Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490371 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566737 Nja.... Du ska nog inte krypa ned på tomgång för turbinen har inte fullt ingrepp förrän vid 12-1300 varv. Bättre även för styrningen att det finns lite olja som cirkulerar i hydraulen. Tar du en lägre växel så du kan köra ned så är det helt OK. Finessen när du kommer ned är att du behöver inte få kärringstopp om det börjar gå uppför igen. Stannar traktorn så är det bara att gasa. Finess även uppför om man får stopp vid en sten eller stubbe och behöver backa lite för att byta spår. Bara släpp gasen och rulla någon meter och sedan gasa igen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#566738 En fråga. Kan man bara släppa på gasen lasta ett par stockar, för att sedan bara köra iväg igen. Allt detta utan att koppla.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566742 I princip om du kan lasta på tomgång men i verklighet NEJ, de blir värmeutveckling i turbinen om traktorn står stilla med växel i.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566748 Inte tillrådligt att stanna med växel i. En kommuntraktor slog eld utanför rastkojan förra vintern.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566751 Borde provköra i terrängen för att uttala mig. Men jag kan inte komma ifrån att jag känner ett visst obehag vid tanken på att det inte alltid är 100% överföring mellan motor och hjul så länge kopplingen är uppe och växeln i. Samt att jag aldrig kännt behovet, men det kan ju vara för att jag inte provat. Det man inte vet har man ingen aning om.


En fråga mer specifikt för 6/8000serien. När man trampar på bromsen och har diffspärrarna i, förbli diffspärrarna i eller måste man åter aktivera dessa igen så fort man nuddat bromsen?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566753 Diffspärren ligger i om du aktiverat den för konstant ingrepp. Du kan också aktivera den momentant så den släpper själv när du har fotfäste. När du bromsar går alltid fyrhjulsdriften in men Diffspärren påverkas inte.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#566771 diffspärren släpper när du bromsar när du släpper bromsen går den i på nytt

Köp en 8000 serien behöver du inte fundera på turbin går att krypa över stubbar på tomgång och direkt fullt ingrepp när du gasar

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#566780 Fördelen med turbinen är väl att du aldrig behöver slira på kopplingen utan du kan ta det med turbinen istället med lite vana så går det och krypa upp över stock å sten som om du rullade ett hjul för hand
Enl lokala Valtrasäljaren så sparade man ett kopplingsbyte
Har kört ett par olika Valtra ur N-serien där den ena saknar och där märks det stor skillnad på hur "tvär" den är på kopplingen utan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#566787 Går inte att jämföra kopplingen på n och 6000/8000 men åsikterna går isär har aldrig gillat turbinkoppling .
Inte behöver man slira så mycket på kopplingen utan turbin har 7500 timmar på 8050 med lastare och inget kopplingsbyte ännu

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566792 Inte heller jag upplever att det behöver sliras på kopplingen. Behövs detta har man oftast för hög växel. Undantaget då man står i brant backe och ska starta och möter upp broms och koppling, men inget som hinner bidra till något egentligt slitage. Hur går förövrigt det med turbin? Vid start i backe i skogen brukar jag ha högerfoten på bromsen, släpper upp kopplingen tills det börjar dra, släpper då bromsen. allt med motorn under 1000rpm. Mjukt och fint och kontrollerat.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#566810 Jag ochså upplever bromsverkan på 6400 med turbin som likvärdig med en utan ( som min Valmet 665 t.eks).
Med fullt lass och uppför brant backe, er det ja bara släppa kopplingen direkt (och foten lite på bromsen, dock kanske inte et måste), sen gasar man upp lite och släpper bromsen sen smyger det iväg så fint så.
Men jag driver inte heller å klivar brant på 1000rpm med fullt lass, utan drar snabbt upp til 1500-1600rpm för att motoren ska orka med i samma fart som drivningen på vagnen. ca 3,5km/t. (vid 540E pto)
Kan ju givetvis växla ner pumpen til 540 på Pto (för att kunna köra traktoren på lägre växel), men då går det så sakta att det har jag inte tid med langs skogsväg, så kör alltid på 540E.
Men om jag körte ute i terrängen skulle jag nog växla ner til 540 pto för att kunna köra saktare, nackdelen med det er att jag får rusa motoren mer när jag kör kranen för att få samma fart som vid 540E.
Ser som flera här inga nackdeler med turbin, tycker det funkar jättabra (det känns nästan konstig när jag kliver över i 665`n som inte har detta), det enda måsta vara att man inte får glömma setta til handbromsen när man parkerar om det lutar lite, annars kan ju traktoren dra iväg av sig själv.
665`n brukar jag bara parkera i 1 växelen och ingen handbroms, men det går inte med 6400 med turbin, sen piper det så man knappt kan glömma att dra på den (när motor står still) eller lossna den (när motor går).
Vid vägkörning er det ju suverent med turbin, då man slipper många växlingar som man fått göra med vanlig låda. Klarer mig med endast en manuell växling (som görs med knappkopplingen) från stillståandet til fullfart med traktor och släp med lass. (så med knappkoppling och turbin kan fotpedalen stor sett vila hela tiden)
Att starta i 2H för sen gå direkt til 4H er nog inget jag skulle göra med vanlig koppling, men här tar turbinen slirningen, och då spesielt från stilleståandet.
Och kan man spara ett helt kopplingsbyte med turbin, med klyvning av traktoren, så er ju even det värt en del tycker jag.
Själv ser jag bara fördeler med turbin i alla typ av körning egentlig, men vi andra kan ju inte veta va du tycker, så du far leta fram en traktor och testa själv, så vet du. 8)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#566907 Jag tycker det motorbromsar likadant som en utan turbin, det orkar liksom inte slira bakvänt i turbinen. Sedan är det ju kanon med turbin i alla slags precisionsarbeten som lastarkörning etc. Det enda som är sämre är väl vid tungt lass och motlut i vägtransport, då går de inte segdra ner under 1500 varv typ.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566918 Funderade lite när jag körde idag och konstaterade att jag måste nog ändra körteknik om turbin skulle fungera för mig. Vid passage över en sten där det började luta mer släpper jag helt och hållet gasen och låter traktorn tuffa över lugnt och kontrollerat.

Lär ju dra mer bränsle på väg då den inte låser riktigt 100% någon gång. Kan bli många liter extra med uppåt 20ton bakom traktorn...

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#566933 Vid transporter får aldrig Turbin "stalla" för då bränner man den.
Man växlar innan 1500 varv.
Så man inte tappar varvet.

Bara transportera , bättre vanliga lådor i traktorn.
Hade inte boka i hytten.
Men förbrukningen m turbinkoppling.
Stiger 2 - 6 procent.
Har jag för mig.
Eller var det slirningen ????

Jag kan ha fel.
Källgranskning kanske är bra .

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#566934 På dessa bilder, ser ni en rejäl gryta.
Å där med turbinkoppling.
Så "töjer"6300a sig upp.
Hade aldrig gått med vanlig koppling.
Man hade bara grävt ner sig.
Eller vänt motorn om.
Så avgaser hade gått åt luftfilter till.
Hände på gamla 605 a

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).