Skogsekonomi

Har enskild firma, köpa skogsfastighet

13 inlägg 6674 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Bammen  
#568020 Jag har en enskild firma (vid sidan av mitt ordinarie löneslavarbete) som räknas som passiv pga ganska ringa omfattning. Om jag köper en skogsfastighet, kommer verksamheterna då slås ihop så att vinst i min redan existerande firmaverksamhet kan kvittas mot förluster i skogsfastigheten som uppstår pga t.ex. räntor, inköp av maskiner etc?

Nuvarande firma har inget alls med skog att göra så det känns en aning märkligt att t.ex. göra vinst på att sälja en programkod och sedan dra av denna vinst mot utgift på en motorsåg eller timmersläp.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Avslutat-02  
#568021 Din nuvarande verksamhet kan du ha som Lego, du måste inte göra avdrag i skogssidan på den delen av verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Bammen  
#568024 Ok, är inte så insatt i "Lego"... Men man kan göra som jag beskrev ovan om man vill? Alltså att bägge verksamheterna går in i samma bokföring och skatteuträkning? Det finns ju såklart fördelar med att kvitta bort vinsten från min nuvarande firma i syfte att undvika en massa skatt då den vinsten ju läggs ovanpå min ordinarie inkomst av tjänst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

ÅsaNisse  
#568026 Det är bara att gå in på skatteverkets hemsida och lägga till de SNI-koder som din verksamhet bedriver. Smått som stort och blir det plus eller minus på respektive verksamhet så hamnar det i samma påse.

Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Avslutat-02  
#568030 Jag har väl ca 10 olika verksamheter inom samma f skatt sedel.

Det är ju inga problem, för de går ju in i samma malpåse på slutet, men jag kan ju slippa skatta i onödan. :-bd

Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568041 Bokföringsnämnden säger att allt skall vara i samma bokföring.

Användarvisningsbild

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Camaro1969  
#568116
Mangan skrev:Bokföringsnämnden säger att allt skall vara i samma bokföring.


"KAN" inte ska... antar jag..

eftersom du kan ha skilda bokföringar om du vill..

Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Svendufva  
#568118 Det är en av fördelarna med enskilt firma. Det finns nog många som har miljoner i sparad räntefördelning på jordbruket som skulle vara guld värt för en rörmokare e.d. Aldrig mer än 30% i skatt.

Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

teinarsson  
#568121 Om rörmokaren skulle ha miljoner i insatt kapital i sin firma (istället för att t ex festa upp pengarna) så skulle han/hon också kunna sänka sin skatt med räntefördelning.

Användarvisningsbild

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Bammen  
#568122 Ok, tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568146
Camaro1969 skrev:
Mangan skrev:Bokföringsnämnden säger att allt skall vara i samma bokföring.


"KAN" inte ska... antar jag..

eftersom du kan ha skilda bokföringar om du vill..


Bokföringslagen: "4 kap. 4 § BFLOm ett företag bedriver flera verksamheter, skall det ha en bokföring som omfattar samtliga verksamheter."

Sen går det att ha undantag, men man måste redvoisa de ihop på ett systematiskt sätt. Grundpricnipen är att allt skall bokföras ihop.

http://www.bfn.se/upload/sv/redovisning ... foring.pdf

Avatar Fallback

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

teinarsson  
#568151 I den gemensamma bokföringen kan man givetvis arbeta med kostnadsställen eller dylikt om man själv vill ha koll på vilka verksamheter som går plus och vilka som går minus.

Användarvisningsbild

Re: Har enskild firma, köpa skogsfastighet

Camaro1969  
#568206
Mangan skrev:
Camaro1969 skrev:
Mangan skrev:Bokföringsnämnden säger att allt skall vara i samma bokföring.


"KAN" inte ska... antar jag..

eftersom du kan ha skilda bokföringar om du vill..


Bokföringslagen: "4 kap. 4 § BFLOm ett företag bedriver flera verksamheter, skall det ha en bokföring som omfattar samtliga verksamheter."

Sen går det att ha undantag, men man måste redvoisa de ihop på ett systematiskt sätt. Grundpricnipen är att allt skall bokföras ihop.

http://www.bfn.se/upload/sv/redovisning ... foring.pdf



sant, min tanke var i flera skogsfastigheter tex.

så äger man en fastighet själv, och en annan med sin bror tex, så skiljer man på bokföringarna och lämnar olika NE bilagor..

sen slås ju resultatet ihop tillslut ändå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).