Verkstan

Packbox orbitrol ford 7700

125 inlägg 15940 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566288 så kan det ju vara =)

haha och med min vanliga tur så finns ju inte styrled på oie eller på reservdelsimporten, sagro eller liknande..

bara till 2wd och jag har ju en 4wd...

så kanske bara tar fram esaben och löser det..

samt ett kraftigt slag med kulhammaren på kulleden :D

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566290 En liten rolig sak jag gjorde när jag skulle ha tagit en del till Bmarn var att kolla Biltema,,,, och de hade en som hade samma gäng... :-bd

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566292 https://www.oie.se/Produkter/4wd-100019 ... rFORD7700&

Du verkar ha turen med dig min vän..... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566296 har tänkt på biltema med... men det är ju en rätt stor traktor detta så jag tror inte ja försöker..

jaa se där.. hmm varför såg jag inte den där då... eller såg jag den och bilden stämde inte?

tror leden ska ha invändig gänga.. den på bilden har ju utvändig, tvärtom så att säga..

eventuellt att bilden ljuger, min är ombyggd, eller att det sitter en utvändig hylsa på nåt vis...

den ska nog se ut såhär... men det står denna är till 2wd
https://www.oie.se/Produkt/p-ande-servo ... -(83934991)?sectionId=1000194061&model=VT_TraktorFORD7700

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566298 Ska det vara sån skillnad på 2wd och 4wd förutom drivningen, eller är det lite kraftigare grejer på 4wd..?

Om den är ombyggd, då kanske någon har använt 2wd och tänkt det håller så länge det håller...🤔.

Menar en styrled är en styrled, om den inte är formad för att passa in.....

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566300 jag tror det är rätt stor skillnad mellan 2 och 4wd..


ajja, måste studera den gamla lite mer innan jag beställer, kan ju va minnet som sviker, att utvändiga hylsan inte sitter på själva styrleden utan är en egen hylsa så att säga..

du är duktig på svara vinterröjaren! det uppskattas att nån bollar frågor med en i "realtid" =)
åsså kan du ju maskiner med =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566304 Ja tyvärr så har man samlat på sig en massa tok i hjärnan, det tar en sådan stund att fundera va som är vilken maskin bara.....

Ja, det är alltid bra att bolla med någon.

En liten fundering, blev om det kanske börjar blir lite svårt att få tag i delar, bygg med delar som kan passa och man får tag på. Om nu en styrled 4wd är lite svår att hitta, bygg med annan och man kanske får byta någon fler under en 10 års period, man va gör det???

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

ulfgustav  
#566377 [quote="Camaro1969"]fick som sagt tag i packningssats för 1/4 av priset jämfört med tex lantmännen eller min lokale handlare.
den inhandlades hos traktornord
det blev förseningar på förseningar.. de hade skrivit fel postnummer i leveransen (tagit mitt gamla trots att jag uppgivit korrekt adress, säkert något automatiskt i deras system, trots att jag aldrig handlat där?)

sen hade min hydraulmek lovat att han skulle gö klart den på fredag, senast lördag förmiddag om han fick delarna direkt då på fredagen när de kom.
så jag skickade frugan att leverera prylarna till honom.

men det tog längre tid för meken än både han och jag trodde, han var tvungen att göra en ny slang bla pga gängpaj.

men söndagmorgon for jag och hämtade orbitrolen hos honom, och han visade även provkörningen,

den betedde sig lite konstigt tyckte han, så han hade plockat isär den några gånger och vänt axeln osv..

när man körde i ändläge så släppte den inte trycket, utan det fortsatte.
och jag som itne haft traktorn så länge kan inte referera till om den betett sig så eller inte..

men jag måste ge meken ett stort plus i kanten, för att kunna ta emot kunder som förra lördan när jag först for dit, och igår söndag för att göra klart och lämna ut!!

(det är JGH i kvissleby, Johan Grellson)

JGH i kvissleby är suveräna, det sitternog i generna för det var samma anda medans fadern Bosse Grelsson drev firman GW hydraulik på samma plats och jag undrar om inte både Johan och brorsan Jonas "var imprenerade" i olja innan de började skolan :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566379 Ja en bra mekaniker är svår att hitta, jag funderar på att börja som mekaniker i Vallvik, men njaaa, jag kanske har chans på att bli verkmästare i Hudiksvall på x-maskiner istället.....

Men jag vet inte ja,,,,,hade man haft tiden, orken, pengarna då hade jag fortsatt med och utökat med att skruva traktorer och bilar.

Skönt att det börjar lösa sig med traktorn, vårbruket behöver säkert en insats, jag harvade klart idag, nu ska jag bara så och välta. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566433
ulfgustav skrev:
Camaro1969 skrev:fick som sagt tag i packningssats för 1/4 av priset jämfört med tex lantmännen eller min lokale handlare.
den inhandlades hos traktornord
det blev förseningar på förseningar.. de hade skrivit fel postnummer i leveransen (tagit mitt gamla trots att jag uppgivit korrekt adress, säkert något automatiskt i deras system, trots att jag aldrig handlat där?)

sen hade min hydraulmek lovat att han skulle gö klart den på fredag, senast lördag förmiddag om han fick delarna direkt då på fredagen när de kom.
så jag skickade frugan att leverera prylarna till honom.

men det tog längre tid för meken än både han och jag trodde, han var tvungen att göra en ny slang bla pga gängpaj.

men söndagmorgon for jag och hämtade orbitrolen hos honom, och han visade även provkörningen,

den betedde sig lite konstigt tyckte han, så han hade plockat isär den några gånger och vänt axeln osv..

när man körde i ändläge så släppte den inte trycket, utan det fortsatte.
och jag som itne haft traktorn så länge kan inte referera till om den betett sig så eller inte..

men jag måste ge meken ett stort plus i kanten, för att kunna ta emot kunder som förra lördan när jag först for dit, och igår söndag för att göra klart och lämna ut!!

(det är JGH i kvissleby, Johan Grellson)

JGH i kvissleby är suveräna, det sitternog i generna för det var samma anda medans fadern Bosse Grelsson drev firman GW hydraulik på samma plats och jag undrar om inte både Johan och brorsan Jonas "var imprenerade" i olja innan de började skolan :smile: :smile: :smile:


johan hade hållit på där i 37 år sa han... direkt efter skolan.

nu håller de på bygger ny lokal bredvid e4 i nolby. det blir nog bra för dem=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566434
vinterrojarn skrev:Ja en bra mekaniker är svår att hitta, jag funderar på att börja som mekaniker i Vallvik, men njaaa, jag kanske har chans på att bli verkmästare i Hudiksvall på x-maskiner istället.....

Men jag vet inte ja,,,,,hade man haft tiden, orken, pengarna då hade jag fortsatt med och utökat med att skruva traktorer och bilar.

Skönt att det börjar lösa sig med traktorn, vårbruket behöver säkert en insats, jag harvade klart idag, nu ska jag bara så och välta. :-bd


ser xmaskiner söker en hel del folk... minns jag hade praktik där med en Börje för 20 år sedan..
bytte koppling på en zetor, beställde alla delar som gick beställa och kunden blev inte särskilt glad då det ju vart jättedyrt.
sen kom verkmästarn dit, minns inget namn, han började skruva på justerskruven mellan koppling och pedal.
så där satt felet men det fick aldrig kunden veta..
de behöver säkert all hjälp de kan få tänker jag =)
btw såg jag en affär igår på papper där du bytt in en mf5713 mot en jd6135R :-bd


vårbruket ja.

jag plöjde klart igår med lilltraktorn, en David brown D30 från 50 talet och en grålleplog 2 skärig utan stenutlösning.

resultatet var inte särskilt imponerande (jag körde plöjsm kring år 2000) men det får duga, var nog bara ett halvt tunnland ungefär =)

nu ska det harvas och sen ska det sås nakenkorn, sättas pärer och lite grönsaker m.m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566435 Jasså, ja det var en härlig morfar och barnbarn som jag gjorde affärer med, bra kunder, men firman lyckades krångla till det även där. En enkel rak affär som inte hade varit något problem om inte en VD hade lagt sig i,,,suck jaja idioter finns det gott om.

Vängman tror jag han hette,,,,,

Bytte in en MF som det bara var att sälja pga Staffares idioti, tror deras verkare gick i samma dumskola som x-maskiners VD.. =)) .

Jaja, jag räddade iallafall 20 miljoner åt bolaget innan jag fick förtidspension från firman. :d


Jag satte klart potatisen i helgen, nu ska jag så ärter,havre,ängsvirvel.

Har ett litet experiment på gång.

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566437 Hjälpte du till med deklarationen? :d

Jasså, de hade samma attityd redan då, Fast inte nuvarande ledning var inblandade,,, ja va ska man säga,,,, ibland sitter det tok i väggarna......

Ta bara (och detta är inte skitsnack eller baktaleri utan bara en åsikt,),, när förre VD:n kom på att fixa sin egna lilla försäkring till kunderna, den gick ut på att en begagnad maskin, där hade man självrisk på ca 10 procent av totalsumman.

Sedan vid användning av denna försäkring då, skulle x-maskiner betala hälften och försäkringsbolaget hälften, men x-maskiner skulle sedan fakturera kunden på halva kostnaden efter reparationerna.

Så kunden skulle betala 10% och 50%.. =))

Behöver jag nämna att jag aldrig använde denna idioti?? =))

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#570725
såhär ser styrleden / p-ändan ut..

verkar inte stämma med den på oie...

https://www.oie.se/Produkt/p-ande-yttre ... -(81927609)?sectionId=1000193615&model=VT_TraktorFORD7700

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#570732 https://www.oie.se/Produkt/p-ande-yttre ... -(81878555)?sectionId=1000193616&model=VT_TraktorFORD6610

Var den närmaste jag hittade, men är det verkligen orginal det där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).