ons 29 maj 2019, 21:14#568469
Förlåt att jag tränger mig på! Men vi har gjort samma process på vår gamla BM VICTOR.
Alger överallt. Såg ut om brun-svart tjära.
Började med att försöka tömma tanken. Kom inget när jag öppnade bottenkranen. Lyckades trycka genom en svetstråd. Men det rann inget förrän jag skruvade bort hela bottenkranen och rörde om med svetstråden.
Efter ett tag upphörde tjäran rinna och det kom missfärgad diesel.
När tanken var tömd tvättade vi invändigt med E85 och linnetrasor. Vi har stora tanklocket, så man får ner armen med lite besvär.
Den gamla dieseln använder vi för att tända i pannan. Inte åter i någon tank!
Tog isär alla filter, tvättade med E85 och bytte insatser.
Lossade bränsleröret vid ingången till insprutningspumpen. Med ren E85 i tanken pumpade vi fram E85 tills den såg ren ut. Gick åt flera liter. Spillet kan man förtvätta motordelar med. Men algerna gör att spillet känns strävt och klibbigt.
Troligen har algerna nått även insprutningspump och spridare. Men vi gick inte längre.
Tömde E85 ur tanken och fyllde med ny diesel och chockdoserade med algdödare.
Nu startade motorn utan problem. Har gått flera timmar sedan dess (hobbytraktor)
Men vi tillsätter alltid algdödare vid tankning i alla våra dieslar numera.
Köpte en gammal BOXER häromdan. Började med en chockdosering av algdödare för säkerhets skull.
Allt detta besvär för den här inblandningen i dieseln!!! 😡
Hälsar
Janne L