Avverkning (slutavverkning)

Frötallar ner

48 inlägg 18764 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55962 Det där med att 75 % av tillväxten var kvar i och med frötallar låter ju lockande.
Någonstans i någon skola har jag fått lära mig att endast 4-7 % av plantorna kommer från dessa fröträd som lämnas kvar vid avverkning. Är då dessa fröträd på ett knöligt ställe där vindfällen skapar problem att ta reda på, ska de kanske ifrågasättas.
Å andra sidan kan det se för jäkligt ut sedan man huggit och kört fröträd i ungskog. Men när man går där 5 år senare är det ofta svårt att se skador efter det in greppet.
Tycker skogen är väldigt förlåtande för övergrepp, i de flesta fall.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

Torparn79  
#56017 jag jobbade åt en bonde som ansåg att frötallar var överskattat.
han ställde frögranar kvar, körde bort groten och markberedde sommar nr. 2 efter avverkning.
kan bara säga att man var glad när han kom och sa att han hade fått tag på en röjarfirma som skulle plantröja de markerna.
satte man in klingan och rörde runt bland plantorna så stog dom kvar som inget hade hänt...

problemet var att få frögranarna att stå kvar och inte blåsa omkull..

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56396 Det är nog kanske så att att om man väntar för länge så blir det kanske ett problem med frötallar. Men jag har fått en väldigt fin föryngring, tät och fin, plantorna är nu cirka 4-5 dm och det är hög tid för avverkning (och första röjning, ganska mycket lövuppslag på sina ställen). Det fina nu är att skördaren kan åka i de gamla spåren så skadorna borde inte bli så stora. ÄVen jag har en besvärlig terräng, men i och med att vägarna redan är gjorda så vet man ju att där kommer man fram "fort".

Däremot så kan man bli skrämd av att se hur det ser ut där man gjort markberedning och planterat, ren krigszon. Släpade en älg med fyrhjulingen över en sån mark senaste älgjakten, inte så kul. Jag menar att om det är alternativet till fröträd så då väljer jag fröträd alla gånger.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56399 Ibland är det lite märkligt hur saker sammanfaller, efter mitt förra inlägg var jag in på SVO, kolla in den här!

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=36532

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#56637
Famag skrev:Det där med att 75 % av tillväxten var kvar i och med frötallar låter ju lockande.
Någonstans i någon skola har jag fått lära mig att endast 4-7 % av plantorna kommer från dessa fröträd som lämnas kvar vid avverkning. Är då dessa fröträd på ett knöligt ställe där vindfällen skapar problem att ta reda på, ska de kanske ifrågasättas.
Å andra sidan kan det se för jäkligt ut sedan man huggit och kört fröträd i ungskog. Men när man går där 5 år senare är det ofta svårt att se skador efter det in greppet.
Tycker skogen är väldigt förlåtande för övergrepp, i de flesta fall.


Hej "Famag"
Tillväxten varierar säkert mycket mellan olika fröträdställning. Mycket beroende av hur beståndet skötts innan. Fröträden ska ju helst friställas (gallras fram) redan vid sista-gallringen. Vilket gör att de har ordentlig grönkrona vid slutavverkningen. Bra grönkrona behövs både för tillväxt och kottsättning.

Det är som regel en utmaning att odla skog i vad jag kallar ”dubbla förband”. Effekten blir lite grann densamma som vid blädning. Å ena sidan kräver det mer professionalism vid åtgärder. Å andra sidan kan det finnas vinster att göra. Har man ”tur” kan fröträd av tall, i samband med att de ”lägger på sig” ordentligt, även kliva upp i kvalitet. Om kvaliteten på rotstocken höjs från klass 3 till klass 1, samtidigt som volymen ökat högst betydligt: Ja då kan man verkligen tala om värdetillväxt!

Men att endast så liten andel av plantorna skulle komma från fröträden är kunskap som är ny för mig, och jag tycker att det låter knepigt. Hur har man lyckats forska sig fram detta? Lite grann som att inte vara far till barnet som fötts av den kvinna man lever med, något som väl också kan göra en lite fundersam!

Visst kan man hävda att skogen oftast är förlåtande. Det finns forskning som visar att man ska fälla kronan dit det är mest med plantor. Då kommer det ändå att finnas nog många kvar efteråt. Enligt rapporten. Jag har dock aldrig arbetat på det viset. Sen kan man ju även hävda att det alltid kommer någon typ av skog, vad än som sker/inte sker. Men en grundtanke bör väl alltid vara att vårda sig om det som växer. Och någon ska ju odla fram maten åt älgarna också!

Menar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56655 Om endast 4-7% kommer från fröträd finns ju ingen som helst anledning att ställa kvar dessa.Kan det inte varit tvärtom,dvs 4-8% från annat håll än fröträden?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#57686
nisse skrev:Om endast 4-7% kommer från fröträd finns ju ingen som helst anledning att ställa kvar dessa.Kan det inte varit tvärtom,dvs 4-8% från annat håll än fröträden?

/Nisse


Mig veterligen finns det alltid en "fröbank" i backen. Men fröna kan inte ligga hur länge som helst i marken utan att gro. Dels försvinner grobarheten och dels blir de uppätna. Har för mig att det handlar om några år. Om nu någon vet riktigt säker. Å andra sidan känner jag till ett område väster om Mora där överhuvdtaget inte finns vårtbjörk i området, (endast glasbjörk) efter att man tidigare idkat "klappjakt" på trädet. Fröbanken har försvunnit. Sett på kort sikt.

Kanske är det med detta som i filmen "Tomten är far till alla barnen"?

Filosoferar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57687 Procentsatsen kommer från skogsundervisningen på Sala lantbruksskola.
Skogsläraren var inhyrd från numera Skogsstyrelsen.
En sak som jag lagt märke till under frö tallar, är att det är mycket färre plantor under trädkronans diameter.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57689 Fick lära mig av en erfaren skogsman att de uppväxande plantorna under fröträd består till största delen av befintliga småplantor som fanns redan innan avverkningen. En fördel med att lämna skärmträd/frötall är dock man man får ett gynnsamare mickroklimat. Årsmedeltemperaturen vid marken höjs 1 grad. Låter inte mycket men det gör skillnad för frön och uppväxande plantor.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

älghunden  
#57754
OAS-forests skrev:Fick lära mig av en erfaren skogsman att de uppväxande plantorna under fröträd består till största delen av befintliga småplantor som fanns redan innan avverkningen. En fördel med att lämna skärmträd/frötall är dock man man får ett gynnsamare mickroklimat. Årsmedeltemperaturen vid marken höjs 1 grad. Låter inte mycket men det gör skillnad för frön och uppväxande plantor.


På hur stort område? Aldrig hört det förut men om det stämmer är det ju positivt. Blir ju att man förlänger växtperioden lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57793 Det gäller alltså den yta som du lämnar skärm/fröträdställing på.
Markytans utstråling nattetid minskar det medför att antal frostnätter minskar.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57904
Famag skrev:En sak som jag lagt märke till under frö tallar, är att det är mycket färre plantor under trädkronans diameter.

Kolla övrig växtlighet under tallen. Kråkbär växer ofta under tallar. Den har en förmåga att hämma grobarheten hos andra fröer. Är väl en förutsättning för att den skall klara sig då den inte överlever om den blir övervuxen av andra arter.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58061 Vist finns det kråkbär här i södra norrland men blåbärsriset dominerar totalt.
Det är över huvud taget klent med växtlighet under frötallarnas kronor.
Plant tätheten ökar betydligt utanför kronans diameter.
Har inga som helst vetenskapliga belägg för mitt påstående,det är endast mina egna iakttagelser.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58651 All vetenskap grundar sig i iakttagelser i någon form.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59160
OAS-forests skrev:Fick lära mig av en erfaren skogsman att de uppväxande plantorna under fröträd består till största delen av befintliga småplantor som fanns redan innan avverkningen. En fördel med att lämna skärmträd/frötall är dock man man får ett gynnsamare mickroklimat. Årsmedeltemperaturen vid marken höjs 1 grad. Låter inte mycket men det gör skillnad för frön och uppväxande plantor.



Håler med fullständigt det är frosten och mickroklimatet man vill gynna med frö träd .
Sen är det klart att marberedning påverkar antalet uppslag.
Nya köpta plantor växer som tåget i en plankorsning men villken kvalitet blir det ?
Läste en artikel om gammla frön suck.
Det blir nog kvallitets skog.som nog är svårt. att få tag i framtiden.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=39521


Zoran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).