Verkstan

Kemisk metall - vilken är den bästa?

23 inlägg 70153 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kemisk metall - vilken är den bästa?

Fredrik Reuter  
#566686 Enligt vissa så ska Kemisk metall undvikas i allra möjligaste, det är en absolut nödlösning när inga andra medel finns att tillgå. Men när det då blir en absolut nödlösning, vilka produkter och tillverkare har den bästa kemiska metallen, enligt dig?

Det verkar också vara så att det finns flera olika typer av kemisk metall. Dels den trögflytande som man blandar med härdare som vilket spackel som helst, men det ska också finnas typ deg; stavar man knådar ihop för att sedan fylla ett hål eller vad man nu ska göra.

Och hur fungerar kemisk metall när det kommer till riktigt tuffa lagningar, ex motorer med värme, olja och vibrationer?

Bästa kemiska metallen 2019, vilken är det?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

rokon  
#566696 Finns inget skäl till att kategoriskt undvika kemisk metall, jag anser att det kan med gott grundjobb vara ett fullgott alternativ. Speciellt vill jag framhålla sådana medel som baseras på epoxi som suveräna.
Nu har jag i grunden mångårig erfarenhet av att jobba med epoxi men inte specifikt med kemisk metall.

Men som ett exempel som jag gjorde för 2 år sedan var att laga en droppande förgrening från vedpannans utgående grova ledning till det öppna expansionskärlet. Det var en por i gängningen, men kvarvarande materialtjocklek visade sig vara i tunnaste laget så jag lät omsluta det området helt med kemisk metall baserat på epoxi det var av typen två stavar som knådas ihop.
Grundarbetet med stålkratsning till metallrent föregick proseduren, tänker ej dra hela arbetsgången.

Epoxi har den egenskapen att den i viss mån mjuknar och tappar i hållfasthet vid höga temperaturer, men inte i sådan omfattning att att temperaturen som vid enstaka tillfällen ibland kan uppgå till 102 grader ca vid lagningen har någon verkan.

Jag gjorde ett riktigt expriment för många år sedan med en reparation utvändigt vid övergången mellan ett motorblock och topplock där oljekanalen i blocket gick upp till topplocket, där sprutade en fin stråle med olja ut. Efter minitiös rengörning stålkratsning samt ett tunt skikt med epoxi mot metallen som slipades med slipduk med blöt epoxi, detta för att metaller börjar oxidera omedelbart efter slipning, därefter byggde jag på med epoxi med fyllnadsmedel, detta expriment blev ett fullgott resultat och höll tätt i flera år och även för nästkommande brukare.

Jag tvekar inte att säga att reparationen vid min värmeanläggning kommer att vara den del som kommer att vara tät så länge som pannanläggningen är i bruk även så om det går 30 år.

Avatar Fallback

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

BM Buster  
#566697 Jag har en typ av knådmassa där kärnan i staven är härdare, bara att kapa av lagom bit knåda o applicera. Den första reparationen jag gjorde med den massan var ett lagerhus på en matarskruv där gängan till smörjnippeln blev sönderdragen när nippeln skulle bytas mot en slang för att lättare komma åt att smörja. Jag gjorde rent så gott det gick, satte dit slangnippeln och klämde på massa runt anslutningen.
Det sitter fortfarande kvar efter över 20år, och det trycks i fett varje vecka året om förutom ca. 6 veckors stillestånd på sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

totte  
#566699 När det gäller hållbarhet så är Loctites knådmassa klart överlägsen, enligt min erfarenhet. Notera att om man har den minsta benägenhet för allergi så bör man ha engångshandskar eller liknande. Epoxi är grymma saker.

Avatar Fallback

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Ferguson system  
#566700
totte skrev:När det gäller hållbarhet så är Loctites knådmassa klart överlägsen, enligt min erfarenhet. Notera att om man har den minsta benägenhet för allergi så bör man ha engångshandskar eller liknande. Epoxi är grymma saker.


Er enig med Totte. Jeg synes også at Loctite holder best.

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

anersimyra  
#566709 Jag lagade oljetanken på sågen med plastic paddings kemmetall i vintras och det håller ännu tätt trots att lagningen utsätts för både värme och rejäla vibrationer.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566723 Jag får rekommendera en Youtube kanal Project Farm, en duktig kille som testar en hel del olika grejer. Just testet med epoxi är från 2017
Senast redigerad av Mikael tor 16 maj 2019, 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

svampbob  
#566735
Mikael skrev:Jag får rekommendera en Youtube kanal Project Farm, en duktig kille som testar en hel del olika grejer. Just tetstet med epoxi är från 2017


Ja han är duktig och seriös. Jag tror att det var igår som han la upp en film där han provade att använda banan som motorolja. Det känns lite tveksamt men jag har ännu inte tittat på det avsnittet.

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Bert1  
#566782 Spräckte växellådan på en Saab99a för en massa år sen fick en bit kemisk metall "mega stick"av en kompis som jag knådade dit och jag hade bilen i drygt 2 år och det satt och höll tät den tiden i alla fall
Och där är ju rätt stora tempskillnader iom oljesumpen är i växellådan med

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

JohannesG  
#623214 Någon som provat kemisk metall på kolvstång? Vilken produkt är i så fall lämpligast?

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Kse  
#623656 Det där skulle jag absolut avråda ifrån.
Vad tror ni händer om en sån bit lossnar och åker in i systemet?
Kolvstången utsätts för höga skillnader i temperatur, tänk er själv att delen där lagningen sitter är i utetemperatur och sen dras in och möter den varma hydrauloljan, skillnaden i temperatur gör att metallen krymper/växer och risken för att den kemiska metallen lossnar känns överhängande. Att den dessutom ligger i oljebad mellan varven gör inte saken bättre.

Svets är det enda rätta i detta fall, kemisk metall är bra till mycket men inte till att reparera skadade kolvstänger.

Avatar Fallback

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

bgl  
#623662 Den var en som försökte detta här på trakten för årtionden sen, det blev dyrt!!

Avatar Fallback

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Tralsmo  
#623663 På min traktorgrävare har nån föregående ägare hård lött i slag märkena å sen putsat ner det jäkligt fint. Har funkat bra i många år.

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

anersimyra  
#623667 För kännedom så är lagningen på sågens oljetank fortsatt tät.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623707 Kemisk metall är egentligen plast (polyesterbas) så man kan ju fråga sig om det man vill reparera kan lagas med plast eller inte.
På rätt plats är det säkert bra men jag verkar vara för dålig på att rengöra ytorna för där jag har testat så har det då inte gått att belasta lagningen, eller borra och gänga för den delen.
Man brukar plasta insugskanalerna när man portar toppar för att kunna få en rakare kanal, vet inte vad man använder men nån sorts epoxy är det nog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).