Socialt (mer om oss)

Chernobyl serien pÄ HBO

32 inlĂ€gg 8900 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

Seb macahan  
#566923
totte skrev:
Seb macahan skrev: đŸ˜‚đŸ˜‚đŸ€­ dĂ„ var man 14-15 Ă„r och helt omdömeslös.


Och nu Àr du inte 14-15 lÀngre :d


SÄ rÀtt! :lol: dÀr fick du till att gubbe! :wink: :lol: @totte trevlig helg!

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

totte  
#566965 Tack! Och trevlig helg sjÀlv :grin: . Förresten sÄ har jag en gÄng i tiden varit ung och dum. Slutsatser mÄ var och en dra :mrgreen: .

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

DagL  
#567032 Chernobyl
Jag har varit ordinarie professor i skogsgenetik i 32 Är, men dessförinnan skrev jag uppsatser om effekten av lÄga doser och har en licentiatexamen i strÄlningsbiologi. 25 Är efter Tjernobyl var jag pensionerad och roade mig med en del annat. Jag gjorde en berÀkning av antalet döda som vÄllades av Tjernobyl. http://blogg.slu.se/forskarbloggen/hur-manga-doda-efter-tjernobyl/ Denna berÀkning beaktade nÄgra faktorer som förbisetts i FNs slutrapport, framförallt allt de mycket lÄngsiktiga effekterna och att en del av radioaktiviteten finns kvar sÄ att mÀnniskor exponeras och orsakar nya dödsfall. T ex Àr i GÀvleborgs lÀn Àr fortfarande en del Àlg- och ren-kött icke tillÄtet för försÀljning eftersom det Àr för radioaktivt.
Mitt svar Àr 22 300 döda. Givetvis mycket osÀkert, men enligt min uppfattning den troligaste uppskattning som gjorts (en amerikan har gjort en liknande uppskattning med liknande resultat).
Mina uppskattningar oroar mig av minst fem orsaker.
1) Jag Àr övertygad jag som privatperson med en privatpersons resurser gör bÀttre skattningar Àn de officiella organen. Huvudansvarig Àr IAEA, som Àr ett organ bl a för kÀrnkraftens fredliga utnyttjande. Av politiska skÀl vill dÀrför IAEA inte överskatta faran för dödsfall. Detta stödjer den reflektion mÄnga gör att myndigheter har svÄrt med objektiviteten och dÀrför ofta gör sÀmre skattningar Àn privatpersoner.
2) Olika uppskattning av dödstalet som gjorts av enligt meritlistan och stÀllningen kvalificerade personer/organ och trovÀrdigheten i var resultaten publiceras skiljer sig med en faktor uppÄt 10 000. Hur kan man tro pÄ vetenskap om den kommer till sÄ olika resultat betrÀffande strÄlning och radioaktivitet som Àr sÄ lÀtt mÀtbart? Och felet mÄste ju bli större i det mesta, eftersom det Àr mindre mÀtbart och mindre anstrÀngningar gjorts!
3) Chernobyl blev inledningen till avskaffandet av kÀrnkraften eftersom den Àr sÄ farlig. De 22300 döda Àr verkligen ett nÄlstick i förhÄllande till allt annat! MÄnga fler har t ex dött av kolkraftens luftföroreningar. Och energi Àr den viktigaste faktorn i att mÄnga fler har ett bÀttre liv nu Àn för 50 Är sedan. Vi har i beslutsfattande kraftigt övervÀrderat faran med just kÀrnkraften.
4) 2011 sedan skrev jag följande betraktelse: "Jag sökte ”varg” och ”kĂ€rnkraft” pĂ„ UNT, DN, SvD och Googles och fick ungefĂ€r lika mĂ„nga trĂ€ffar." Nu har mediaintresset för varg lugnat ned sig, men man undrar Ă€ndĂ„ varför smĂ„ frĂ„gor kan fĂ„ lika stort intresse som stora under lĂ„ng tid.
5) Att vi felvÀrderat i det förflutna gör det troligt vi felvÀrderar kraftigt i den nuvarande framtidsdebatten ocksÄ, och vi verkar inte kunna Ästadkomma bÀttre beslutsmekanismer.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

halvproffs  
#567042 Vi i GÀvletrakten var nog hÄrdast drabbad av nedfallet och Àr sÄ delvis fortfarande. Betande djur har inga höga beqerellvÀrden lÀngre men nu Àr det vildsvinen som uppvisar höga vÀrden pga sitt bökande ner i marken dit nedfallet har kommit.
NÀr det konstaterats att det var ett radioaktivt nedfall som hamnat hÀr i Sverige sÄ togs strÄlskyddsmyndigheten pÄ sÀngen kÀndes det som. BrÀnnÀsslesoppa blev vi varnade för att tillaga. Var mÄnga svÀvande svar.
Mitt yngsta barn Àr född 4mÄnader efter nedfallet för 33 Är sedan och vi var oroliga för han men det har gÄtt bra.
I GÀvleborg har vi ingen renskötsel vad jag kÀnner till, dÀremot flyttades renar norrifrÄn till Hornslandet utanför Hudiksvall för dÀr var det inget nedfall.
Nedfallet kom med regnet och det varierade mycket var det regnade.

Tycker inte att vi ska jÀmföra kolkraft med kÀrnkraft dÄ kÀrnkraft och dess avfall verkar under sÄ oerhört lÄng tid.
Att jÀmföra trÀffar med varg visar vÀl ocksÄ vilket stort problem mÄnga har med varg som ignoreras av myndigheterna. Molstaberg tex Àr ju ett exempel pÄ vargproblemet som ignoreras helt av myndiherterna och förstör en familjs liv.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

DagL  
#567054 Tack halvprof för kommentarerna
Jag ville framhÄlla att Chernobyl fortsÀtter att orsaka t ex dödlig cancer Àn i dag och speciellt i delar av GÀvleborg, men det Àr en försvinnande liten dödsorsak och inget skÀl för val av bostadsort eller livsstil. Men det Àr ÀndÄ storleksordningar fler GÀvleborgsbor som kommer att dö av den orsaken Àn bli uppÀtna av "vilda" vargar.
Det skulle kunna vara ett problem att tillsaluhÄlla vildsvinskött i GÀvleborg vilket vore önskvÀrt för att decimera vildsvinsstammen. Hur Àr det?
Tycker inte GÀvleborgare skall oroa er för den "höga" radioaktiviteten som kommer att orsaka en liten tillkommande dödlighet med diagnoser dÀr Chernobyl-orsakat Àr försvinnande liten del. Dödligheten varierar mycket mer geografiskt av andra orsaker.
Plutonium som mot förmodan lösgörs frÄn slutförvar kommer att bidra försvinnande lite till framtida strÄlningsorsakade dödsfall. Fast det vore bÀttre om vi anvÀnde det till kÀrnkraftbrÀnsle och dÀrigenom förstörde det. Vi fördÀrvar framtiden vÀldigt mycket mer pÄ andra sÀtt Àn slutförvar av kÀrnkraftprodukter. Har din familj t ex slutat anvÀnda privatbil?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

halvproffs  
#567059 Inte tror jag att nÄgon blir uppÀten av vargar dÀremot sÄ blir det ett lidande för mÄnga bÄde ekonomiskt och dÀrmed psykiskt som skapar ohÀlsa med oviss utgÄng. Finns dock mycket duktiga jÀgare hÀr med topphundar som hÄller efter svinen.
Finns den teknologin annat Àn i teorin med omvÀnd anvÀndning av kÀrnbrÀnsle?
Jo, vi anvÀnder privatbilar bÄde bensin och diesel. Skulle det finnas ett fullgott batterialternativ/pris sÄ finns tanken. Finns Àven dieseldriven traktor och dr finns det nog inget alternativ.

Vi har lite vildsvin hÀr Àn sÄ lÀnge med kommer sÀkert att öka nÀr man lÀser om utbredningshastighet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

SHR  
#567129 Jag och sambon har ocksÄ fastnat för denna serie. Mycket kÀnslor nÀr man tittar och vi har diskuterat lite om hur sanningsenlig den Àr, men efter att ha lÀst denna trÄd verkar det som att den stÀmmer hyfsat bra.

Jag kom inte till vÀrlden förrn 7 Är senare men sambon Àr född -87.
”Det Ă€r dĂ€rför jag Ă€r som jag Ă€r” sa han, men jag undrar jag :lol:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

Fredrik Reuter  
#568216 Tjernobylolyckan skapar problem i GÀvleborg Àn i dag.
Vildsvinen ökar i antal men jÀgarna vill inte skjuta dÄ de sjÀlva mÄste stÄ för provtagning och sedan destruering om vildsvinet har för höga halter av cesium.

SVT GĂ€vleborg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... set-falnar

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

halvproffs  
#568218 Vi i GÀvle södra och norra jaktvÄrdskrets behöver inte betala för nÄgon ceciumprovtagning av vilt. Vi har Ànda sedan 1986 lÀmnat in prover pÄ vilt sÄ forskningen har ett helt unikt underlag pÄ ceciumförekomst.

Har aldrig hört talas om destruering av vildsvin.
Antingen grÀvs dom ner eller slÀngs i skogen lÄngt bort frÄn bebyggelse.
Dock Àr björnar helt otroliga pÄ att hitta och grÀva upp djurkroppar.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

T Landström  
#568219
Fredrik Reuter skrev:Tjernobylolyckan skapar problem i GÀvleborg Àn i dag.
Vildsvinen ökar i antal men jÀgarna vill inte skjuta dÄ de sjÀlva mÄste stÄ för provtagning och sedan destruering om vildsvinet har för höga halter av cesium.

SVT GĂ€vleborg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... set-falnar


Detta Àr lite komiskt eller vad man ska sÀga...för det finns ju en falang pÄ en annan sida pÄ nÀtet som hela tiden sÀger att vi jÀgare bara jagar för att fÄ döda... :shock:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

DagL  
#571366 Senaste buden om Chernobyl-döda!
Programmet om Chernobyl verkar inte lett till att debatten om antalet döda Chernobyl radioaktiviteten orsakat minskat.
P3 program med intervjuer bla sÀkerhetsansvarig pÄ ett kÀrnkraftverk https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7240484 . Och inlÀgg av en av de viktigaste journalisterna pÄ Dagens Industri https://www.di.se/ledare/del-2-karnkraften-och-moralen/
Slutsatsen kan dras att den stora oenigheten om vad som Àr "evidensbaserat" och faktabaserat i besvÀrligare frÄgor kommer att bestÄ trots ambitiösa utredningar.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

dotcom  
#571442 [quote="Amatörhuggare 62"]Den dagen larmet gick, hÀr i Sverige.
Gallrade jag med,min Vimek G 30.
Utanför Mariannelund.
Och det regnade,hela dagen.

DÄ fanns ju inte radio i hjÀlmen.
SÄ man visste,ju inget förrÀn Rapport pÄ kvÀllen.

Har bara "skogstv " men kan
TÀnka att det Àr sevÀrt. Denna hemska hÀndelse[/quote]
Den dag vi fick reda pÄ att det föll över Sverige gallrade jag pÄ ett berg utanför SollefteÄ, det ösregnade, det stod vatten i tallskogen, vÀgen upp till vÀndplanen skar, men jag behöver sen dess ingen ficklampa för att lÀsa i mörker heller :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

dotcom  
#571444 [quote="Fredrik Reuter"]Började titta pÄ miniserien "Chernobyl" som finns pÄ HBO Nordic. Serien handlar om Tjernobylolyckan som intrÀffade 26 april 1986 och som pÄverkade i princip hela Europa. Serien Àr i mitt tycke otroligt vÀlgjord och mycket sevÀrd om Àn man trÀffas stenhÄrt med hur katastrofen slog lokalt och de öden som drabbade bland annat anstÀllda pÄ kÀrnkraftverket, brandmÀn och boende i staden Prypjat intill.

Är det nĂ„gon mer som fastnat i serien sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna ge er syn pĂ„ den samma hĂ€r i trĂ„den, men kanske kan vi ocksĂ„ diskutera vĂ„ra egna minnen frĂ„n vĂ„ren 1986...

[img]https://static.hbonordic.com/categoryThumbnails/dfba0a88-a0c5-40ca-a90a-ab85e11342c2.jpg[/img]

HÀr kan du lÀsa mer om TV-serien: https://se.hbonordic.com/series/chernob ... 7d770d1774[/quote]
Frugan sÄg den förra veckan, hon Àr tio Är yngre Àn mig. Jag hade sjÀlv det tvivelaktiga nöjet att vara skogsarbetare under regndagarna efter olyckan, nÀr det blÄste in över VÀsternorrland och GÀvle. Dessutom vÀntade vi barn dÄ, första dottern föddes i september -86, det var bara olustigt, ja inte födseln, men att hon var i fosterstadie dÄ och vi var exponerade för en kÀrnkraftsolycka utan motstycke i historien. Hon blev fullt ut normal, möjligen med undantag för att hon Àrvde farsans humor, men i övrigt inget fel. Men dÄ var det oroligt. Jag har avstÄtt frÄn att se serien, det Àr för mÄnga olustiga minnen. RÀdslan för vad som skulle hÀnda med oss som levde mitt i nedfallet, Ären efter med nergrÀvning av Àlgar osv. Kunde dock redogöra rÀtt bra för unga hustrun. Ska för sakens skull nÀmna att jag Àr inne pÄ andra Àktenskapet, dottern Àr född i första.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

svampbob  
#571445
DagL skrev:Senaste buden om Chernobyl-döda!
Programmet om Chernobyl verkar inte lett till att debatten om antalet döda Chernobyl radioaktiviteten orsakat minskat.
P3 program med intervjuer bla sÀkerhetsansvarig pÄ ett kÀrnkraftverk https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7240484 . Och inlÀgg av en av de viktigaste journalisterna pÄ Dagens Industri https://www.di.se/ledare/del-2-karnkraften-och-moralen/
Slutsatsen kan dras att den stora oenigheten om vad som Àr "evidensbaserat" och faktabaserat i besvÀrligare frÄgor kommer att bestÄ trots ambitiösa utredningar.


Historien blir lÀtt rÀtt torftig om man bara hÄller sig till fakta iofs sÀger serien inte att den bygger pÄ fakta. Vi har i Sverige haft ett antal fall dÀr man i fiktionen och kulturens namn har skrivit om historien. Jag minns att det var mycket diskussion om teveserien som skrev om historien om Strindbergs ungdomsÄr.

HÀr gÄr Thunderf00t igen vad som Àr sanning och överdrift i Tjernobyl serien.

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien pÄ HBO

Morgan Nordin  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#571464 So youtubern menar att man i Minsk knappt skulle mÀrka en smÀll pÄ 100 Megaton i Tjernobyl? Han sÀger ocksÄ att vÀtebomber ofta smÀlls av pÄ högre höjd vilket ger mindre chockverkan. 2 pÄstÄenden. Tsarbomben var pÄ ca 50 Megaton, gick av pÄ rÀtt stor höjd och gjörde skador pÄ betydligt större avstÄnd.
MN

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).