Skogsekonomi

Hur placerar men intäkt från avverkning

18 inlägg 5883 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur placerar men intäkt från avverkning

Contårta  
#565884
Camaro1969 skrev:är räntan garanterad i 10 år?

äre inte bättre skogen står kvar istället.. så kan man kanske få 600:- m3fub om 10 år=)


Det är det men man låser ju upp pengarna - det är väl den stora nackdelen. Det finns en straffavgift man åker på om man avbryter betalplanen.

Det är ju frågan om man vågar vänta om man har en ”riskskog”. Tänk om vinterrojarns borrar kommer :lol: Eller så går inte priserna upp som man förväntar sig :geek:

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur placerar men intäkt från avverkning

Camaro1969  
#565886
Contårta skrev:
Camaro1969 skrev:är räntan garanterad i 10 år?

äre inte bättre skogen står kvar istället.. så kan man kanske få 600:- m3fub om 10 år=)


Det är det men man låser ju upp pengarna - det är väl den stora nackdelen. Det finns en straffavgift man åker på om man avbryter betalplanen.

Det är ju frågan om man vågar vänta om man har en ”riskskog”. Tänk om vinterrojarns borrar kommer :lol: Eller så går inte priserna upp som man förväntar sig :geek:


jag skulle nog inte välja att avverka skogen till ett dåligt pris för att sätta på betalplan med bra ränta.


då skulle jag nog försöka skatta fram dem någotsånär förmånligt, säg exp fond, och sedan placera pengarna i skogsaktier tex. holmen, sca. där är direktavkastningen 3-4% gissar jag. plus (förhoppningsvis) värdeökning på aktierna.

Användarvisningsbild

Re: Hur placerar men intäkt från avverkning

Contårta  
#565890
Camaro1969 skrev:jag skulle nog inte välja att avverka skogen till ett dåligt pris för att sätta på betalplan med bra ränta.


då skulle jag nog försöka skatta fram dem någotsånär förmånligt, säg exp fond, och sedan placera pengarna i skogsaktier tex. holmen, sca. där är direktavkastningen 3-4% gissar jag. plus (förhoppningsvis) värdeökning på aktierna.


Nej det är klart att man inte ska välja ett dåligt pris. Helst ett bra pris med hög ränta 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).