Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577247 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#567890 jag hoppas fortfarande att ni alla försöker att tänka själva .. och mina ideer är inget annat än mina, och därmed ofta lite originella .. här får ni ett par bilder från min pallkrage tillverkning .. jag ska lägga ut lite bilder på olika pallkragar som jag gör framöver, tex enkubiks ved pallar med lock på och odlingslådor tror jag det skulle vara överkurs att först låta dom ströas och lufttorka ett år ... om någon tycker det momentet ska dras in i min tillverkningen, får ni gärna kommentera varför, jag har ju gjort 12 mm tavellist i 25 år så jag förstår givetvis att lister inte ska sättas upp inomhus med färskt virke, det går nog väldigt dåligt att hyvla också, faktum är att tavellist inte görs i sverige längre pga svårigheterna att hitta rätt virke, i världens sämsta skogsbruk .. om 50 år så är fortfarande halva sveriges skogsyta fortfarand bestående av granskog, så jag är inte ett dugg bekymrad av att vi skulle stå utan gran, antagligen har vi då blivit så kloka att vi skrattat ut vår nuvarande skogsbruksmodell och fått tillbaka friska skogar med minst 50% löv ... och tack för ditt tips att inte göra spika upp färska lister vinterrojarn, vilken tur att du finns ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#567894 Hur som helst så har du mycket ideer :-bd
Var får du tag i hörn beslagen i från?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#567895 Trakthyggesbruket levererar alla skogens ekosystemtjänster enligt SS och NV :d Enligt Ulf 1 även pallkragsvirke, både rått och torrt. Brist föreligger på ekosystemtjänsten listvirke enligt Ulf 1. Åtgärd fler bokskogar, i alla falll i Örebro län, där efterfrågan är extra hög (källa skogsforum) :-o

Kom ihåg Ulf 1, den brukade skogen tar upp co2 :ymparty: , den skyddade skogen avger co2 :((

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#567904 "Och tack för ditt tips att inte göra spika upp färska lister vinterrojarn, vilken tur att du finns .."

Åhhå vilket trevligt inlägg, detsamma.
Vi kan alla hjälpa varandra. Trevlig helg.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#567910 Ibland så funderar jag på om ni är lite jävliga åt varann, men vet inte så noga. :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#567918 ja lite humor lättar upp .. det finns några maskiner i sverige som står och spottar ut pallkragegångjärn, jag köper mest sånt som de har liggande och vill bli av med ... men det är jäkligt dyrt att frakta, ett par 40 cm väger nästan ett kilo, jag köper aldrig något som kostar över 5 spänn paret...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#567919
sveakatten skrev:Ibland så funderar jag på om ni är lite jävliga åt varann, men vet inte så noga. :d


Att små jävlas med varandra är ju halva grejen, sedan kan man ju alltid vara vänner.
Tills debatten hettar till.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568054 jag satt och funderade lite i regnet ... varför sveriges skogsägare är medlemmar i skogsindustrin, via sina skogsägarföreningar, hur förhandlar man med sig själv, hur går det till ... eftersom vi har ett sjukt skogsbruk, kanske det är helt normalt för denna sjukling att sätta sig på samma stol som den som ska köpa ens produkter, och försöka förhandla .. men tänk efter lite, om man nu är lite febrig, så borde det väl ändå gå att tänka så klart att man inte beter sig så jävla korkat .. tex .. en baksida jag ser är att råvaror har blivit jäkligt mycket dyrare på 50 år ...- betong har ökat med ett par tusen procent, stål med lika mycket, givetvis olja osv .. men hur mycket betalas för skogen ... mindre än för 50 år sen ... givetvis är ju skogsindustrin smarta som låtsas ta in skogsägarna i värmen, men det är ju bara så löjligt falskt att man undrar hur fan det står till i pallet på sveriges skogsägare .. en vd lön på någon av "skogsägarföreningarna" ligger på 5-10 miljoner eller mer, och "medlemmarna" verkar helt ok med det .. ja mycket man kan förundras över ... medan naturen monteras ner, och det blir svårare för var dag att återställa det som raseras genom sveriges idiotiska skogsbruksmodell ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568056 "Tar tillvara skogsägarnas intressen.
Skogsägarföreningarna har bildats för att ta tillvara skogsägarnas intressen gentemot skogsindustrin."
hur fan går det till ... någon .. tar den ena vdn på skogsägarföreningen och säger till den andra vdn på sveaskog .. att nu får du för fan betala lite mer .... båda med 10 miljoner i årslön, och antagligen nyligen bytt jobb med varandra, för att höja lönen i den interna "vd kampen" .. och helt beroende av att det inte blir en spänn mer betalt till skogsägarna ... hur jävla dum får man bli ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#568058
ulf 1 skrev: hur jävla dum får man bli ...

Det är vi nog många som undrar ibland :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#568059
tallen100 skrev:
ulf 1 skrev: hur jävla dum får man bli ...

Det är vi nog många som undrar ibland :mrgreen:

😁😅😆

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#568074
ulf 1 skrev:"Tar tillvara skogsägarnas intressen.
Skogsägarföreningarna har bildats för att ta tillvara skogsägarnas intressen gentemot skogsindustrin."
hur fan går det till ... någon .. tar den ena vdn på skogsägarföreningen och säger till den andra vdn på sveaskog .. att nu får du för fan betala lite mer .... båda med 10 miljoner i årslön, och antagligen nyligen bytt jobb med varandra, för att höja lönen i den interna "vd kampen" .. och helt beroende av att det inte blir en spänn mer betalt till skogsägarna ... hur jävla dum får man bli ...



Ja ungefär men bara med den lilla delen att ena gången betalar Sveaskog (alltså skattebetalarna) och andra gången betalar alla medlemmar i skogsägarföreningen.
Och hela tiden så skrattar vissa när notan kommer.

En hel del ligger i vad du skriver där Uffe... En hel del.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#568079 "medan naturen monteras ner, och det blir svårare för var dag att återställa det som raseras genom sveriges idiotiska skogsbruksmodell ..."

Varför anser du att trakthyggesbruk skulle vara denna bov?

Vi avverkar ingen regnskog eller skövlar allt runtomkring oss, här sparas mycket skog, och all skog som är värd att spara sparas.
Sedan har vi ett av världens långsiktiga skogsbruk, men vi har ingen avsättning för lövträd då Europa står för den biten.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#568102 boven i dramat är att vi gör detta på all vår skogsmark och det till ingen nytta för någon ... 100 miljoner kubik fiber gör faktiskt ingen lycklig, för om detta uttag gör våra skogar till åkrar .. som sedan ställer till det för alla som behöver mångfalden i en riktig skog, och gör dessa hemlösa .. i min största skog 30 hektar, finns det 250 olika kärlväxter ... i en produktionsskog med bara gran finns det på sin höjd 50 kärlväxter vid en slutavverkning dessa lägger sin fröbank till generation 2 som i sin tur lägger en fröbank, som är ännu artfattigare, till generation 3 osv .. att göra planteringar av ett helt lands skogar är boven i dramat ... 1% av amazonas regnskogar ger tre gånger mer virke per år, än sveriges uttag på 100 miljoner kubik (alltså 300 miljoner kubik) och det är lika lätt att importera som att exportera .. så vi som har fiberfabriken stängd 7 månader om året är helt rökta i den produktions konkurrensen, vi förstör hela vårt lands skogar, medan brasilien (och många andra länder) bara behöver förstöra någon futtig procent av sin natur för att mätta hela den globala marknaden ... detta gäller även kanada nordamerika och ryssland .. att totalt trivialisera våra skogar i en falsk dans kring lögner om att rädda klimatet och ställa om till ett biosamhälle är bara så jävla patetiskt så det kan inte vara sant ... ge upp nu, de värsta och farligaste lögnarna är de som tror på sina lögner och har makten att övertyga sin omgivning .. det har svensk skogsindustri .. våran turistindustri har en enorm potential, då vårt lanskap är lockande och ofta mycket vackert .. fiberindustrin har ingen som helst framtid i ett land där råvaran inte kan konkurrera .. hur jävla svårt ska det vara att förstå .. allt vi kan göra i fiberindustrin, kan man göra för halva priset längre söderut på klotet ... det har de flesta nordliga länder redan förstått, kanada satte nyligen av 5 miljoner hektar av sina mest produktiva skogar att helt bara få vara orörd natur .. brasilien har fortfarande inte rört 80% av sina regnskogar, ryssland tar ut 6-7 % av tillväxten i sina skogar... och för att travestera mellberg "dom har aldrig haft så mycket skog" och inte världen heller, i modern tid, vi har 20% mer skog på klotet idag än för 300 år sen .. så nu får vi börja tänka lite smartare vad vi ska göra för att behålla våra SKOGAR, och inte göra allt till tragiska planteringar, och som är det enda industrins kvartalsvalpar klarar att tänka fram om vad de ska ha en skog till .. de är helt avstängda i sitt tänkande, och ser på vår natur som en gammal maskin som ska hottas upp med en turbo ... varför lämnar vi privata skogsägare all bestämmanderätt över våra skogar till dessa hjärndöda bilhandlare .... obegripligt ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#568108 Skillnaden mellan Nordens skogar och brasiliens är att vi sköter om återplantering och skötsel av våra efter att vi skördat dom medan största delen av brasiliens huggna ytor aldrig blir skog igen. Det blir öken eller oljepalmsplantager.
Jämförelsen är i det stora hela både irrelevant och inte rättvis för någondera part.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).