Motorsåg och handhållet

254xpg

108 inlägg 10531 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565616 Jag limmar inte nya packningar.
Är det en hel, begagnad packning så ja.
Ibland så kan man svälla gamla i bensin eller tvåtaktsolja. Då går det att komprimera igen och heller inget behov att limma..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#565829 Skruvade i hop sågen på eftermiddagem, provade att starta den utan att röra inställningen på förgasaren.
Fungerade inte, skruvade ur stiftet, dyngsurt, så tydligen drar den fram bensin lättare nu (hoppas jag), undrar vart felet var.
Skruvade ut nålarna ett varv och fick i gång sågen till slut, oj vad den blårykte, får försöka ställa i den när jag kört den ett tag så den är varm.
Har tydligen något el-fel också, den tvär stannade några gånger, verkade precis som när man trycker in stoppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#565837 Ibland är de lite glapp nere vid tändspolen.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#567886 Ja ha, nu har jag alltså klyvit sågen, sätt i nya packningar lager tätningar membran stift och sågen bär sig lika dant åt som förut. :((
Går jätte bra när jag får i gång den, fint på tomgången, svarar på gasen, stark som attan.
Men stänger jag av den i en timme, så är den trög startad och när den går i gång så svarar den inte på gasen utan dör direkt.
Får hålla på och fjuppa med gasen tills den kommer i gång.
Har ni några tips vad felet kan vara, tycker det verkar som den här svårt att få bensin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Björn T  
#567900 Hej. Kolla inpulsledningen som styr membranet i förgasaren. Och har du ett radioavstört tändstift släng det åt helvete.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#567905
sveakatten skrev:Ja ha, nu har jag alltså klyvit sågen, sätt i nya packningar lager tätningar membran stift och sågen bär sig lika dant åt som förut. :((
Går jätte bra när jag får i gång den, fint på tomgången, svarar på gasen, stark som attan.
Men stänger jag av den i en timme, så är den trög startad och när den går i gång så svarar den inte på gasen utan dör direkt.
Får hålla på och fjuppa med gasen tills den kommer i gång.
Har ni några tips vad felet kan vara, tycker det verkar som den här svårt att få bensin.


Har du en reservsåg att plocka delar ifrån så ta loss tändspolen och förstärkaren.

Alltså den nere vid svänghjulet och den uppe vid förgasaren.
Byt en i taget.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#567909
Björn T skrev:Hej. Kolla inpulsledningen som styr membranet i förgasaren. Och har du ett radioavstört tändstift släng det åt helvete.

Nya packningar även där, ny slang till tank,
tändstift tror jag inte är radioavstört.
Kom på att jag inte bytt avluftningen till tanken, ska göra det få se om det är där felet sitter, finns inte så mycket kvar att byta.:d

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#567920 Nä, den och tändspolen då...
:d

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567940
vinterrojarn skrev:
Har du en reservsåg att plocka delar ifrån så ta loss tändspolen och förstärkaren.

Alltså den nere vid svänghjulet och den uppe vid förgasaren.
Byt en i taget.

Lycka till.

254 har en spole, inte delat som 242 etc.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567941 Startar du med gasen spärrad? Ut med choke och in igen?

Låter som den går magert...
1 varv ut på båda nålarna? Är bränslenålen rätt justerad och tät?

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#567943 Helt rätt,,, Mange. Det är endast en spole,
Man kan ju inte minnas dem alla.

Tur att andra på forumet har koll.
:oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#567951
Mange skrev:Startar du med gasen spärrad? Ut med choke och in igen?

Låter som den går magert...
1 varv ut på båda nålarna? Är bränslenålen rätt justerad och tät?

Ja, jag gör precis som du säger, båda nålarna 1 varv, den startar med gasen spärrad( efter nya förgasaren) efter en stunds ryckande, i dag blev det startgas innan den gick i gång.
Men när jag sedan gasar så spärren släpper och ska gasa igen så dör den, låter precis som den inte får bensin, hoppas på luftningen ska testa i morgon

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567973 Prova öka den lite på h då får den mer på l med. Det behövs ibland mer än ett varv.
Den ska takta obelastad på rusvarv.
Gå ner på stabil tomgång.
Jag tror bränslenålen är lite lågt ställd.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567975
vinterrojarn skrev:Helt rätt,,, Mange. Det är endast en spole,
Man kan ju inte minnas dem alla.

Tur att andra på forumet har koll.
:oops: :oops:

Vi snubblar ibland. Bara resa sig o på det igen.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#567977 Ja jag har en timmertruck och en bil som håller på att reta gallfeber på hjärnan...

Så man får mycket att tänka på, tur att kvällarna är långa så man kan sänka en öl eller två och tänka... :-bd

Tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).