Socialt (mer om oss)

Byta karriär

26 inlägg 5565 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta karriär

Petterssonen  
#558655 Hej

Jag har en dröm att nån gång jobba med att köra skördare eller skotare.

Men man har ju hunnit bli 31 nu och har familj å barn i Götene där jag bor. 

Har du kanske några tips på hur man kan gå vidare. 

Jobbar i nu läget som naturvårdare åt Götene skara kommun enligt mig själv kan jag en hel del om skog väldigt intresserad så kan väl mer än vad jobbet kräver om man säger så.

Maskin intresserad är jag oxå så klart även mekanisk kunnig jobbat i verkstad med hydralik och reparerat timmerlastbilar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#558657 Vill du ha ett maskinförar jobb fort, så gå en kurs.

Det går betydligt snabbare att få jobb om du har det på papper, och tro mig efter ca 10 års hattande fram och tillbaka med att hoppa in och köra extra, så är det inte bara att vrida på nyckeln och åka.

Skotarna är lite så, men fan inte skördarna.

Men lycka till kör hårt.... :-bd

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565842 Jaha nu står man här och funderar hur man ska göra,,,,,,ska jag gå tillbaka till den firma jag jobbade åt ifjol fast nu som verkmästare?

Eller ska jag börja som mekaniker hos ett åkeri, nere i vallvik????

Jag har ungefär lika långt, men undrar om inte det är ett bättre jobb att vara verkmästare???

Va tro ni? Lite hjälp tack..... 🤗 🤗

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

jannee  
#565844 Det bästa är att få jobba med det som är ens huvudintresse. Självklart spelar lönen också in, men gå till ett jobb som man inte älskar uppväger inte någon löneskillnad, i alla fall inte långsiktigt.
Man ska med glädje åka till jobbet, känna att man verkligen få göra det man trivs med, men ska även kännas skönt att efter en dags stimulerande arbete åka hem till familjen.
En del gillar att vara smutsiga, ligga och skruva i obekväma arbetsställningar medan andra ser fram mot att ständigt möta utmaningar, göra snabba men livsviktiga och kanske ibland obekväma beslut.
En del tar gärna på sig ansvar medan andra helst ser att andra styr och ställer.
Ett chefsjobb, hur litet/simpelt som helst innebär alltid ett visst ansvar och något som du inte alltid kan stänga av efter en arbetsdags slut.
Köra en maskin måste vara ett kall om det verkligen i långa loppet ska kännas bra, en något slitsam och ibland osäker/obekväm tillvaro.
Arbeta kommunalt är tryggt, kanske inte alltid så upplyftande men ändå ett arbete med många fördelar.

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565849 Jag vet inte om att laga virkestruckar och hjullastare, mm är riktigt min grej då firman dessutom ska starta om på nytt, med en helt ny verkstad på deras hemmaplan.

Visst jag klarar av jobbet, men nja det känns ganska osäkert, då maskinerna på bruket går dygnet runt....

Att stanna kvar och laga en maskin till efter att ha jobbat 8 timmar, ha ca 1 timme hem, känns lite sisådär.....

Verkmästare var jag ju i somras, när han hade semester, då hoppade jag in och gjorde två jobb varje dag, både sålde och sköte verkstaden.

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Stampep  
#565869 "Hitta ett jobb du trivs med så behöver du inte arbeta en dag till i ditt liv".

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565875 Så kan man ju se det men denna gång gällde det emellan två jobb.....

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Stampep  
#565888 Jo och det svåra då är att veta vilket man kan tänka sig jobba med resten av livet. Tycker det verkar som verkmästare känns mest lockande?
Det jag tycker är viktigast, hur är chefen/ledningen? Blir det sura miner när det är ex vis vabb? Om du ställer upp för företaget får du nåt tillbaka? För min del så känns lön och arbetsuppgifter sekundärt, gör gärna något lite tråkigare för lite lägre lön om jag har en bra chef som ställer upp på mig när det behövs.
Visst skulle jag gärna gå upp 5-10000 i lön och ha mer varierande körning, men å andra sidan kommer jag hem varje dag, och är grabben sjuk blir det inge gnäll om jag behöver vara hemma.

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565889 Nja att vabba är lugnt för min del, men det finns lite övrigt att önska.

När jag jobbade där sist så hade jag inga bra relationer till de andra, för de var för upptagna med att prata skit om allt....

Men å andra sidan nu är de ju borta så......

På jobbet nere i Vallvik, där får man nog en bra lön, men måste slita arslet av sig för den.......

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Stampep  
#565916 Du kanske har möjlighet att "praktisera" nån dag på varje ställe? Känna av lite hur det känns med jobbet och i fikarummet?

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565923 Ja möjligen.

Men jag är väldigt tveksam....

På första stället i Vallvik där skulle jag få jobba åt ett bemanningsföretag i sex månader först och sedan kanske anställning.

Medans på x-maskiner i Hudiksvall där är det provanställning i en månad, och sedan övergår det direkt till en tillsvidareanställning....

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

sveakatten  
#565925 Kan du få ett jobb som säljare så småning om där du ska vara verkare?
Verkar ju som du trivdes med det.

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565929 Jag skulle välja ett "riktigt" företag före bemanningsföretag. Har dock ingen erfarenhet av bemanning så jag kan vara lite för reserverad...
Jag har även svårt för tänket att man ska kunna se sig själv jobba på företaget resten av livet, blir man kvar till pension så är det väl fint. Om inte så finns det annat man kan jobba med...

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565932
sveakatten skrev:Kan du få ett jobb som säljare så småning om där du ska vara verkare?
Verkar ju som du trivdes med det.


Ja det skulle jag kunna tro, om firman växer lite till så finns det förutsättningar för det.

En filial i Bollnäs bland annat.

:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565933
Mettämies skrev:Jag skulle välja ett "riktigt" företag före bemanningsföretag. Har dock ingen erfarenhet av bemanning så jag kan vara lite för reserverad...
Jag har även svårt för tänket att man ska kunna se sig själv jobba på företaget resten av livet, blir man kvar till pension så är det väl fint. Om inte så finns det annat man kan jobba med...


Jag tycker inte om bemanningsföretag, men nu hade åkeriet gått den vägen inom rekryteringen tyvärr....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).