämmer ganska bra.
Fördelarna är ju trygga anställningar och ganska bra villkor. Skiftgång i olika former är väldigt vanligt och attraherar i synnerhet folk från andra orter.
Så mycket talar ju för gruvjobb om man vill bo och leva här i Malmfälten men börjar som sagt bli lite less och saknar att behöva arbeta med kroppen och knoppen. Funderar ibland faktiskt lite på att greppa spaden och bli anläggare igen men det vore ju lite att backa ett steg.

Ett alternativ kunde ju vara att försökan få in en fot i skogsbranschen och prova på under ledigveckorna eller semestern? Viss erfarenhet har jag ju redan och sågar eget virke på hobbynivå men saknar behörigheter. Hur ser efterfrågan ut på arbetskraft i Norrbotten just nu?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Davvi  
#531526 Hittade min egen tråd såhär snart två år senare och kunde inte låta bli att reflektera då det hunnit hända lite både privat och yrkesmässigt. Var faktiskt i kontakt med en skogsentreprenör men de kunde bara erbjuda kortare anställning och med huslån, renovering osv kändes det lite för osäkert.
Sedan trådstarten har jag även hunnit byta arbetsplats från underjordsgruvan till annat projekt inom samma företag, en tid som varit väldigt varierande men också ett evigt hoppande mellan maskiner och arbetsuppgifter. Visst var det roligt till en början men nu känns det som att stå på ruta ett igen efter snart 9år inom samma företag.

Så tankarna är där igen, kanske skulle man ändå pröva jobba med annat än sten? Läsa något kanske? gärna inom skog men de flesta utbildningar tycks vara ganska långa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

husqvarna_med_sthil  
#531532 Att byta jobb och miljö kan förändra synen på allt och på riktigt. Jag har testat tidigare och står nu själv efter några år med fast anställning inför en situation där jag blir arbetslös efter jul. När man testar sina vingar växer man och lär känna sig själv, man ska inte vara totalt våghalsig men det är inte så roligt att vara helt i händerna på sin arbetsgivare heller, speciellt om man börjar i allt högre grad känna sig less eller att man sakteliga börjar tröttna på hastiga ändringar hit eller dit som man kanske inte riktigt förstår eller tycker om alla gånger.

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Davvi  
#531554 Lite där är väl kärnan, svårt att argumentera mot trygg anställning med bra lön och arbetskamrater speciellt när man satt sig i klorna hos banken för överskådlig tid. Står väl lite där i vägvalet, vad ska jag bli när jag blir stor?
Hade förresten ett positivt snack med platschefen i morse, vi har ju skogsmaskiner i företaget men de går inte dagligen. Slängde iaf ut en krok att jag är intresserad ifall det behövs förare till dessa. Kan ju alltid hoppas! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Brorsan  
#531595 Jag är 63 år men har inte bestämt mig än för vad jag ska bli när jag blir stor.
Jag börjar väl gaffla in mej på rätt intresse (maskin entreprenader) men det blir ju en del stickspår ändå.
Var inte rädd för att prova något helt annat, en del är bra en del mindre bra men ger livserfarenhet för framtiden.
Var nyfiken. Det går ofta att backa om man kört fel.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531622 Jag håller med, nu när jag nått ålderns höst vid 50 så vet jag inte än vad jag ska bli men
tills dess får jag fortsätta som tidigare hoppas jag och om gud vill så blir det mer skog
och hemmapulande med kanske något mindre kosing än om jag ökat i gruvsvängen
men vem vet. Grannen dog nyss som han stod i köket 70 år gammal, så man ska nog
inte spara kul grejer till alltför långt bort i tid om man med nån säkerhet ska hinna göra dem.

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Davvi  
#531674 Så är det väl, lär nog aldrig heller komma på vad jag ska bli.
Nu är ju jag något yngre med mina 30år men det känns ändå som att tåget gått på något vis, nu när man byggt sig en tillvaro som jag i övrigt är nöjd med. Fast vem vet, livet har tagit oväntade vändningar förut!

Nå, ska enligt planen fälla lite björk i helgen så får lite utlopp för min längtan till skogen. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

P.Hansson  
#568317 Lånar denna tråd en sväng då det snackas om jobb i gruvindustrin.
Hur är efterfrågan på personal i gruvorna nu? Tänker kanske i första hand på maskinförare i form av fordon som får framföras med C-CE kort? Men även andra yrken inom gruvindustrin

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Davvi  
#568325 Det skriks bokstavligen efter folk till Malmfälten, främst med CE kort både till gruvorna och övriga åkare.
Bara sök till valfri i Kaunisvaara, Svappavaara, Malmberget eller Kiruna, utmaningen brukar vara boende men företagen brukar kunna lösa det. :)
Hojta om du vill ha tips på firmor att söka till, sett att några söker just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Camaro1969  
#568337
hlb skrev:Jag tjänar mycket mer nu, när jag gallrar varje dag med Hypron, än när jag var företagsledare, men lönen är inte i förgängliga penningar.


kör du på uppdrag åt andra?

eller egen skog, isåfall skulle jag gärna vilja veta hur du räknar.. eller hade du väldigt dålig lön som företagsledare? :-o

Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

P.Hansson  
#568365
Davvi skrev:Det skriks bokstavligen efter folk till Malmfälten, främst med CE kort både till gruvorna och övriga åkare.
Bara sök till valfri i Kaunisvaara, Svappavaara, Malmberget eller Kiruna, utmaningen brukar vara boende men företagen brukar kunna lösa det. :)
Hojta om du vill ha tips på firmor att söka till, sett att några söker just nu.



Tipsa på du!
Visserligen är det inte just nu som jag är behöver jobb men om ca. 2 månader men nämn gärna olika företag som verkar inom nämna område.
Så får jag ta mig en funderare på om jag verkligen vill veckopendla ungefär 100 mil enkel resa :smile:

Avatar Fallback

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

tallen100  
#568372
Camaro1969 skrev:
hlb skrev:Jag tjänar mycket mer nu, när jag gallrar varje dag med Hypron, än när jag var företagsledare, men lönen är inte i förgängliga penningar.


kör du på uppdrag åt andra?

eller egen skog, isåfall skulle jag gärna vilja veta hur du räknar.. eller hade du väldigt dålig lön som företagsledare? :-o

Skulle tro att "lönen" kallas livskvalité :-bd

Användarvisningsbild

Re: Less på gruvan, skogen nästa?

Camaro1969  
#568375
tallen100 skrev:
Camaro1969 skrev:
hlb skrev:Jag tjänar mycket mer nu, när jag gallrar varje dag med Hypron, än när jag var företagsledare, men lönen är inte i förgängliga penningar.


kör du på uppdrag åt andra?

eller egen skog, isåfall skulle jag gärna vilja veta hur du räknar.. eller hade du väldigt dålig lön som företagsledare? :-o

Skulle tro att "lönen" kallas livskvalité :-bd


den köper jag rakt av!

funderar på nå sånt själv... därför jag undrade om det fanns nån kalkyl där inte 95% hamnar på nöjeskontot :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).