Motorsåg och handhållet

Köpa renoverad hva371

53 inlägg 5332 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa renoverad hva371

Avslutat-02  
#568090
Mange skrev:Ställ den på max! Billigare o smörja än köpa drev, kedjor o svärd.

Mange den läckte olja, inte hur han skulle göra med pumpen, visst kan han ha pumpen på max, men vid kort svärd så läcker den inte mindre.... Eller?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa renoverad hva371

jai134  
#568091 Jag är inte på samma ort som sågen nu tyvärr så jag kanninte kolla. Jag ska köra den mer och låta den jobba lite och se om det är något överskott eller en verklig läcka. Finns det några andra nackdelar med att låta den gå med pumpen på max än att det rinner ut olja? Kletar den igen mer tex? Jag funderar på att köra med rapsolja men då måste det väl vara ännu tätare, den kryper väl lättare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa renoverad hva371

Avslutat-02  
#568094 Om du skall köra den på rapsolja då skall pumpen gå på max precis som Mange skrev. Men om man letar efter en läcka då är det ingen fördel.

Men gör som du har tänkt och skriv gärna om du hittar något fel, eller om det bara var överflödig olja.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa renoverad hva371

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568096 Det är bra. Då har du lite o grunna på.
På med svärd o kddja o låt den gå lite i stock.
Läcker den sen får du ta reda på var.

Avatar Fallback

Re: Köpa renoverad hva371

Blivande snickare  
#568103 Röstar med på maxflöde. Svårt att få för mycket smörjning på nånting så påfrestande som en sågkedja.
Dessutom är det trots allt inga stora mängder det handlar om så klart värt det jämfört med att i onödan bränna svärd, drev å kedjor.
Rapsolja är billigt, skitbra, finns att få i stora dunkar och är inte hälsofarligt 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpa renoverad hva371

jai134  
#569180 Allt verkar fungera, förutom att kedjan var tokslö, så jag är mycket nöjd så här långt. Jag har av förklarliga skäl inte kunnat såga något med den eftersom jag inte kunde köpa kedja här i krokarna. Tre affärer och ingen hade kedja som passade :-( Nå, jag har beställt på nätet och hoppas den kommer ganska snart för jag har rätt mycket att ta hand om på vedbacken.
Nu till min fråga: När ni säger "maxflöde" på oljepumpen undrar jag vad det innebär. Husqvarna säger 3 varv ut med 18-24" svärd med deras egen olja och ett extra med andras olja. 3-4 varv är alltså normalläge, vad är max? Jag har skruvat ut 10 och det känns som jag skulle kunna hålla på tills jag får skruven i handen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa renoverad hva371

Björn T  
#570098 Hej. För att oljemängden ska bli rätt, så får du skruva in juster skruven i botten. Och sedan öppna 3-4 varv då blir det max. Men en sådan fin såg hade jag bara kört på mineralolja.

Användarvisningsbild

Re: Köpa renoverad hva371

jai134  
#570099 Tack så mycket :-) Då vet jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).