Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577343 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#568143 https://m.naturskyddsforeningen.se/.
Här är ulfs motsats om plantager. SNF gillar inte plantager i Brasilien.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#568144 "snickarn, du är ansiktet utåt för svenska folket ...".

Nu var Uffe lite närmare än 10.000 km fel men dock ändå fel ute.....

Ligger någon blöt jävla pöl emellan... :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#568148 Berors nå varscht man bor i Sverge de! 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#568149 Jo det är klart längst upp finns ju någon liten mark remsa....

Annars vatten överallt....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568162 det jag vet om skydda skogen och naturskyddsföreningens trovärdighet är väl att dom är medelbra på att bedöma oss skogsägares situation .. men jag tycker de är betydligt hederligare i sina beskrivningar över problemen vårt skogsbruk orsakar ..jag förstår också varför dom vill stoppa skogsbruk i en del skogar, då de tror att det är enda sättet att rädda naturen .. nu är ju jag en person som vill använda mina träd till att leva på, och då får det ju inte bli så att någon med mindre kunskaper än jag ska tala om för mig om jag får avverka eller inte .. mina kunskaper är så pass övergripande att jag bara kan lyssna på någon som har specialkunskaper och kan motivera på ett bra sätt varför jag inte ska ta ner träd på ett visst ställe ... hittills har ingen lyckats med det ... men jag gör ju inte kalhyggen ... och det är ju den garanti som gör att jag kan be vem som helst att fara åt helvete om dom får för sig att klaga på mitt skogsbruk ... jag frågade en kille på skogsstyrelsen idag, om han någonsin under sina 40 år på jobbet, hört någon säga "förbjud kalhyggesbruk" ... " nääe aldrig, inte ens från miljörörelsen" .. så jag förstår ju givetvis att jag är en udda figur i den här världen, men det är bara så att jag har förstått att våra problem med våra skogar, ett tragiskt landskap, minskande arter, allt fler sjukdomar på träd, sjunkande grundvatten, brunare sjöar, sämre virkeskvalite, tragisk brist på löv och blandskogar, usel lönsamhet för både industri och oss skogsägare, sämre ökning av turistströmmar till vår natur än våra grannländer, förbud att bruka våra ägandes skogar osv i all oändlighet ... ja jag har som första människa lyckats bryta mig ur den hjärntvättning som tom tagit miljörörelsen in i ett töcken där tanken inte ens kan tänkas, det är helt enkelt inte möjligt för någon i sverige att förstå vad kalhygge gör med skogen .... för att travestera tage danielsson " det som händer med sveriges skogar är så jävla osannolikt, så egentligen har det nog inte hänt"

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568163 ja så måste det vara ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Brorsan  
#568167
ulf 1 skrev:här står om det 800 hektar styora hygget ... http://www.skyddaskogen.se/sv/reflektio ... -skogsbruk

Jag kanske läser lika illa som uffe men ett 800 ha hygge nämndes ingenstans i den beskyddarextema artikeln vad jag kunde se.
Det stod om flera mindre ytor som tagits upp i närheten av varann under 2000 talet under en bild, så det står nog nästan 20 årig skog samt plantskog och röjningsskog på en stor del av dom 800 ha som nämndes.
Kanske för mycket skog i samma ålder för min smak men jag äger ju inga 1600 ha heller. :grin:

Forskarresan var finansierad av Nordiska Ministerrådet med brasklappen att dom inte ansvarade för artikelns innehåll. (Dom vet väl hur Skydda skogen tänjer på sanningen).

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#568172 Det var då dagens sanning!!! Forskarresan var finansierad av Nordiska Ministerrådet med brasklappen att dom inte ansvarade för artikelns innehåll. (Dom vet väl hur Skydda skogen tänjer på sanningen).

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568175 nej brorsan, så fungerar det inte i skogsbolagens värld, och med skogsstyrelsens välsignelse .. du behöver inte räkna ditt innehav på en trakt för att följa kalle anka lagen, nej inte ens på kommunnivå utan du får räkna hela ditt innehav .. tex två miljoner hektar för stora/bergvik ... vilket gör att du kan jämna en hel kommun med marken och inte bryta mot någon lag eller certifiering .. så 800 hektar bryter inte mot några lagar för ett stort skogsbolag i sverige .. är inte sverige fantastiskt ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568190 jag ska göra en spådom .. i min kristallkula ser jag hur träden på de 80% av sveriges produktiva skogsyta som numera är tidigare kalhyggen och alltså till största delen är planterade ... kommer att dö i förtid ... det kommer också att bli allt fler nya, ej tidigare upptäckta smittspridare i dessa planteringar av försvagade träd ... en kalhuggning är ett nackskott på en skog, och givetvis får det konsekvenser, den som lever får se .. och det blir väl våra barn som får försöka rädda naturen ... vi bedriver antagligen världens mest egoistiska skogsbruk ... där allt går ut på att ta för sig utan en tanke på konsekvenserna, bara sorgligt ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568193 egentligen är det som att lägga en straff i öppet mål .. när jag låtsas titta i min kristallkula ... man behöver bara vara läskunnig och ha ett par hjärnceller som är friska .. så kan man se in i framtiden med detta kalhyggesbruk, ju mer plamnteringar ju mer elände, någon som hör klockor ringa ... här är en av alla hundratals "värre en någonsin" artiklar .. http://www.barometern.se/oskarshamn/fru ... -i-skogen/ .. jag återkommer ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#568209 Granbarkborren finns inte på hygget Ulf 1 :surp: , utan det handlar om en allt sämre skogshygien :sad: Skyddad skog i olika former är en fristad för granbarkborren och här sviker samhället de privata skogsägarna å det gruvligaste :cry:

Har själv skog nära ett reservat med grov granskog. Reservatet kommer att fortsätta leverera granbarkborrar till den omgivande privatskogen i många år 😈 . Stora virkesvärden kommer bokstavligen att gå upp i rök. :shock:

Skydda skogens bild på en misslyckad naturvårdsbränning, har ingenting med trakthyggesbruket att göra Ulf 1 :roll: Fast mupparna verkade trivas bland stenarna =))

Kom ihåg Ulf 1, trakthyggesbruket tar upp co2 \:d/ Den skyddade skogen avger co2 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568343 så korkat mellberg ... slu skrev redan för 10 år sen att "Hur kan vi motverka framtida massutveckling av barkborrar och hotet om drastiskt ökade förluster av kolfixerande granar? Skogsnäringen måste anpassa sig efter de förändrade förhållandena, inte minst genom att ha en mångfald av trädslag även i produktionsskogen." ... var ser du blandskogarna i svenskt skogsbruk ... i tyskland har man snart tagit bort alla gamla döende planteringar och satsar på fullskiktade blandskogar och,... ja ... det funkar överlägset bättre än svenskt kamkazeskogsbruk ...planteringarna dör, men vi skickar en ny omgång med kanonmat ... ge upp nu innan ni förstört allt av värde i vår natur ... den enda mångfald som finns i den svenska modellen är de tusentals bortförklaringarna varför det går så dåligt och de tusentals lögner att det går bra .. vi ser alla att ni som förespråkar kalhyggesbruk står med dynga upp till halsen och ändå försöker bjuda in oss kloka till er värld ... glöm det, vi vill inte ha den ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568344 och du mellberg var ser man stressade granar, för det är bara såna som som angrips och sedan skapar enorma föryngringar ... jo givetvis i en plantering, där 2600 plantor försöker hitta lite vatten efter att all nederbörd gått rakt genom hygget och inte skapat det behövliga grundvatten som är normalt för en skog, och de svampar som skulle kunna hjälpa med vattenförsörjningen dog ju när man gjorde nackskottet på skogen (kalhygget) och nu ska plantorna tävla om att ta sig upp till ljuset så att de inte dör, och då bygger man stam och skiter i skydd och rötter, här kan man snacka om att skapat en stressituation för träden med ett helt felaktigt skogsbruk, som bara gynnar en girig industri .. läs på lite mellberg " Granbarkborrens hanar drar sig till stormfällda och stressade granar och borrar in sig i veden för att skapa parningskammare. Granen i sin tur försvarar sig genom att producera mer kåda, som granbarkborren sedan använder för att sända ut ett speciellt feromon, en doft. Detta feromon drar åt sig ännu fler granbarkborrar och granen svarar med ännu mer kåda tills den till slut inte orkar längre. Honorna lägger ägg i upp till tio centimeter långa modergångar längs fiberriktiningen och larverna äter sig sedan ut och blir nya granbarkborrar som så småningom letar sig till nya granar att sätta tänderna i." jag kan lägga till, när granarna fått tillräckligt med tjock bark, vilket brukar vara vid 10cm i brösthöjd, så är dom ofta så stressade av kampen om ljuset att dom är dödens lammungar för en svärm borrar .. det är i dessa odlingar du skapar monstersvärmar som sedan klarar att ta kål på andra större träd .. detta scenario kan inte uppstå i en blandskog .. hur svårt kan det vara att förstå ... i mina hemtrakter så avverkad man 200 kubik vid en sjö, för en månad sen, nu har 300 kubik blåst omkull ... är vi världsbäst på skogsbruk, eller bara på att skryta över det ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#568348 Hos är det mest granar som är 100-150 år som angrips av barkborren...ungskogen som är planterad på 50-60 talet har klarat sig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).