Öppna kategorin

Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

37 inlägg 8021 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560061
Flisaren skrev:Tyvärr så blev det inget detta år, för mycket jobb nu men kul att du trivs 😊, hoppas på nästa år


Annars får du göra som jag och ansluta senare. Jag hade också för mycket jobb när kursen startade men sen låg det och gnagde i bakhuvudet så jag ringde till skolan och fick hoppa in till kursvecka 3.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560069
Mettämies skrev:
Flisaren skrev:Tyvärr så blev det inget detta år, för mycket jobb nu men kul att du trivs 😊, hoppas på nästa år


Annars får du göra som jag och ansluta senare. Jag hade också för mycket jobb när kursen startade men sen låg det och gnagde i bakhuvudet så jag ringde till skolan och fick hoppa in till kursvecka 3.


Tack för tipset :-bd Jo min sambo sa samma sak, mycket jobb nu som ska bli klart innan semestern, likadant varje år 8)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

DanEn  
#560760
Mettämies skrev:Ni har inte behövt gå hungriga heller va? :d

Vad läser ni den här veckan?

Fortsätt gärna med nån rapport då och då, jag tycker att den här kursen är bra för dem som har lite erfarenhet av branschen och vill vidareutbilda sig men orkar inte med en 2-3 årig utbildning.


Första veckan bestod i skogsuppskattning. Grundytor, ståndortsindex och bonitering. Höjdmätning och dataklavning. Mycket lärorikt. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560775
DanEn skrev:
Mettämies skrev:Ni har inte behövt gå hungriga heller va? :d

Vad läser ni den här veckan?

Fortsätt gärna med nån rapport då och då, jag tycker att den här kursen är bra för dem som har lite erfarenhet av branschen och vill vidareutbilda sig men orkar inte med en 2-3 årig utbildning.


Första veckan bestod i skogsuppskattning. Grundytor, ståndortsindex och bonitering. Höjdmätning och dataklavning. Mycket lärorikt. 🙂


Ni kommer att återkomma till provytor, bonitering osv även senare under kursen, vecka 3 och ev v4 också om jag inte minns fel. Blir lite lättare att bonitera också när det grönskar :mrgreen:

Vad tyckte @Onefield om de värmländska skogarna?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#566728 Såg att jag hade glömt svara!

Häftiga skogar häromkring i Värmland jämfört med hemma i Västerbotten. Till exempel förra kursveckan när vi klavade i granskog som det stod 800-1000 m3sk / ha i 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566739 Ja det är häftiga granskogar där, svårt att ta in när man inte är van med såna volymer och trädhöjder!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#566740 Ja verkligen 👍

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).