SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

188 inlägg 63399 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

forest.  
#566745
Erre skrev:Jag röjer mycket med kedjeröjsågen.

När det är blandbestånd med mycket grovt i, eller underröjning så använder jag alltid kedjeröjsågen.
Även i eftersatt röjning där det är väldigt stamtätt, för jag tycker jag behöver inte gå runt så mycket med kedjeröjsågen, och det är lättare att få ner sånt som hänger sig i det som ska vara kvar.

Är det klent, en första röjning som görs i tid så klinga alla gånger.



ok verkar som proffsen bara kör med klinga

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Erre  
#566746
forest. skrev:
Erre skrev:Jag röjer mycket med kedjeröjsågen.

När det är blandbestånd med mycket grovt i, eller underröjning så använder jag alltid kedjeröjsågen.
Även i eftersatt röjning där det är väldigt stamtätt, för jag tycker jag behöver inte gå runt så mycket med kedjeröjsågen, och det är lättare att få ner sånt som hänger sig i det som ska vara kvar.

Är det klent, en första röjning som görs i tid så klinga alla gånger.



ok verkar som proffsen bara kör med klinga

Ja.
Jag är klappkass så det är lugnt. 😜

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

ÅsaNisse  
#566747 Måste plantera färdigt först. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

JensSkoog  
#566758
Erre skrev:Jag röjer mycket med kedjeröjsågen.

Jag är klappkass så det är lugnt. 😜


Jaha, du är det, ja, @Erre, och jag är en norsk tant som gillar att
ligga i solen på Gran Canaria hela året :d :d

Men för att vara seriös, så beror det ju på vad man röjer om man använder
kedjeröjare eller ordinari röjsåg. Båda har starka sidor, och sina nackdelar.

Men det som är säkert är att "gamla" proffsröjare i alla åldrar ofta är så jädrans konservativa
och inkörd i gamla sätt att göra saker på, så man får inte bjuda på något annat, nej! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

forest.  
#567102
JensSkoog skrev:
Erre skrev:Jag röjer mycket med kedjeröjsågen.

Jag är klappkass så det är lugnt. 😜


Jaha, du är det, ja, @Erre, och jag är en norsk tant som gillar att
ligga i solen på Gran Canaria hela året :d :d

Men för att vara seriös, så beror det ju på vad man röjer om man använder
kedjeröjare eller ordinari röjsåg. Båda har starka sidor, och sina nackdelar.

Men det som är säkert är att "gamla" proffsröjare i alla åldrar ofta är så jädrans konservativa
och inkörd i gamla sätt att göra saker på, så man får inte bjuda på något annat, nej! :mrgreen:



Känner igen det, är omöjligat att övertala äldre till nytt tänka och bara tänka det gammla vanliga,
Verkar som de måste få komma på det själva och att ingen annan har idén eller är det bara jag som uppfattar det så?

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

JensSkoog  
#567106
forest. skrev:Känner igen det, är omöjligat att övertala äldre till nytt tänka och bara tänka det gammla vanliga,
Verkar som de måste få komma på det själva och att ingen annan har idén eller är det bara jag som uppfattar det så?

Du har så absolut en poäng - tog mig två år att övertyga en röjargubbe om att Strandklingan är topp, och nu pratar han som om det var hans påhitt att tästa den, eftersom det inte finns bättre än den klingan i röjskogen :d

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

jannee  
#567112 Har man gått och röjt med en klingsåg i låt oss säga 10 år och det fungerat bra, varför lägga ut 10 lakan bara för att prova om en kedjesåg är lika bra eller t.o.m. bättre.
Den kanske är bättre men hur lång tid tar det innan man kört in sig, blivit lika duktig som man är på klingsågen.
I min bekantskapskrets har jag TVÅ "medelålders" som investerat i en kedjeröjsåg.
Har själv lånat en men kedjan vill bara hoppa av :oops:
Deras sågar hänger mest i en krok på magasinsväggen, används i skogen (när det gäller att beskära grenar på kantträd) och i trädgården :grin:
Röjer gör de fortfarande med sina klingsågar.
Kanske helt annorlunda om man ALDRIG hållet i en såg och då börjar med en kedjeröjsåg

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

hpskog  
#567114 Känner igen mig. Har röjt i trettio år nu med klinga. Är tveksam till kedjeröjaren trots att jag aldrig provat den.
Skall låna en kedjeröjare för att prova . Man kanske kan ändra sig, men känslan är att klingsågen är överlägsen i de flesta typer av röjningar.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

isteskog  
#567121 Har heller aldrig provat kedjeröjare, men skulle nog skaffa en sådan om jag hade mycket vildvuxen ungskog som snart är gallringsbar eller där det har varit mycket älgskador (putsa till tallarna). Nu har jag lyckligtvis ingen skog av detta slag så klingröjarn får nog duga ..... 😉 🌲

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

JensSkoog  
#567122
isteskog skrev:..................... men skulle nog skaffa en sådan om jag hade mycket vildvuxenör ungskog som snart är gallringsbar eller där det har varit mycket älgskador (putsa till tallarna). .... ..... 😉 🌲

Det är just i sådan skog kedjan är bra och effektiv, och snyggar till så det syns :-bd
Senn är HVAs kedjeröjare rent för dyr för en hobbyröjare som
mig, men Stihls KM130R är en ok alternativ i mindre jobb.

Senn vet jag att om kroppen min var tjugo år yngre och jag skulle röja mycket
så skulle jag haft med mig HVAs kedjeröjare og Stihl FS410 eller 490.
Här vidvsödra kusten av Norge, där nästan all röjning är eftersatt och löv sprutar
upp, isär hassel och sälg, så är kedjan bra att ha. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567123 Nu har jag inte hunnit köra så mycket med kedjeröjaren. Har en 545 med klinga också. Det är väl en smaksak vad som är bäst. :smile:

Körde en tät andraröjning gran med kedja. Tyckte det var perfekt o kunna lumpa ner stammarna vid behov.

Gången efter så gick jag med klingan i förröjningen. Funderade på vad som var bäst. På dikesvallen hade det växt så bra att var lite grövre som skulle bort. Där hade det varigt lättare med kedjan. Men resten som var klenare o smått så tyckte klingan gjorde sig bättre.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#567144 Jag har aldrig förstått va jag ska ha den till förutom stamkvistning.

Men annars klarar jag mig bra med vanlig klingsåg, och nu blir det ännu mindre röja eftersom jag fått nytt jobb :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

hemhuggare  
#567195 För mig funkar kedjeröjaren bäst kanske för att jag har utslitna axlar med artros. Dels för att belastningen blir jämnare på axlarna men också som jag upplever det som att det blir mindre vibrationer i armar och axlar. Jag har också köpt den nya stihlselen till den vanliga röjaren och det upplever jag som mycket väl investerade pengar

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Björn T  
#570200 Kedjeröjare eller klinga spelar inte så stor roll. Det viktigaste är ju att det blir röjt :-bd

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

alias  
#570224
Vedmaskin skrev:Nu har jag inte hunnit köra så mycket med kedjeröjaren. Har en 545 med klinga också. Det är väl en smaksak vad som är bäst. :smile:

Körde en tät andraröjning gran med kedja. Tyckte det var perfekt o kunna lumpa ner stammarna vid behov.

Gången efter så gick jag med klingan i förröjningen. Funderade på vad som var bäst. På dikesvallen hade det växt så bra att var lite grövre som skulle bort. Där hade det varigt lättare med kedjan. Men resten som var klenare o smått så tyckte klingan gjorde sig bättre.


Tycker faktiskt att det funkar helt OK att lumpa ner stammar även med vanlig klingröjsåg. Är det något som står och lutar lite när man kapat av stammen och man verkligen vill ha ner den så brukar det bara vara till att kapa en gång till i midjehöjd med klingan så viker stammen ihop sig.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).