Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761325 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#566549 Ska du använda den när du ska svetsa gravskopan?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566552
stegmaster skrev:Äntligen fick jag göra nåt vettigt med Telwin 41 plasma kuttaren jag köpte i vintras.
Tog typ 1 min att brinna ut "fastnyckelen". Ena långsidan med stöd, andra på frihand, vilket inte er lika lett att kapa helt rakt då, som syns.
Med lite mer träning ska det nog funka bättre even på frihand, handler lite om teknik.
Någon som kan gissa va jag ska bruka denna prylen til? (nä, jag ska inte skruva med den. :wink: )


1557864664_img_20190514_111326.jpg


Kapsylöppnare??

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

HannuRöj  
#566553 Är det 50 mm? Att vrid rakt plankor, för skruvning. Eller rhs för svetsing.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#566556 Nu vet jag inte riktig va en kapsylöppnare er :oops: , men hur som helst er det en nyckel jag kan knuffa inn för att dra ut sjutlåset som håller fast pto pumpen på Pto axelen. (altså en Pto hylslåsnyckel. :wink: )
Det er så trångt att jag kommer inte in dit med handen, men med denna nyckel kan jag peta fram låshylsan och samtidig dra pumpen bakåt, så nu går det som en lek att ta av pumpen när man er ensam, utan denna var det helt om omöjligt, så inte alltid så mycket som ska til för att göra vardagen lättare. :grin:
Tänkte först bara använda en rörtång, men den blev for bred, så gick inte få dit den på hylsan.


Her en bild som visar hur trångt det er mellan pumphållaren och traktorkroppen. (ska in där vid den röda pilen.)


Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#566559 Smart løsning det der :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#566565
stegmaster skrev:Nu vet jag inte riktig va en kapsylöppnare er


Flaskeåpner :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Kse  
#566566 Ölöppnare!
För att öppna ölen med, går så mycket lättare att dricka då. 😄

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#566569
totte skrev:
stegmaster skrev:Nu vet jag inte riktig va en kapsylöppnare er


Flaskeåpner :grin:


:lol: :lol: Ok, det var så enkelt, ja den funkar såkert til det med. :wink:
Hadde aldrig hört det ordet förr. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#567524
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉

En till teaser.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#567526 Kom igen nu Johannes, nu vil vi se va du håller på med. :-bd

Själv har jag gjort klart det gamla spettet på pigghammaren (Har et helt nytt spett som ska brukas på berg), så jag er klar til att driva ner några hundra jordspjud (1000x16mm) i marken, som ska hålla spärren til PVC hallen på plats.
Slipade av en skiva så spettet fick en plan yta, sen svetsade jag dit en 32mm skruvhylsa jag hadde liggandet.
Pigghammaren passer bra til detta då det inte krevs nån rakhet på detta jobb, det er egentlig bara bra om dom drivs ner lite sned hit å dit, jo bättre bitar dom i marken, totalt sett. (enligt tillverkaren).



Jordspjuten ser ut så här. (1000x 16mm)


Eller så kunne man gjort så här, men har ingen sådan borrmaskin.
https://youtu.be/59qeJdzFRM0?t=21

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567537
JohannesG skrev:
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉

En till teaser.

Ska väl inte säga nåt men de är många..... :d

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ananders  
#567571
JohannesG skrev:
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉

En till teaser.


Nä nu får du snart släppa bilder på din processor, eller blir det premiär på Elmia. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#567588 Det är ju egentligen inte så märkvärdigt, men ändå en kanske lite ovanlig kombination av kran och processor. Och med tiden några mindre (egna eller kopierade) modifieringar. Kan säga att det som hänger i trepunkten tillsammans väger in på ca 1800kg, och jag ångrar det verkligen inte.

Så snart hydraulsystemet blir färdigt kommer jag berätta allt. Vill inte säga för mycket om vad det är heller hur det fungera innan jag fått tillräcklig snurr på det. Premiär till Elmia, kanske om jag hinner, dock inte på Elmia. Var för sig kan ni hitta grejerna fast av nyare modell, men inte ihop.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

källshult  
#567607 Där är ett stort plus med mb att den är framtung . Skulle var intressant och få en ca pris på ditt bygge

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#567618 Målet är ca 130 000kr +moms och det ser ut att kunna hålla någorlunda . Har inte räknat ihop alla smågrejer riktigt än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).