Skogsekonomi

Låg ränta - vad gör man då?

10 inlägg 5835 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Låg ränta - vad gör man då?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52195 Jaha, så räntan är nu låg och enligt bedömare kommer den bli lägre. Bra eller dåligt, hur kan man som skogsägare dra nytta av situationen? Att låna och köpa skog är ju lättare nu, men räntan lär ju gå upp igenom inom några år, så riktigt långa investeringar är kanske inte motiverade.

Med låg ränta är det tänkt att vi skall investera så att ekonomin förbättras för samhället. Men vad kan man som skogsägare göra? Man måste ju få avkastning inom rimlig tid för att den låga räntan skall vara verksam.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Låg ränta - vad gör man då?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52231 Man kan ju finansiera gödsligsåtgärder på bestånd som skall gallras eller slutavverkas inom 5-10 år.

Avatar Fallback

Re: Låg ränta - vad gör man då?

mooos73  
#343128 Man ska fortsätta intala sig att ränta är ngt man får, inte betalar!

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta - vad gör man då?

Fredrik Reuter  
#553979 #tb10, denna tråd fyller nu tio år.
Vem trodde att räntan skulle hålla sig så låg i 10 år?

Inte jag...

Avatar Fallback

Re: Låg ränta - vad gör man då?

stektlök  
#553994 Ne den ligger kvar lågt och det trodde väl vi inte kanske :) Och vad händer när nästa lågkonjunktur kommer som i vanliga fall brukar motverkas med räntesänkningar ?
Dessutom är många ganska rejält belånade idag så de skull gå i kk på sina svindyrt inköpta hus.
Hur tacklas nästa lågkonjunktur?
Jag amorterar lite extra just nu.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta - vad gör man då?

trollbacken  
#566013 Har alltid amorterat så mycket jag kan. Det är aldrig fel å minska lånen [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Låg ränta - vad gör man då?

Avslutat-02  
#566014 Jag amorterar så mycket det går just nu, för jag är lite fundersam va som komma skall framöver, om Sverige kliver ner i en isvak igen...

Vi är allt annat än redo för finans kriser och lågkonjunktur.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta - vad gör man då?

Vardon  
#566015
trollbacken skrev:Har alltid amorterat så mycket jag kan. Det är aldrig fel å minska lånen [emoji106]


Det är inte säkert den bästa affär du kan göra men är aldrig en dålig affär så fortsätter med dig....

Avatar Fallback

Re: Låg ränta - vad gör man då?

Avslutat-02  
#566017 Gör som syrran, köp bilar och hus, åk på semester.
Ha en vanlig el räkning på 3500 kr exklusive nätavgift.

Och på detta amorterar man inget.
Första 3 bilarna och de 2 sista husen, bröllopet och säkert något mera, betalar de bara räntan.

Sist jag hörde en summa så var det ca 15 miljoner i lån....😰😱😱

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta - vad gör man då?

Alexander.sjögren  
#566042
trollbacken skrev:Har alltid amorterat så mycket jag kan. Det är aldrig fel å minska lånen [emoji106]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).