Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148844 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
tt  
#5656 TL 90, skogsutrustad och med Vreten 8,5 tonnare.
Vagnen precis nyinköpt och prövad i helgen...
/Tobias.


Bild

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Valmet 6400 + Mowi 400

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5670 Vi kör med en Valmet 6400 med turbinkoppling och en Mowi 400 utan drivning. Traktorn saknar dubbelkommando. Kärran har ca 6m kran med servohydraulik, stödben och radiostyrd winch. Servoventilerna gör det smidigt att koppla av och på kärran. Två spakar med ett knippe riktigt klena slangar till varje, fyra hydraulslangar och en elkabel. Mycket smidigt jämfört med ett konventionellt TUNGT ventilpaket.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5674 Hur funkar din Mowi annars?

Det blir nog en sådan då man ska byta :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 + Mowi 400

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5685
trädsamlare skrev:Vi kör med en Valmet 6400 med turbinkoppling och en Mowi 400 utan drivning. Traktorn saknar dubbelkommando. Kärran har ca 6m kran med servohydraulik, stödben och radiostyrd winch. Servoventilerna gör det smidigt att koppla av och på kärran. Två spakar med ett knippe riktigt klena slangar till varje, fyra hydraulslangar och en elkabel. Mycket smidigt jämfört med ett konventionellt TUNGT ventilpaket.


Bilder!! :P :P

   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5709 ja det vore roligt med bilder

Avatar Fallback

Mowi 400

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5730 Ska se om jag kan fixa några bilder vad det lider. Kärran är ganska ny och jag själv har inte hunnit köra så mycket med den. Mina erfarenheter så här långt är dock att den fungerar väldigt bra. Kranen känns väldigt smidig att köra och kärra+kran verkar vara väl genomtänkta konstruktioner som är väl utförda vid tillverkningen.

Avatar Fallback

Blå traktor!

Christofer  
#5732
tt skrev:TL 90, skogsutrustad och med Vreten 8,5 tonnare.
Vagnen precis nyinköpt och prövad i helgen...
/Tobias.


Bild



Fint ekipage! Men är en blå traktor verkligen nåt att ha i skogen :lol:
Själv kör jag med en Valtra 700 skogsutrustad och en Mowi kärra
Bild

/Christofer

Användarvisningsbild

Re: Blå traktor!

jonsabonnen  
#5740
Bild

/Christofer[/quote] instämmer med före gående talare i skogen ska de va finskt :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 + Mowi 400

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5786
trädsamlare skrev:Vi kör med en Valmet 6400 med turbinkoppling och en Mowi 400 utan drivning. Traktorn saknar dubbelkommando. Kärran har ca 6m kran med servohydraulik, stödben och radiostyrd winch. Servoventilerna gör det smidigt att koppla av och på kärran. Två spakar med ett knippe riktigt klena slangar till varje, fyra hydraulslangar och en elkabel. Mycket smidigt jämfört med ett konventionellt TUNGT ventilpaket.


Hur tungt är ventilpaketet ungefär...
Känner en som har en likadan kärra fast med småspak, verkar smidigt att bara sätta i en kontakt bak på traktorn

Avatar Fallback

Ventilpaket

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5805 Svårt att säga ngn vikt. Det är två separata ventiler med tillhörrande spakar. Själva ventilblocket är kanske 7x7x10 cm+ spaken. Vikten är tillräckling låg för att inte vara något som helst problem. Vi har två enkla fästen inne i traktorn och motsvarande på ventlierna, så det är bara att "hänga" dit en spak på varje sida. Fästena sitter på tvärbalken ovanför den lilla bakrutan och spakarna hamnar så arbetsställningen blir hyfsad. Hade tidigare en annan kärra med motsvarande system. Där satt dock spakarna monterade tillsammans ganska nära varandra på en panel tillsammans med knappar för stödbenen. Det gav sämre arbetsställning.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5886 MasseyFerguson: Till de ventiler med lågtrycksservo vi säljer väger varje "joystick" ca 3 kg och till varje går det 6 st tunna 1/4' slangar och en elkabel. Se mer på:
http://www.finn-rotor.fi/pdf/FRV60EO_ESITE_RUOT.pdf

Finns ju även elproportionalstyrda ventiler och där finns det ju bara en kabel mellan varje joystick och ventilpaket = ännu enklare att lyfta upp och placera i hytten eller om man föredrar varianten du beskrev med joystickarna fast monterade i hytten och en delbar kontakt.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5892 Elproportionalventiler är naturligtvis den mest eleganta lösningen, men är vad jag förstår ganska mycket dyrare än servohydraulik. En ytterligare fördel med servoystemet är att det är väldigt robust. De elfunktioner som ändå finns är enkla brytare och till/från magnetventiler. Systemet är därför ganska lättreparerat även för en person med tämligen ordinära mekarfärdigheter. Vid mer sporadisk användning kan det nog också vara en fördel med mindre "finlir" som kan fara illa när det inte är i drift.

Avatar Fallback
tt  
#6072 Blått eller rött i skogen må vara, dock grönt funkar väl inte ens på gärde!

Här har vi bevis!
Där är även den gamla skogskranen med på bild!
Bogsering gick bra, fick även dra upp samma traktor ur ett betydligt djupare hål senare på dagen...

/Tobias.

Bild

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#6081 mer sådana bilder du skulle låtit den ligga :D

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8759 Mera bilder vill jag se.....
🧠 :shock: :shock:
:lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).