Traktorer och processorer

Valmet 605 Driver dåligt

52 inlägg 11847 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567949 Hej

Körde några lass massaved och helt plötslig i en uppförsbacke lågväxel var i körde på 3ans växel och så sakade motorn på traktorn och det gick väldigt tungt, gick ner på tvåan men traktorn orkade knappt ändå fick lägga i 1an och man tappade driv, kom precis hem med lasset, lastade av och då gick det att köra.
traktorn beter sig likadant med tom vagn då jag körde i en uppförsbacke och jag undrar vad det kan vara för fel.
Sköldpaddan & haren fungerar ej. sedan tidigare.
har lossat plåten i hytten och tittat på snabbväxlen, har hört ett litet vinande ljud från den. Trycker jag ner kopplingen så viner det lite innan man tryckt ner kopplingspedalen i botten.
Ingen olja i kylvattnet har tittat.
Inget vatten i motoroljan.
Har tittat runt motorn & topplocket men det ser helt ut.där.
kan sliten hydralolja ge sådant symtom att man tappar drivningen framåt ?.
Spontant så påminde beteendet på traktorn när topplockspackningen gick på min gamla Bm600.
Traktorn går "normalt" då man inte belastar den, verkar det som. ska testa mer i morgon.

Tacksam om någon kan komma med förslag hur jag kan felsöka.
Misstänker själv att det är något med snabbväxeln, men kan den göra så att det blir stort motstånd då man kör ?
Motorn gick riktigt då den stod på tomgång och jag gasade upp till 2000varv.

Tacksam för hjälp
Mvh LE



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Vardon  
#567952 Turbo som spökar?

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567955 Det kan mycket väl vara så att den inte får tillräckligt med diesel när det ska skjutas till och eldas på lite extra. Som det du beskriver.
Se till att bränslefilter inte är täta. Byt. töm tanken och kolla ev sil i pump osv. Jag vet inte hur det är i en sån där modern maskin. Jag har 5 st gentlemen på 40-50+, men känner igen symptomen och orsaken vid det här laget.
Du kör säkert modern miljödiesel och kondensvatten bildas alltid, särskilt om man inte alltid har fullt vid förvaring. Då får man allt som krävs för att det ska börja växa olika mikrober. Det slutar "lukta diesel" och det blir som en mer ogenomskinlig te/cola dricka. Det blir avlagringar i silar, filter, insprutningspump och jättetråkigt till slut.
Kör du inte kontinuerligt/ tätare regelbundet och omsätter i bränsletanken är detta ett troligt fel som är billigare och enkelare att leta efter innan du börjar rota runt inne i transmissionen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567956 Ja har den en turbo som är dålig stämmer det på symptomen också. Det brukar vara turbinlagren som ger sej och det brukar tom skramla, den går ojämnt och sen släpper det ofta en god del olja ut genom skorsten eftersom oljan letar sej ut i både turbinhus och kompressordelen med. Har du oljerök?

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567958 Svart ryker inte utan Turbon verkar vara bra. Men traktorn är ju till åren , men turbon tror jag är OK , men ska titta närmare på den i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567960
Orsa skrev:Det kan mycket väl vara så att den inte får tillräckligt med diesel när det ska skjutas till och eldas på lite extra. Som det du beskriver.
Se till att bränslefilter inte är täta. Byt. töm tanken och kolla ev sil i pump osv. Jag vet inte hur det är i en sån där modern maskin. Jag har 5 st gentlemen på 40-50+, men känner igen symptomen och orsaken vid det här laget.
Du kör säkert modern miljödiesel och kondensvatten bildas alltid, särskilt om man inte alltid har fullt vid förvaring. Då får man allt som krävs för att det ska börja växa olika mikrober. Det slutar "lukta diesel" och det blir som en mer ogenomskinlig te/cola dricka. Det blir avlagringar i silar, filter, insprutningspump och jättetråkigt till slut.
Kör du inte kontinuerligt/ tätare regelbundet och omsätter i bränsletanken är detta ett troligt fel som är billigare och enkelare att leta efter innan du börjar rota runt inne i transmissionen.


Har haft rätt bra omsättning av bränslet det sista så jag tror inte jag har ett korallrev i tanken ännu :) Ska ta och beställa en filter satts nu på måndag, och byta alla filter.
Ska testa köra traktorn i en kraftig uppförsbacke i morgon, ska se hur den uppförsig då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567963 är det vanligt att topplockspackningen går på 605 ?? misstänker att det kan vara något sådant. På min Bm600 hade packningen gått mellan två cylindrar, där det var som tunnast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567964 Ja miljödiesel är inge vidare, men hur mycket hade du i tanken när du körde eller hade du tankat nyligen?

Den där hemska dieseln sätter igen det mesta tyvärr även om du kör varje dag, pga kondens och alger...

Ja, kolla filter mm. Jag tror också att orsaken ligger där.

Topplockspackningen är väck, då är det väl vatten i oljan eller olja i vatten, och eller olja i grenröret....

Snabbväxeln går väl att bygga om? Om jag inte minns fel....🤔🤔

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Vardon  
#567967 Nu är jag inte helt hemma på 605 men de mindre motorerna i tex 405 fick ju ofta valmet sjukan med att fodren sätter sig och det börjar läcka i toppen. Dock borde väl det synas antingen i vattnet eller oljan....

Men bränslefilter är lurigare än man kan tro. Körde en gammal boxer gick som den brukar, äter lunch och sen stenvägrade den tills den fick nytt primärfilter. Den hade innan haft problem med tillväxt (körd på rapsolja)

Har du något du kan belasta på kraftuttagget? Om traktorn dör vid belastning borde den ju bete sig dåligt då med. Kanske för att begränsa om det är driften eller motorn som är spöken. Jag tänker bara högt...

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567968
Vardon skrev:Nu är jag inte helt hemma på 605 men de mindre motorerna i tex 405 fick ju ofta valmet sjukan med att fodren sätter sig och det börjar läcka i toppen. Dock borde väl det synas antingen i vattnet eller oljan....

Men bränslefilter är lurigare än man kan tro. Körde en gammal boxer gick som den brukar, äter lunch och sen stenvägrade den tills den fick nytt primärfilter. Den hade innan haft problem med tillväxt (körd på rapsolja)

Har du något du kan belasta på kraftuttagget? Om traktorn dör vid belastning borde den ju bete sig dåligt då med. Kanske för att begränsa om det är driften eller motorn som är spöken. Jag tänker bara högt...


605: an är väl en hybrid emellan Bm och Valmet.... Eller är det modellen före....? :?:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Vardon  
#567974 Nej det är väl de som är de första som inte riktigt vet vad de är. Jag kallar min för Volvo Bolinder Munktell Valmet så man inte missar något...

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567983 Hopplock med andra ord,, är det inte på dessa som en del plockar bort snabbväxeln? Använder samma ventil som är till modellen utan...

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567984 505-905 är mestadels Valmet, är väl nästan bara hytten o snabbväxeln som kommer från Volvos del av projektet ”Den nordiska traktorn”

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

Avslutat-02  
#567986
gnisten83 skrev:505-905 är mestadels Valmet, är väl nästan bara hytten o snabbväxeln som kommer från Volvos del av projektet ”Den nordiska traktorn”


Aha, en sådan typ som Bm 650-700 hade?
Jätte roliga att skruva....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Driver dåligt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567988
vinterrojarn skrev:
gnisten83 skrev:505-905 är mestadels Valmet, är väl nästan bara hytten o snabbväxeln som kommer från Volvos del av projektet ”Den nordiska traktorn”


Aha, en sådan typ som Bm 650-700 hade?
Jätte roliga att skruva....

Nix inte alls lika, de vågade ändra konstruktionen :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).