Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55320 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567022 För att inte snacka om trångborr!🙄

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Ängagärdet  
#567028 Aborr
e

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

halvproffs  
#567043 Borr-erelia.🙄

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567070 Hur ser du att det är 6-tandad?

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#567075 Det syns på gnaget :-bd
Om den inte förlorat någon tand då..... :-o :d

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tonfisk  
#567169 Hur fort går det innan kronan börjar att bli gul/röd?
hittade en gran idag i anslutning till tidigare angrepp där kronan var gul/röd och små ingångshål i brösthöjd
dock var det inte det typiska bruna borrmjölet på stammen utan vitt som på bilden(bilden är från ett annat träd med helt död topp på, måste vara angripet i höstas.) är detta garnbarkborre eller är det någon annan insekt?
Jag hittade även angrepp på ett som var höst angripet i toppen och delvis barkfallen från ca 4.5 m men färska borrhål i brösthöjd.
kan det vara så att granbarkborren går i träd som är döda i toppen??

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567173 Barkborre

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567209
Tonfisk skrev:Hur fort går det innan kronan börjar att bli gul/röd?
hittade en gran idag i anslutning till tidigare angrepp där kronan var gul/röd och små ingångshål i brösthöjd
dock var det inte det typiska bruna borrmjölet på stammen utan vitt som på bilden(bilden är från ett annat träd med helt död topp på, måste vara angripet i höstas.) är detta garnbarkborre eller är det någon annan insekt?
Jag hittade även angrepp på ett som var höst angripet i toppen och delvis barkfallen från ca 4.5 m men färska borrhål i brösthöjd.
kan det vara så att granbarkborren går i träd som är döda i toppen??

Det är randig vedborre som gnagt i dina granar. De ger sig bara på död ved.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Tonfisk  
#567296
Tåndemåla skrev:
Tonfisk skrev:Hur fort går det innan kronan börjar att bli gul/röd?
hittade en gran idag i anslutning till tidigare angrepp där kronan var gul/röd och små ingångshål i brösthöjd
dock var det inte det typiska bruna borrmjölet på stammen utan vitt som på bilden(bilden är från ett annat träd med helt död topp på, måste vara angripet i höstas.) är detta garnbarkborre eller är det någon annan insekt?
Jag hittade även angrepp på ett som var höst angripet i toppen och delvis barkfallen från ca 4.5 m men färska borrhål i brösthöjd.
kan det vara så att granbarkborren går i träd som är döda i toppen??

Det är randig vedborre som gnagt i dina granar. De ger sig bara på död ved.

Ok, tack. Bör man ta bort dom träden eller gör dom nytta o dom är kvar?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567354 Finns det gröna barr och bark kvar är det vitts att ta bort. Men det kommer lukta gått efter med så vänta in huvud svärmning och ta bort allt då. För nya angrepp i den luckan kommer det bli

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

ÅsaNisse  
#567646 Jag har en fundering angående borrar. De är ju inget nytt påfund utan har förekommit i alla år, men nu fått bättre förutsättningar efter stormar och torkår. Hur klarar granarna sig i år om det blir en normal sommar med lite regn då och då och måttlig temperatur? I normala fall klarar ju en frisk gran ett måttligt angrepp av borrar genom att läka med kåda. Att jaga borrmjöl kanske ger avverkning av många träd som själva klarar av angreppet. Bättre att leta röda barr uppöver, för då är trädet på väg att dö.
Mellan öronen 🤔🤔🤔

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567652 Kan tänka mig att väldigt mycket huggs i panik just nu där skogsägare är uppjagade av media och ser barkborrar överallt.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Amatörhuggare 62  
#568418 Dagens värstingborrning

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568421 Usch!
Har kommit svärmningsvarningar från södra i dagarna så imorgon måste jag ut o spana här med

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

jannee  
#568445 Fångat 16 dl borrar på 5 fällor, aldrig varit med om något liknande.
Vädret har ändå varit normalt, t.o.m. lite kallare än normalt.
Tror inte man målar f*n på väggen när man oroar sig eller avverkar lite extra.
Har ett tiotal vindfälle som ser ut som på Armatörhuggares bilder, dessa ska hämtas in och tillverkas ved av nästa vecka.
Blir det varmt riskerar all vår avverkningsmogna skog att utsättas för angrepp som den inte klarar av.
Just så illa är det här i sydöstra delen av Småland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).