Skogsekonomi

Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

19 inlägg 7412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Kenya Cane  
#566162
anersimyra skrev:Däremot pratar jag mycket med honom om fastigheten och försöker få honom att inse indirekt att det kanske är dags att "lämna över stafettpinnen". .......här tycker jag nog att du beskriver hur du i praktiken ” tjatar ” om ett övertagande, och det på ett riktigt enerverande sätt.. :???:


Vet inte om jag håller med. Han frågar mig också ganska mycket eftersom jag går en skoglig utbildning. Försöker ge honom råd på lämpliga skogsskötselåtgärder. Han verkar då uppskatta det.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

anersimyra  
#566164 Ok, säg då: hördu, farsan, jag vill köpa hela rasket så snart som möjligt men behöver ditt stöd med driften vilket innebär att du sitter kvar i orubbat bo.. 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Chainsaw Charlie  
#566170 Det var ungefär så jag gjorde. 2009 sa jag: "Nu har ni gått här och gaggat länge nog. Om 10 år köper jag skogen av er." I början lät det "Nej då är vi ju inte gamla nog" osv. Men det tog kanske fem år innan de började vänja sig vid tanken.

Sen kom det lite andra fastighetsaffärer emellan men i början av nästa år är det tänkt att generationsskiftet ska ske. Föräldrarna får bo kvar på gården så länge de vill och orkar och jag räknar med att få en hel del hjälp, både i form av goda råd och även fysisk skötsel så länge orken finns.

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Ängagärdet  
#566179 Jag började titta på gårdar både i när och fjärran, visade för dem på hemnet å frågade om de tror det kan vara bra gårdar. å då gick det upp ett liljeholmens hos föräldrarna. Kanske bra att ha hjälp på nära håll på gamla dar.... Så kom det igång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).