Socialt (mer om oss)

Chernobyl serien på HBO

32 inlägg 8840 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Chernobyl serien på HBO

Fredrik Reuter  
#566592 Började titta på miniserien "Chernobyl" som finns på HBO Nordic. Serien handlar om Tjernobylolyckan som inträffade 26 april 1986 och som påverkade i princip hela Europa. Serien är i mitt tycke otroligt välgjord och mycket sevärd om än man träffas stenhårt med hur katastrofen slog lokalt och de öden som drabbade bland annat anställda på kärnkraftverket, brandmän och boende i staden Prypjat intill.

Är det någon mer som fastnat i serien så får ni gärna ge er syn på den samma här i tråden, men kanske kan vi också diskutera våra egna minnen från våren 1986...

Bild


Här kan du läsa mer om TV-serien: https://se.hbonordic.com/series/chernob ... 7d770d1774



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

Amatörhuggare 62  
#566597 Den dagen larmet gick, här i Sverige.
Gallrade jag med,min Vimek G 30.
Utanför Mariannelund.
Och det regnade,hela dagen.

Då fanns ju inte radio i hjälmen.
Så man visste,ju inget förrän Rapport på kvällen.

Har bara "skogstv " men kan
Tänka att det är sevärt. Denna hemska händelse

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

ventohuan  
#566599 Har bara sett första avsnittet såhär långt.
Men kommer se alla efterhand.
Tycker de hela e väldig intressant.
De jag undrar e hur verklighetstrogen den e. Har inte läst så mycket om den så har dålig koll.
Men helt klart verkar den intressant.

Va själv knappt 3år när katastrofen inträffade så jag minns inte något om detta.

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566602 Det finns ju en tråd som just handlar om hur vi upplevde Tjernobylolyckan,
"Tjernobylolyckan 30 år"

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

r93  
#566604
ventohuan skrev:Har bara sett första avsnittet såhär långt.
Men kommer se alla efterhand.
Tycker de hela e väldig intressant.
De jag undrar e hur verklighetstrogen den e. Har inte läst så mycket om den så har dålig koll.
Men helt klart verkar den intressant.

Va själv knappt 3år när katastrofen inträffade så jag minns inte något om detta.


Enligt HBO så är varje detalj sanningsenlig, och enligt en kollega som arbetat större delen av sitt liv på kärnkraftverk, så stämmer allt så här långt med verkligheten, jag tycker det var lite Hollywood med den blåa strålningen i branden, men enligt honom är det precis så strålning ser ut.

Riktigt bra serie är det! Sedan att det är en svensk som har regisserat och två svenskar i tunga roller gör inte det hela sämre :-bd

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

Fredrik Reuter  
#566606 Ja, det är vad jag läst också, att serien ska vara mycket sanningsenlig.
Riktigt kul också att det så många Svenskar med i produktionen. Johan Renck producerar och Stellan Skarsgård, Adam Lundgren, David Dencik och Fares Fares finns på rollistan.

Del 1 och 2 finns nu att se, del 3 släpps 20 maj (samt del 4 och 5, 27 maj resp 3 juni).

   TS
Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

enbhen  
#566630 Väldigt bra start på serien tycker jag. Gillar skarpt när det ligger en sann händelse som grund!

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

Seb macahan  
#566657 Instämmer. Detta lär bli en succé. Tycker intresset runt Tjernobylolyckan verkar stort bland iaf våra ungdomar och serien känns både bra spelad och med bra upplägg. Det var ju faktiskt längesedan jag gick o väntade på att något nytt avsnitt skulle komma, senast var nog Rederiet 😂😂🤭 då var man 14-15 år och helt omdömeslös. Tack för tipset @Fredrik Reuter

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

svampbob  
#566659 Väldigt läsvärt.
https://www.forbes.com/sites/michaelshe ... be697e41fc

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566677

Det var onekligen en trivialisering av olyckan som heter duga!
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

totte  
#566831
Seb macahan skrev: 😂😂🤭 då var man 14-15 år och helt omdömeslös.


Och nu är du inte 14-15 längre :d

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

Palakangas  
#566840
Så det var överdrivet, följden av olyckan? Stackars mig som är offer för en konspiration.

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

svampbob  
#566884
Palakangas skrev:
Så det var överdrivet, följden av olyckan? Stackars mig som är offer för en konspiration.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... t-XKCD.svg

Den här är också bra så att man får proportioner på strålnings doser. Jag använde den på jobbet för några veckor sedan då vi utvärderade strålningen från radonet från berggrunden. Strålningsdosen visade sig vara ekvivalent med att äta en banan.

Ja jag blev också förvånad då det har visat sig att evakueringen var till mer skada än nytta. Att han som i princip dog två gånger redan i första avsnittet i verkligheten visade sig leva och ha hälsan långt efter olyckan ger filmen ett lite oseriöst intryck. Första delen tyckte jag var fantastiskt bra men jag tyckte att den tappade lite i andra avsnittet.

Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566921 svampbob: Menar du verkligen att man skulle låtit bli att evakuera? Frekvensen av sköldkörtelcancer hos unga efter olyckan är också collateral damage?
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

svampbob  
#566922
Morgan Nordin skrev:svampbob: Menar du verkligen att man skulle låtit bli att evakuera? Frekvensen av sköldkörtelcancer hos unga efter olyckan är också collateral damage?
MVH
Morgan


Nej jag har ingen åsikt om det utan det var forskarnas slutsats. Var det ca 60 dödsfall totalt i sköldkörtelcancer? Slutsatsen var väl att evakueringen i sig gav så mycket sämre folkhälsa och att skadan i att stanna kvar hade varit lägre. Samtidigt så kom ju också sovjetunionens fall som också rejält sänkte ryssarnas medellivslängd. Jag misstänker att det är svårt att särskilja följdverkningarna från varandra.

Är vi rädda för all strålning så borde vi väl börja med att förbjuda mammografi. Jag är säker på att man där har vägt för och nackdelar och kommit fram till att mammografi är bra för folkhälsan trots den relativt höga stråldosen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).