Avverkning (slutavverkning)

Kontraktstid?

17 inlägg 4552 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kontraktstid?

jojo72  
#564696 Köparen vill ha en kontraktstid på fem år att hinna utföra avverkningen. Låter som väl länge.

Har någon erfarenhet av andra kontraktstider?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Aleck  
#564697 5 år brukar vara standard om man inte skriver något annat! Men du har ju rätten att avtala vad som helst, men de kanske inte är villiga att betala lika mycket för virket då.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564702 Jag skriver aldrig på mer än ett år. Sedan kan förutsättningarna ha ändrats betydligt och försenade avverkningar stör planeringen.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Avslutat-02  
#564705 Vill en köpare ha 5 år på sig att "hinna" slutföra avverkningen,,,, då är det ingen seriös köpare, en seriös köpare har i sin planering redan maskinerna tillgängliga och tar detta område ganska snabbt.

Sedan kan vara så att köparen vet om att eller hoppas på sämre priser och ta din avverkning då. Detta händer och ganska ofta med oseriösa köpare, finns fall där produktionsledare har haft full insyn och gjort mycket pengar till bolagen, då de haft kunder som efterfrågar en viss typ av virke, medans de bara betalar som sämre kvalité.

Så nä, mitt råd är 1 år ,med tidsbegränsad möjlighet att begränsa möjligheterna för förseningar.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564711 En seriös köpare har en bank med averkningar som de tar beroeden på väder och markförhållande. Vissa marker kan ju kanske avverkas en gång vart femte år eller så.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Avslutat-02  
#564715 Ja visst men nu skriver trådstartaren "hinna" utföra avverkningen.....

Med även en bank av objekt så kan man ta en avverkning tidigare eller senare, men att kanske hinna ta den inom 5 år men det ska verka högst osäkert är trams.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564786 Fem år är väldigt länge. Att det står så i lagen om inget annat sägs betyder bara att lagen är väldigt ålderdomlig och inte anpassad till dagens läge där allt helst skulle ha skett igår.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

80-90  
#564788 Tror alla större bolag har 5 år inskrivet i standard kontrakten ! Det är då så här i v Värmland ! Går helt säkert å förhandla fram nått annat

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Aleck  
#564791 En avverkningsrätt och en avverkningsanmälan är båda på 5 år. Kan tycka att det är enklast om det är samma för båda. Mindre att hålla koll på.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Avslutat-02  
#564816 Ingen virkesköpare har då gnällt här för då blir de utan virke, är man intresserad då ser man till att få saker och ting att hända....

Inte sitta och bara vänta, då händer inget varken i försäljning eller köp...

Användarvisningsbild

Re: Kontraktstid?

ananders  
#564818 De kontrakt jag skriver löper på två år och det verkar vara standard för de jag säljer till. Bara en gång har det dröjt mer än fyra månader från kontraktsskrivningen och tills det var avverkat och det berodde på att det kom en storm emellan.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Avslutat-02  
#564820 Ja den kan vara svår att flytta på....
:d
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Kontraktstid?

Contårta  
#565997
vinterrojarn skrev: Sedan kan vara så att köparen vet om att eller hoppas på sämre priser och ta din avverkning då. Detta händer och ganska ofta med oseriösa köpare, finns fall där produktionsledare har haft full insyn och gjort mycket pengar till bolagen, då de haft kunder som efterfrågar en viss typ av virke, medans de bara betalar som sämre kvalité.


Varför skulle köparen vilja ta någons avverkning vid ett ”dåligt” tillfälle bara för att uppnå ett lägre netto för skogsägare? Det tjänar väl köparen inget på?

Hur menar du att produktionsledaren gör? De kan ju inte klassa ned virke hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Kontraktstid?

Contårta  
#565998
ananders skrev:De kontrakt jag skriver löper på två år och det verkar vara standard för de jag säljer till. Bara en gång har det dröjt mer än fyra månader från kontraktsskrivningen och tills det var avverkat och det berodde på att det kom en storm emellan.


Det är min upplevelse också, slutavverkningar max tre år och klena förstagallringar med en förröjning kan ha ett femårskontrakt. Små avverkningar kan dröja lite längre för att köparen vill få till något köp bredvid.

Avatar Fallback

Re: Kontraktstid?

Avslutat-02  
#565999 Nä, det var inte det jag menade, utan som jag fick reda på när jag satt på anställningsintervju på holmen en gång.

Produktionsledaren satt och höll på en avverkning som innehöll mycket stolp, men de väntade på att timmer priset skulle höjas och köpa posten som rotköp.

Vilket också hände, men de apterade ut virket till stolp mm.

Allt detta skröt produktionsledaren över när vi satt och fikade under intervjun.

Skrev inlägget på telefonen, så då kan det vara lite svårt att begripa ibland.
:oops: :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).