Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tippflak till Skogsvagnen

57 inlägg 43731 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tippflak till Skogsvagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538789 Har inte så mkt rost som @källshult men har polerat toppen med roterande stålborsten flera gånger.
Brukar gnida in olja på kolven när jag ställer av flaket för de verkar som de inte är nån vidare ytbeläggning på dessa kolvar.
Ditt flak har kanske mer tippkraft med kolven längre fram o ett femte kolvsteg, jag har bara 4 men nog samma tippvinkel

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

källshult  
#538790 Ja jag lyfter upp mitt med kranen också men ser att när flaket är helt nere så är kolven ut en liten bit ca 10 mm
1544947122_img_20181216_085651.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

källshult  
#566631
1557944724_img_20190515_185046.jpg
fint med tippflak på skogsvagn när man ha det till rullande ställning

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Skogsvagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566634 Går snabbt att kompensera att de lutar med 😉

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

källshult  
#567922
1558799139_img_20190525_161128.jpg
Man är inte klok håller på att stenröja en gammal betesmarker ner till sjön tanke är gör så man kan köra med en betesputs slipper man gå med röjsåg

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

ss0803  
#567931 Var lite försiktig med gripen om du inte är sugen på att byta.

Huggarvagnsgripar brukar inte bli så långlivade om de används till att lasta oregelbundna tunga stenar.

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Amatörhuggare 62  
#567933 Ja skänklarna eller parallstagen,
Tar stryk med sten.
Har gjort om några klor.
Sedan man började ,med griplastare.
Efter Starkrana.

Första kloa,gjorde ja om. När ja parkerat , Den om länkestånga.
Å brände över, en sten.

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

källshult  
#567947 Jo jag är medveten om att gripen får stryk av sådan hantering har en stenbrytare i trepunkten på lilla traktorn så jag dra upp stenen med den så att dom är lösa . Funkar rätt så bra den dra upp bra stora stenar och då klara jag lasta med kranen och kranen är stark så ska man slita o dra med gripen så frestar det ännu mer .

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Skogsvagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567953 Gjorde av med ett gäng bultar i Fmvs G25 grip när jag var yngre o inte kunde låta bli stenar... 😉

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Bomanslund  
#809557 Hej
Vågar man bygga något liknande på en skogsvagn med bara en centrumbalk, har en palms 9-10 tons vagn från tidigt 2000.
Har en lastbilsbakände ståendes som jag tänkt flytta flaket från

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Hema  
#809665 Beror väl på hur stort flaket är och hur du sedan använder det.

Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Skogsvagnen

JohannesG  
#809694 Så länge flaket sitter i en egen ram likt det tidigare i tråden ska det inte vara några problem. Att däremot sätta gångjärn i bakersta banken och bara lite på centrumröret blir inte bra.
Sedan får du ju beräkna hur mycket verklig last du kan lasta i slutändan så du inte överbelastar kärran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).