tis 27 okt 2009, 21:35#70146
Hej,
Jag är ny på detta forum och jag ser att det finns väldigt mycket kompetens och erfarenhet här.
Jag har också tittat på denna vagn och har några frågor som ni med mera erfarenhet kanske kan besvara. Den lokala säljaren hade en 8 tons med 5,1 m parallellkran hemma som såg mycket genomtänkt och välgjord ut. Materialet verkar också vara av god kvalité. Bl.a. gjuts vridhuset enligt säljaren av ett gjuteri i Robertsfors i Västerbotten.
Jag har en mindre traktor (Valmet 355) och kommer mest att använda vagnen till vindfällen, mindre avverkningar och diverse lyft och transporter på gården. Hittills har en starvinsch varit hjälpen i skogen och själva vinschfunktionen ser jag som mycket viktig för min del.
Vinschen på denna modell sitter monterad i kranpallen vilket givetvis har sina fördelar. Brytblocket sitter uppe på grinden och jag blev lite fundersam till hur detta fungerar jämfört med den mera vanliga placeringen uppe på kranen. Fördelen som jag ser det är att placeringen är mera skyddad, ger en lägre tyngdpunkt och kanske även skymmer sikten mindre (färre slangar mm upp längs kranen). Man behöver heller inte flytta över kranen till olika sidor om man vill vinscha in från olika sidor. Nackdelen borde däremot vara att dragriktningen blir lägre (min gamla starvinsch ger en hög ”vinschpunkt” vilket "lyfter" virket från marken, åtminstone närmare vagnen) samt att den tvära vinkeln i brytblocket minskar dragkraften en del. Dragvinkeln skulle man kanske kunna lösa genom att svetsa fast ett brytblock på kranen, men det kanske inte behövs?
Jag har inte sett vinschen, men enligt trejon skall dragkraften vara på 1700 kg, vilket är mer än många andra vinschar som jag sett standardmonterade. Å andra sidan borde den högre dragkraften ge en lägre vinschhastighet? Min traktor ger max 36 liter och om man inte vill köra på allt för höga varv kanske en så kraftig vinsch ger en allt för låg vinschhastighet?
Är det någon som har erfarenhet av denna vagn och av denna placering av vinschen och hur vinschhastigheten kan vara i praktisk drift tar jag tacksamt emot dessa.
Hälsningar
Furan