Socialt (mer om oss)

Skräpig miljö på landsbygden

21 inlägg 4502 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

bgl  
#566274 Det kanske jäkligaste med allt balplastskäp efter vägarna är att det blåser iväg eller tappas från transporter och hamnar på andras mark!
Jag måste ut idag och fälla ett träd efter vår landsväg för att ta bort en "plastvimpel" som sitter fastblåst flera meter upp och med annan färg än den som vår arrendator har på sin plast.

Kompletterar efter @jannees senaste inlägg:
Att riva gamla övergivna hus kan möta hinder. För flera år sen tänkte jag riva ett gammalt ensligt beläget bostadshus som inte varit bebott på 50 år. Tiil och från var det använt av en biodlare som lagerutrymme för oanvända bikupor. Jag var osäker om rivningslov/anmälan/ behövdes och kontaktade kommunen. Det blev tvärstopp efter ett tfnsamtal med antikvarie: bedömdes ha blivit ödetorp med skydd!
För ett par år sen knäckte snön taket så nu är det en torpruin.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

jannee  
#566307 Balplast som ligger och skräpar lite varstans är inget annat än ett flagrant brott mot miljön, dessutom kvalificerat slarv och nonchalans från den ansvarige.
Varför protesterar inte grannarna kan man fråga sig?
Gör samma flagranta beteende i ett samhälle och det tar hus i helvete bland de omkringboende.
Absolut inte alla men många bönder men även skogsägare rätt slarviga.
Står redskap men även rent skräp lite varstans, ibland väl undangömt.
Hur ser det inte ut bakom ladugårdarna, eller på stenrösen/stenmurar men även utanför och ibland på vändplatser i skogen.
Nu kan man även hitta gamla utrangerade husvagnar lite varstans ute i skogen eller i åkerkanter :grin:

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Avslutat-02  
#566308 Balplast och petflaskor mm är ett rent helvete att få in i magarna på djuren, men det händer....

allt sånt skit bör folk ge fan i att slänga omkring sig...

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566312 För egen del försöker jag hålla framsidan så ren som möjligt från diverse samlingar, den som kör förbi på byvägen behöver inte se
så mkt grejer som står och väntar på bättre tider. Jag har åxå övervägt nån form av plank för att minska insynen till mitt arbetsområde
där det står vedsäckar och långved och diverse jox.
Men det tar tid och man har en hel del annat att göra så det känns inte extremt prioriterat just nu och
när jag byggt klart såghus mm så kommer det att bli väsentligt snyggare på gården för de som passerar.
Dessutom är det lättare att klaga på grannen än att göra nåt själv, så jag koncentrerar mig på det.
Jag anser att alla har en plikt att hålla sin gård presentabel och jag uppskattar fina gårdar.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

tallen100  
#566315 Håller helt med Slurfi :-bd

Många gånger räcker det med att ha lite ordning på "bråten", istället för att ha saker utspridda över hela gården och saker ståendes på tvären här och där, så är det bättre att försöka ha grejerna samlade och lite prydligt uppställt, då sticker det inte i ögon på folk även om grejerna är synliga.
Vissa behöver inte ha mycket grejer alls och ändå ser det ut som en skrotgård, medans den som har ordning kan ha betydligt mer och ändå ha fint omkring sej.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

jannee  
#566333 På Öland men även i Blekinge ser det inte sällan bedrövligt ut kring gårdarna. Verkar som om att om en granne har det "lite" skräpigt är det helt ok att även de andra har det. Tydligen smittosamt :mrgreen:
En ölänningen har i alla blivit något mer ordning på sedan hans" dräng" (svärfar) körde in med skördetröskan i en avställd och glömd ringvält vid en åkerkant.
Den glömskan lär visst har kostat åtskilliga tusenlappar :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).