Traktorer och processorer

Valmet 605 Driver dåligt

52 inlägg 11749 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567989 Jaha ja den äldre har jag skruvat en hel del.
Men ingen Bm Valmet 605.
Höll på med en Valmet 415 ifjol, den var inte kul...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Brorsan  
#567996 På min valmet hade jag liknande symtom .
Det var matarpumpen ! En backventil i den var kass, då ger den inte tillräckligt med bränsle vid belastning.
Hittad det tipset i en annan tråd på forumet.
Matarpumpen är ju nästan billigare än att byta alla filter så prova med det. Det är lätt att kolla om du plockar isär den också.
Olle

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567999 Se där då är ju söndagen räddad, bara att plocka ner och demontera.

Trevlig kväll...

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Brorsan  
#568003
Brorsan skrev:På min valmet hade jag liknande symtom .
Det var matarpumpen ! En backventil i den var kass, då ger den inte tillräckligt med bränsle vid belastning.
Hittad det tipset i en annan tråd på forumet.
Matarpumpen är ju nästan billigare än att byta alla filter så prova med det. Det är lätt att kolla om du plockar isär den också.
Olle

Blås och sug i inlopp resp. utlopp när den är isärplockad så du provar varje ventil var för sig. åt ena hållet ska den vara absolut tät. Membranet kollar du samtidigt.
Smaka diesel måste varje traktorägare göra då och då. :d

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568005 Låter som något bränsle relaterat, har själv en 605:a och hade samma beteende ibland tills jag fick låss tummarna och rengjorde tanken.
Ett par gånger hade det fastnat skit i den första banjo kopplingen vid vattenavskiljaren, hade börjat kolla där och sen fortsatt framåt .

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568015
Brorsan skrev:På min valmet hade jag liknande symtom .
Det var matarpumpen ! En backventil i den var kass, då ger den inte tillräckligt med bränsle vid belastning.
Hittad det tipset i en annan tråd på forumet.
Matarpumpen är ju nästan billigare än att byta alla filter så prova med det. Det är lätt att kolla om du plockar isär den också.
Olle


Håller på att skriva en lista med saker som jag kan kolla. Förhoppningsvis är det ett lätt fel.
Jag har nog en tendens att tänka lite "katastrof" när något krånglar, att det är ett stort och dyrt fel :)

Ska beställa med en matarpump.

tack för tipset
/ LE

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568017 Ska du inte kolla pumpen före beställning?
Eller vill du ha en på hyllan om den är hel?
Utifall att så att säga..🤔🤔

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568034
jl skrev:Låter som något bränsle relaterat, har själv en 605:a och hade samma beteende ibland tills jag fick låss tummarna och rengjorde tanken.
Ett par gånger hade det fastnat skit i den första banjo kopplingen vid vattenavskiljaren, hade börjat kolla där och sen fortsatt framåt .


Då bör det väl flödet vara reducerat? Och om man då blåser med tryckluft så bör ju flödet öka på igen? 🤔 Då kanske det räcker att rengöra tanken efter detta....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568055 Hej allihop !

Jag har hittat felet och det är ett nytt ekosystem som lever i mörker och ser ut som sirap !!
Vad skit det var i bränslefiltret helt igensatt med brunröd sörja.

Hade hemma bränslefilter så jag har bytt filtret och gjort rent "vattenkoppen" dock är förmodligen tanken rejält drabbad av den bruna sörjan.

Vet ni var avtappningspluggen sitter ?? om det finns någon

Ska köpa algdödande medel, läste någonstans att medlen dödar-algerna så de sjunker ner till botten och att man ska spola rent efter det.
Sedan får man köra med algmedel i fortsättningen.

/ LE

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568061 Avtappningspluggen till tanken sitter i bakkanten nära infästningen till draget.
Stackars f-n att hitta ett ekosystem där

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#568077 Åh fy fan det var inte bra......
Då får vi hoppas att det räcker att spola ur tanken och använda anti algmedel...

Tråkigt som tusan.....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

pontiacfarmer  
#568158 E85 dödar skiten.......................
/s

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568161 E85?!
Det var intressant.
Jag har fått mer eller mindre alger i olika maskiner och använder Grotamar som förebyggande och så chockar jag ibland tanken i den maskin som har fått lite snabbväxande alger 😁.

Vill du utveckla det lite med E85.
Dödar det algerna som ex. finns i tanken så att algerna aldrig mer kan växa i tanken?
Om man har ett stopp i ex. insprutningspumpen försvinner då algerna?
Som sagt, utveckla gärna?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Aqualize  
#568320 E85 används som rengöringsmedel. Inte tillsats.

Jag undrar också hur det skulle gå till att rengöra tanken, jl - har du något tips?
Är ju inte så enkelt så man tar bort den och kan titta ner i den. Jag har köpt (men inte använt) en sådan här periskopkamera som kopplas till mobilen, tänkte göra en inspektion med den någon gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

JOLOF  
#568469 Förlåt att jag tränger mig på! Men vi har gjort samma process på vår gamla BM VICTOR.
Alger överallt. Såg ut om brun-svart tjära.

Började med att försöka tömma tanken. Kom inget när jag öppnade bottenkranen. Lyckades trycka genom en svetstråd. Men det rann inget förrän jag skruvade bort hela bottenkranen och rörde om med svetstråden.
Efter ett tag upphörde tjäran rinna och det kom missfärgad diesel.
När tanken var tömd tvättade vi invändigt med E85 och linnetrasor. Vi har stora tanklocket, så man får ner armen med lite besvär.
Den gamla dieseln använder vi för att tända i pannan. Inte åter i någon tank!

Tog isär alla filter, tvättade med E85 och bytte insatser.

Lossade bränsleröret vid ingången till insprutningspumpen. Med ren E85 i tanken pumpade vi fram E85 tills den såg ren ut. Gick åt flera liter. Spillet kan man förtvätta motordelar med. Men algerna gör att spillet känns strävt och klibbigt.

Troligen har algerna nått även insprutningspump och spridare. Men vi gick inte längre.
Tömde E85 ur tanken och fyllde med ny diesel och chockdoserade med algdödare.

Nu startade motorn utan problem. Har gått flera timmar sedan dess (hobbytraktor)

Men vi tillsätter alltid algdödare vid tankning i alla våra dieslar numera.
Köpte en gammal BOXER häromdan. Började med en chockdosering av algdödare för säkerhets skull.

Allt detta besvär för den här inblandningen i dieseln!!! 😡

Hälsar
Janne L

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).