Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490440 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#566618 Har en Valmet 6800 m twintrac där jag inte har nått pedaltryck i den bakre kopplingspedalen !! Knappkoppling å vanliga fungerar ! Var dåligt med olja i ena behållarn !! Vad kan vara fel ??

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566620 6800 har väl ingen Hi tech? Vanlig kopplingscylinder och pedal där fram. Bakre kopplingspedal är länkad med vajer under hytten till den främre. Du ser vajern innanför tanklocket.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#566621 80-90 du hade ringt, försökte ringa dig men ingen abonnemang?, ring en gång till

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#566622 Gåtan är löst, 80-90 ringde efter 10 sekunder $

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#566641 Vilken gåta? Kopplingspedalen eller telefonabonnemanget?
Vad är lösningen?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

80-90  
#566648
ÅsaNisse skrev:Vilken gåta? Kopplingspedalen eller telefonabonnemanget?
Vad är lösningen?

Båda 👍tack för tipset Åsa nisse

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566715 Kanske inte rätt tråd, men ämnet turbinkoppling dyker upp lite nu och då så det känns ändå rimligt här.

Hurdan blir motorbromsen med turbinkoppling? Kan man motorbromsa på tomgång nerför en brant backe utan att behöva röra bromsen?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566722 Jämfört med 805an jag hade innan tycker jag inte de är nån större skillnad

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#566725 Håller med hade inga problem med det med min 6300. Ser bara fördelar med att ha Turbinkoppling och dom är driftsäkra kopplings lamellen håller också länge ioch det slirar i turbinen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566726 Det är alltså inga problem att på en låg växel krypa nerför en 35° brant på tomgång? Precis som utan turbin.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#566727 Har aldrig reflekterat över det när jag hade min. Körde med en 705 innan och när jag började köra med 6300 och turbin så var allt bättre än 705 i drivlinan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566729 Har aldrig tänkt på graderna på de backar jag har, de har nog backigare än jag på dina bilder.

De fungerar inte som på en maskin med converter där du får gasa som f-n för att få upp hjulet på en större sten för att sen mer eller mindre frihjula ner med en duns.
Du behöver göra ett studiebesök hos nån med turbin för att bilda dej en uppfattning 😉

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#566732 Ja, ett studiebesök är ju det bästa. 🙂

Låter bra att det inte är som en converter.
Hur stor varvtalsökning behövs när man kommer till större hinder? Säg att man ligger på 1000rpm och ska kliva upp för en brant kant.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Pete  
#566733 Aldrig kollat men man behöver inte gasa mycket för att klättra över stock och sten.
Samt lägre växel slirar också mindre i turbin. Mina bromsar börjar bli ganska dåliga men på krypväxel så kör han iväg även med handbromsen dragen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566734 Har du inte för hög växel behövs inte mycket mer gas.
Eller så här om du kör på samma växel som på en traktor utan turbin blir skillnaden minimal.
Utan hade motorn stannat med för hög växel, med turbin kommer bara traktorn stanna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).