Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577408 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#566466 Hur går det med dina bokplantor Ulf 1? Producerar de 2 m3 per år eller??? Hur höga har de blivit?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#566467 Nä de producerar ca 5-8 kbm i rotstocken per år.... =)) =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#566473 Trakthyggesbruket, Ulf 1 läs ordet två gånger. 🙏 Vilken klimatnytta gör inte detta sätt att bruka skogen, nu är det dax för politikerna att stå upp för den Svenska skogsbruksmodellen. 🙏

Vikesförrådet i Sverige dubbelt så stort som för 100 år sedan, dubbelt med kol lagrat 8) Vilken kolsänka vi fick till, eller hur SNF :mrgreen:

Tillväxten 150% mot för 50 år sedan. :grin: Den Svenska skogen formligen slukar co2, impad Ulf1 ? :wink:[/quote]

Här fick du svaret Ulf 1 :mrgreen:

Wretling borde vara din favorit Ulf 1 och även för SNF =)) då han tog svedjebruket ett steg längre och lät elden förbereda en naturlig föryngring av framför allt tall.

Hyggesbränning förekom långt in på 1970-talet. Varje sann "mupp" borde skänka en tacksamhetens tanke till hyggesbränningens fader, här bäddades för både nyckelbiotoper och biologisk mångfald. Är du med Ulf 1 :-o

Markberedning och plantering av "turboplantor" är dagens recept för den biologiska mångfalden och verklig klimatnytta :???: Till och med en mupp som du Ulf 1 måste glädjas :d
Senast redigerad av Mellberg ons 15 maj 2019, 05:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566491 mer än 70% av sveriges skogar har planterats nu, mellberg, de står och dör i det varma och torra klimat som barrskogar skapar, så du kan slappna av nu för storindustrin drar givetvis vidare till nya jaktmarker, och klapparna på huvet upphör snart ... bagdad bob blev också lugnare så fort saddam hade försvunnit .. att vara knähund, är inget liv för en karl tycker jag, men herregud så många det finns i vårt land ... tänk att sitta på sin ålders höst och tänka tillbaka på att ha skyddat folk som skövlat vår natur och skrattat hela vägen till banken, så meningslöst det måste kännas .. för storfinansen hittar alltid nya grepp att skövla människor och natur .. någon som minns euroc tvåhundra människor dog av asbest, som jobbade med eternitplattor, så sent som två år före nedläggning 1977 hånades de anställda av ledningen som menade att de blivit psykiskt sjuka och att det var heeeeelt ofarligt .. hur gick det med företaget, jo de skrattade hela vägen till banken, och heter numera skanska ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#566494 Jaha du Uffe. Börjar du bli utan idéer?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#566561 Här i mellannorrland, får vi även en hel del självsådd björk :-o Den duger bra, både i kamin och panna :shock:

Lövandelen har ökat de senaste 30 åren och den biologiska mångfalden likaså. Är väl barra Skydda skogen gänget och du Ulf 1 som inte riktigt hänger med :sad: Otroligt hur väl trakthyggesbruket fungerar och klimatnyttan är ju till gagn för alla, även för muppar som du Ulf 1 :-b

Kom ihåg Ulf 1, den brukade skogen tar upp co2, den skyddade skogen avger co2 . Enkelt även för en femteklassare =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#567754 nu kom regnet, så det blir till att njuta av en välbehövlig helgvila .. att stå och såga och sedan omedelbart göra produkter av virket, är väldigt trevligt, många tror att virke måste vara torrt för att man ska kunna göra något med det, men som vanligt är det ju inte så .. jag gör just nu pallkragar (som folk vill ha dom) och då behöver de inte ens vara hyvlade, så det är bara att smacka ihop på en minut efter att du sågat upp en stock ... de tre milimeter de krymper i längdrikning är helt försumbar och skruvar du gångjärnen så är de 4 millimeter i radiell krympning inga problem heller, gran är ju det bästa virket för allt som ska vara utomhus, då det tar åt sig fukt fem gånger långsammare än splinten på tallen, det kan vara bra att veta om man ska bygga uteplatser mm .. min lilla ide med pallkragar, är tex att göra dom en meter höga så de går att ha till vedkorgar, men många andra varianter gör jag också, växthus, dynförvaring (hyvlas) och komposter, och givetvis vattentäta lock till de olika varianterna sen är ju själva pallen med kragar perfekt för att lagra det uppsågade pallkragevirket och samtidigt torka det för framtida kragideer, de bakar som är snygga och jämna, läggs också upp direkt för torkning och framtida försäljning som väggar till div byggnader och givetvis sågas resten till ved, allt går att göra pengar på, bara bristen på fantasi sätter gränserna ... som mellbergs fantasi tex, han säger här ovan " otroligt hur väl trakthyggesbruket fungerar" vad menar han egentligen, ekonomiskt, naturvänligt eller långsiktigt .. jag tror alla de tre aspekterna är katastrofer med kalhyggesbruk .. läste tidskriften transportarbetaren, en kväll och där berättade sture joelsson om sitt liv som timmerbilskörare under 43år .. "Samtidigt blir det en 43 år lång färd från åkeri till åkeri – då Sture Joelsson hela tiden suttit stadigt placerad bakom ratten i en timmerbil. Hans yrkesliv i korthet berättar en del om lönsamhetsproblem i skogsbranschen: Jag började på Skogsfrakt, som delades och såldes och slogs ihop till Skogsbilen. Men Skogsbilen gick i konkurs, och sen blev det Holmgruppen som gick i konkurs, och så Heab som gick i konkurs … Nu jobbar jag på Hälsingegruppen, och branschen känns lite tryggare." ... längre ner i artikeln så finns en faktaruta om stures nuvarande arbetsgivare... "Han är anställd av Hälsingegruppen, ett mindre aktiebolag i Delsbo. Det gick med 900 000 kronor i förlust 2017. " visst är dom härliga, förespråkarna för världens sämsta skogsbruk .. men det är aldrig för sent att ge upp ... så kom igen nu kära skogsägare, berätta hur ni tjänar pengar på att plocka bort gran och låta lövskogarna breda ut sig på era ägor, jag såg en fantastisk skog häromdagen, där alla granar togs bort för tio år sen och nu stod redan en frisk och ljus skog med höga lövträd av olika slag och en spirande ny generation löv på väg upp ... om folk visste hur tragiska våra granskogar är för mångfalden så skulle ingen plantera en enda gran de närmsta 50 åren ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Bax  
#567761 Hur går det då med råvara till pallkragar?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#567762
Bax skrev:Hur går det då med råvara till pallkragar?

😁😃😆

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#567763 https://sverigesradio.se/avsnitt/1291683
Tänkte på en viss person när jag hörde detta. Konspirationsteoretiker och rättshaverister.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#567775 "att stå och såga och sedan omedelbart göra produkter av virket, är väldigt trevligt, många tror att virke måste vara torrt för att man ska kunna göra något med det, men som vanligt är det ju inte så"

Väldigt konstigt att man inte vill sätta taklister mm som inte är helt torrt, jag har då ingen lust att leva med lister som är 5-6 mm förkorta överallt..

Men det ville tydligen min svåger, då han följde detta dravel. 😡

"gran är ju det bästa virket för allt som ska vara utomhus, då det tar åt sig fukt fem gånger långsammare än splinten på tallen, det kan vara bra att veta om man ska bygga uteplatser mm"

Är det inte du som brukar råda oss andra att utrota granen?
Granen bara förstör vår natur, och granen gör sig och vi med trakthyggesbruk gör så.
Men tydligen är granen inte så dålig ändå.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#567831 Virke krymper marginellt i längdriktningen. Det är bredden och tjockleken som krymper vid torkning och då mycket ojämnt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#567849 Vilken timpeng fick du ut på dessa pallkragar och vad värderade du virket till som du tog ut ur skogen?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#567851 Ja att göra pallkragsvirke av torrgranar det går väl an, men i det övriga livet så vill man nog ha torkat virke.

Färskt virke ska torkas annars blir det inte roligt inomhus, tänk bara när du sitter på morgonen och hör hur det knäpper och börjar droppa kåda ifrån taket.....jättekul att få i håret eller på hunden.....
Det är klart att det luktar gott inomhus men det är ju allt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).