Verkstan

Packbox orbitrol ford 7700

125 inlägg 15935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#565456 Ja det är ju tyvärr så.
Många har levt på att tro att lantmännen är jordbrukens vän men fan heller, många ska tjäna på deras grejer.

Maskinerna som t,ex Valtra är billigare än John Deere men det hämtas hem med överpriser på reservdelar och mekaniker, fula avgifter och liknande.

Jag tycker inte om detta och jag tycker inte om vissa som säljer John Deere som inte kan hålla en viss standard som märkena kräver och som kunderna ändå betalar för.

Skönt att du fick tag på delar.
:-bd :-bd :-bd :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#565458 Har en fd kollega som ekonomichef på en maskinfirma.

Han säger att marknaden kommer stöpas om inom nåt/några år.

Det får vi hoppas stämmer:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#565459 Ja att en lågkonjunktur är på väg är helt klart, men dessa firmor drivs ju av att sälja.

Om inte försäljning uppnås då har man inget kapital på ingång.
Att gå miste om försäljning pga att man lägger allt på kund eller tar ut smygavgifter är att bita sig själv i arslet.

När jag jobbade på x-maskiner,,, hå hå ja ja va jag kan berätta om denna upplevelse...

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#565480 Tror inte lågkonjunkturen var det han syftade på.. utan alla påslag osv..

Men men..

Fick nu ett samtal från en firma jag pratat med.. (han hade även tingt mig igår när jag låg avdäckad med mancold)
Och han hade beställt hem packningarna till det facila priset av 1500:- plus moms till mig (!) jaha oj sa jag.. och att jag måsta fundera..
går inte lösa på annat sätt sa han, du måste ha dom här... så ja ha beställt hem dom..

Jaa joo men jag måste fundera sa jag och kolla vad en ny orbitrol osv kostar..
10000 vrålade han..

Ja men ja måste fundera sa jag igen och sa att jag hör av mig..

Hur gör man i en sån situation?
Man kan ju vara i behov av dom senare tex.. men tyckte han lät mest otrevlig, men han har säkert lagt ner lite tid på att försöka hitta denna..

Men att beställa utan att få ett okej från mig?
Samt att han sade 1200 tidigare o
Jag minns rätt känns ännu mindre bra..

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#565482 nä det hade då inte jag godtagit.
när kunden ringer och vill ha delar då kollar man priser, sedan återkopplar man och gör upp om priser och OM kunden vill beställa delar eller inte.
man måste ju ha ett godkännande från kunden också annars kan ju kunden säga genom bestridning,, nä jag har inte beställt detta.

om nu firman är seriös, och man kommer handla där någon gång senare så avbeställer man detta och säger som säljare: okej kolla och återkom så fort som möjligt, för det tar si och så många dagar i frakt och jag måste beställa för den och den summan för att få fraktfritt.

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#565483 Precis så..

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#565487 de firmor som kommer att avstå från avgifter kommer att vinna mark.
sedan tror jag att det kommer bli svårt, för alla sätter ju sina egna priser...

jag jobbar så här i min firma:

kund ringer, och frågar priser, då ger jag ord priser och priser med rabatt.
sedan sparar jag varukorgen....

efter ett litet tag så hör jag av till kunden och frågar om denna fortfarande vill ha delarna eller sågen.
om inte så tar jag bort ordern.

jag tar inge betalt för att lägga order eller dyligt.
jag jobbar ju med försäljning och där igår att leta fram det kunden vill ha.

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#565488 lite roligt det där med lantmännen,,
för ca 4 år sedan ringer det en granne sent en kväll och frågar om jag kan ta mig an hans traktor en 355 valmet.

jo det kan jag väl svarar jag.
det visar sig att han har haft av axeln till kraftuttaget.
efter lite riva och lite leta delar och demontering och montering så sitter allt på plats och fungerar.
kunden blir glad och betalar ca 10.000 kr för detta jobb inkl delar.

hur som jag skulle in till lantmännen i Bollnäs och ha något, varpå en mekaniker kommer fram och blir allmänt förbannad på mig för att jag hade tagit deras jobb.
efter en stund inne på verkchefens kontor så kommer det fram att kunden hade bokat hjälp och sedan talat om att traktorn var lagad hos mig för den och den summan. varpå chefen säger, detta arbete hos oss skulle ha kostat ca 50.000 kr exkl moms. och nu har du tagit detta och agerat som en polack firma.
jag blev bannlyst i många månader innan jag fick handla igen.

så de är lite roliga de där....

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

JohannesG  
#565506 Har du inte uttryckligen sagt ja till beställningen är det ju helt fel och du bör inte behöva betala eller ta emot produkten.

Att hävda att det bara är den som passar är ett typiskt sätt för säljare att försöka få sålt sin grej till överpris vad det än är för något.

Ny orbitrol kostar 10000, kanske hos honom ja. Finns garanterat billigare. Och skulle du mot förmodan byta orbitrol kanske du byter till en helt annan. Så länge den har rätt deplacement och stämmer med systemet i övrigt fungerar det. Det är relativt enkel hydraulik och inte så att produkterna är kodade till varandra och kommer explodera om man väljer ett annat fabrikat.

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

JohannesG  
#566259 Hur har det gått för dig?

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566275 fick som sagt tag i packningssats för 1/4 av priset jämfört med tex lantmännen eller min lokale handlare.
den inhandlades hos traktornord
det blev förseningar på förseningar.. de hade skrivit fel postnummer i leveransen (tagit mitt gamla trots att jag uppgivit korrekt adress, säkert något automatiskt i deras system, trots att jag aldrig handlat där?)

sen hade min hydraulmek lovat att han skulle gö klart den på fredag, senast lördag förmiddag om han fick delarna direkt då på fredagen när de kom.
så jag skickade frugan att leverera prylarna till honom.

men det tog längre tid för meken än både han och jag trodde, han var tvungen att göra en ny slang bla pga gängpaj.

men söndagmorgon for jag och hämtade orbitrolen hos honom, och han visade även provkörningen,

den betedde sig lite konstigt tyckte han, så han hade plockat isär den några gånger och vänt axeln osv..

när man körde i ändläge så släppte den inte trycket, utan det fortsatte.
och jag som itne haft traktorn så länge kan inte referera till om den betett sig så eller inte..

men jag måste ge meken ett stort plus i kanten, för att kunna ta emot kunder som förra lördan när jag först for dit, och igår söndag för att göra klart och lämna ut!!

(det är JGH i kvissleby, Johan Grellson)

for hem igår och monterade ihop, tog en stund, ganska trångt..
fyllde på röd atf olja, och nu fungerar det igen! :-bd

dock så ser man tydligare vart det läker när oljan är röd.. styrcylindern läker lite..

sen är även p-änden riktigt glapp, både i infästningen på cylindern, och i själva kulleden...
försökte dra åt bulten som klämmer fast den på styrkolven, men den blev inte mindre glapp... kan kolven vara förstörd här då kanske...


ja det ena leder till det andra som alltid :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566276 Kolven kan ju vara lite glapp i änden där styrkedemonstration sitter, men det går att lägga en svetsfog runt och byta styrled.

Packa om styrcylindern går ju också.
Sen är ju frågan, hur mycket det läcker?

Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Camaro1969  
#566282 det läker inte särskilt mycket, 10 droppar i timmen kanske=)

men det stör mig när det är blött och man ser vart det kommer ifrån..


måste beställa en ny P-ände, så får man väl se om den fastnar på kolvstången.
annars får man fram med svetsen så det blir stumt =)

inköpslistan till traktorn börjar bli gedigen... =/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Packbox orbitrol ford 7700

JohannesG  
#566284 Fick du hävt köpet hos han som beställt mot din vilja?

Avatar Fallback

Re: Packbox orbitrol ford 7700

Avslutat-02  
#566285 Är ju tyvärr lite så med de äldre fruntimren, (maskin är kvinnor).

Man får lägga ut mycket pengar ibland för att få det man vill..... :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).