Motorsåg och handhållet

Teorier om snedsågning?

69 inlägg 27540 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Teorier om snedsågning?

herbsman76  
#56576 Hej hopp!
Partnersågen jag har sågar snett :surp: . Skär in fint när jag lägger den emot virket men drar åt höger som tusan under sågningens gång.. Någon som känner igen problemet? Jag tycker att svärdet ser rakt ut och spårningen i svärdet ok. Kan det va något annat? :geek: *nu vet jag att den som läser tänker "skit bakom handtaget"* :lol:
Kanske är det svärdet som e slut i allafall.. :sad:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56579 Har märkt att om man stensågar så att man bara stensågar på ena sidan av kedjan så drar det snett sen...

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56581 Ibland blir det så....

Oftast har det med tandens längd och ryttarställning att göra.
Banorna kan slitas olika och sidolänkarna likaså.
En sida som blir vass och skär bra medan den andra bara åker med kan göra det samma, men oftast har det med ryttarställning att göra.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Torparn79  
#56582 kolla kedjan.
-fila igenom den ordentligt med en mall.
-hurpass skiljer sig tänderna mellan höger resp. vänster sida?
-är den nedfilad mera på en sida?
-"ryttarna", är dom filade? isf, är dom lika nerfilade på vardera sida (hö/vä)

jag är rätt säker på att du har sten eller spiksågat så kedjan har blivit stukad på en sida.

prova att sätta dit en annan kedja som är ny eller nyfilad, hjälper inte det så kan det vara nå bekymmer med svärdet.
har du kört mycket med svärdet?

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

flisshejk  
#56593 Förutom torparns tips kolla att tänderna är lika långa på båda sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Torparn79  
#56596 det var det jag försökte säga med punkt 2, men det var bra att du förtydligade det på svenska, tackar...

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56610 kolla topptrissan att den inte har glappat upp har varit ute för det

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56616 Jag tror att det lätt blir olika på olika sidor när man filar, oavsett om man har ny eller stensågad kedja.
Brukar märkas på mina röjklingor mot slutet att tänderna på ena sidan är men nerfilade.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Valmet860  
#56618 Kolla filningen på kedjan tycker jag med men kolla även svärdet så det inte har fått några grader av att det är nött.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#56635 Härav ligger en stor behållning med att maskinslipa vid bla stensågat.
Ryttare/tänder blir exakt likadana, och sågen drar jämnare (rakare), i virket,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56644 Man måste lära sig hur det ska se ut ändå, även om man ska maskinfila.
Maskinen gör inte ett smack om man går fram till den o säger att kedjan drar snett, nån måste veta hur det ska se ut o rätta till det.

Var tand ska vara hyper vass! Oavsett sida, utan undantag!
Var tands ryttarställning ska vara lika så att spånens tjocklek blir lika och alla tänder tar.
Var tands vinklar och form på skärande uta ska vara lika o formad så spånet böjer sig lätt och man får plats med mycket spån i var tand.
Hela kedjan ska vara skadefri och ev. slitage på sidolänkarnas undersida jämt.
Svärdets banor lika höga, jämna o kanterna dressade så att det inte slits upp stålfiber eller sidolänk skadas.
Drev o svärdets kondition har mycket med detta o göra. För mycket slitna grejer sliter sig ofta fel.

Är något fel så syns det oftast, men inte alltid. Ibland kan det vara riktigt klurigt o se vad som är fel, även för tränade ögon.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#56668
Mange skrev:Man måste lära sig hur det ska se ut ändå, även om man ska maskinfila.
Maskinen gör inte ett smack om man går fram till den o säger att kedjan drar snett, nån måste veta hur det ska se ut o rätta till det.


Självfallet är det så,,,,

Ställer du in maskinen fel, så blir även resultatet felaktig, likväl som motsatsen.
Jag påpekade bara fördelen med att maskinen alltid gör ett likvärdigt resultat, oavsett vad.
Samma tandstrl/djup/ryttarunderställning,,,,osv.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

herbsman76  
#56695 hmmm :o
Intressanta teorier.Upptäckte just fördelen med maskinslipad kedja. 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Crille68  
#56696 Hej!
Jag kan som novis bara instämma att det måste vara perfekt för att det ska bli bra sågat.
Har haft en jättegran som jag kämpat lite med, seeega håååårda grenar som har gjort att sågen fått arbeta endel.
Eftersom jag inte är ngn expert så har jag filat lite med mall och tyckte att det blev lite bättre då sågen kändes slö.
Det gick dock allt sämre och till råga på allt så började sågen dra snett också...det lilla som den över huvud taget drog... :roll:
Till sist fick jag nog och gick och hämtade en ny kedja och satte på.
HERREJÖSSES!!! :shock:
Vilken skillnad!!!
Det var som natt och dag, sågen drog genom de hårda och sega grangrenarna som en het kniv genom smör!
Jag får erkänna att jag har MYCKET att lära vad det gäller att slipa.

Ja, det här inlägget tillförde kanske inte så mkt nytt...annat än att en ny kedja är guld värd när man som jag inte är en höjdare på att slipa. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#56718 Vänta bara tills dess ni får kläm på filningen. :wink:
Då blir tom vissa "fabriksslipade" (out of box), kedjor lite halvtrötta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).