SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Virkesmätning och Matrisfub

PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

107 inlägg 51091 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Hema  
#559531 Om jag inte missminner mig tar tidningen Skogen upp denna frågan med?

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559583 Men r93 bor i Småland, där det inte finns kollentivavdrag på samma sätt, så jag förstår inte var han fick de där 3% i från.[/quote]

Han syftar nog på att industrin vill ha prissänkning som kompensation för att kollektivavdraget försvinner. Även där det inte har varit kollektivavdrag.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

ÅsaNisse  
#565691 Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa. Nu får jag ändå avdrag på volymen för rötan med orsakskod 6. Detta är ju dubbelt avdrag så till vida att man levererar i ett sortiment med lägre pris just för att få lägga med rötstockar och ändå görs ett volymavdrag på godkända stockar.
Kollade i Biometias mätinstruktioner och där står klart och tydligt att det ska vara på detta viset, så hädanefter blir det bränsleved av allt under timmer.

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565692 Men de har väl inte börjat mäta med prima sekunda? Är det inte lagringsröta? För det tål det inte mycket.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565698
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa.


Så har det varit så långe jag kan minnas för massaved. Du får inte betalt för volymandelen röta.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

r93  
#565715
Mangan skrev:
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa.


Så har det varit så långe jag kan minnas för massaved. Du får inte betalt för volymandelen röta.


Men står detta på mätbeskeden??
Eller ”försvinner” det bara volym?

Jag har aldrig fått en pinne vrakad i massaveden efter vad som står på mätbeskedet, timmer däremot har jag haft en del vrak, alltid pga krök.....

Obs!! Gäller manuell huggning

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

r93  
#565716
r93 skrev:
Mangan skrev:
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa.


Så har det varit så långe jag kan minnas för massaved. Du får inte betalt för volymandelen röta.


Men står detta på mätbeskeden??
Eller ”försvinner” det bara volym?

Jag har aldrig fått en pinne vrakad i massaveden efter vad som står på mätbeskedet, timmer däremot har jag haft en del vrak, alltid pga krök.....

Obs!! Gäller manuell huggning


Edit: såg i andra tråden att det var pris ute, gamla priset 310:- jag skickar iväg 10 meter massa efter en storm, inget vrak, jag får 3100:-

Med det nya systemet så blir min trave klassad som prima och betalas 300:- fub.
Jag får 3000:- för samma trave....

Hur kan det inte vara en sänkning av priset???

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565743
r93 skrev:
Mangan skrev:
ÅsaNisse skrev:Jag reagerade nu på ett mätbesked för barrmassa. Det är då tillåtet med 67% röta och blandat gran/tall och därav lägre pris än granmassa.


Så har det varit så långe jag kan minnas för massaved. Du får inte betalt för volymandelen röta.


Men står detta på mätbeskeden??


Ja, det gör det. Nedan från säsongen 16/17.

1557343440_skaermbild_fran_2019-05-08_21-23-05.png

Eller ”försvinner” det bara volym?

Jag har aldrig fått en pinne vrakad i massaveden efter vad som står på mätbeskedet, timmer däremot har jag haft en del vrak, alltid pga krök.....

Obs!! Gäller manuell huggning

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

uffejohan  
#565751 Jag hade ute min virkesköpare häromveckan som lappade det jag manuellhuggt nu i år. I traven med barrmassaved låg det en hel del röta, en del borreträd som jag själv tyckte var tveksamma med gränsfall till lagringsröta, med andra ord allt som inte gått till timmer eller kubb. Enligt honom skulle traven klassas som prima plus en hel del riktigt rötskadat som jag hade lagt i bränslehögen. Eftersom jag försökt sätta mej in i de nya bestämmelserna blev jag fundersam över hans bedömning och jag föreslog därför att det skulle ordnas ett informationsmöte med folk både från köpare och Biometria så att vi är helt säkra på vad som ska gälla i fortsättningen. Att hålla på o hugga en hel vinter och sedan få hela traven vrakad skulle vara förödande, både för ekonomin och humöret. Han nappade på idén och lovade ordna ett möte för traktens skogsägare innan huggningarna börjar i höst.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

nikan  
#567683 Södra har en ny prislista där P/S finns med.
Prislistorna ligger ute på Sodra.com.

Jag hade gladeligen betalat upp till 5:-/fub för en korrekt mätning alltså mer än vad mätningen kostar köparna idag.
Om massaveden betalas med säg 300:-/fub bara taget ur luften så blir ju denna 5:a bara 1,6% av min likvid för massan.

Med de stora rekordvinster industri gör så tycker jag dom borde skämmas över att nu vilja ta ännu större del av kakan och detta med hjälp av en nyinrättad klubb Biometria som skall vara oberoende.

Gå gärna in på Bertilssons blogg virkesakuten.blogg och läs vilken bakgrund dessa herrar i Biometrias styrelse har och hur de behandlat skogsägare i det förflutna.

Riktigt skrämmande läsning och personer som beter sig på det sättet skulle de bara vara helt neutrala nu?

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

ananders  
#567690
nikan skrev:Södra har en ny prislista där P/S finns med.
Prislistorna ligger ute på Sodra.com.

Jag hade gladeligen betalat upp till 5:-/fub för en korrekt mätning alltså mer än vad mätningen kostar köparna idag.
Om massaveden betalas med säg 300:-/fub bara taget ur luften så blir ju denna 5:a bara 1,6% av min likvid för massan.

Med de stora rekordvinster industri gör så tycker jag dom borde skämmas över att nu vilja ta ännu större del av kakan och detta med hjälp av en nyinrättad klubb Biometria som skall vara oberoende.

Gå gärna in på Bertilssons blogg virkesakuten.blogg och läs vilken bakgrund dessa herrar i Biometrias styrelse har och hur de behandlat skogsägare i det förflutna.

Riktigt skrämmande läsning och personer som beter sig på det sättet skulle de bara vara helt neutrala nu?


Jag reagerade på att det skiljer 15kr/m3fub mellan fallandelängd och standardlägnd, barrmassa. Vidare skiljer det 35 kr/m3fub mellan prima och sekunda för fallandlägnd medan det inte skiljer något mellan prima och sekunda vid standardlägnd.

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567692 Och att de inför ett nytt sortiment. Grov massa som innan inte varit aktuellt som annat än brännved. 70-125 cm

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567715
ananders skrev:Jag reagerade på att det skiljer 15kr/m3fub mellan fallandelängd och standardlägnd, barrmassa.


Skiljer till och med 25:-/fub. Trodde faktiskt Södra skulle hålla kvar vid samma pris fallande och standardlängd.

Avatar Fallback

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569303
Tåndemåla skrev:Och att de inför ett nytt sortiment. Grov massa som innan inte varit aktuellt som annat än brännved. 70-125 cm


Övergrovt är inte tillåtet i varken prima eller sekunda. Slinker det med någon stock som är 70 cm och större så mätningsvägras traven. Om det finns ett avtal mellan säljare och köpare så kan den mätas in som annat sortiment. Vad menas som annat sortiment? Vilka sortiment är det? Har man inget avtal blir allt klassat som brännved då?

Ska bli intressant att få se bilderna om det blir en diskussion om inmätning på traven.

Användarvisningsbild

Re: PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569308 Södra kommer med ett nytt sortiment då skogsägare har svårt att få till att se vad 70 cm är. Vilket med nya mätningen vrakar hela traven. Och då finns ett nytt sortiment där dessa bitar går in. Det finns med på nya prislistan som gäller efter nya mätningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).