Socialt (mer om oss)

Kunskapsutbytesresa till New England

7 inlägg 2358 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kunskapsutbytesresa till New England

Fredrik Reuter  
#565259 Att lära av andra har alltid varit en bra strategi och när vi fick inbjudan från skogsfolk i New England så tog vi beslutet att åka för att utbyta skogskunskap och knyta nya vänskaper.

Jag och Torbjörn är just nu i några intensiva dagar på bilturné i Vermont, Maine, New Hampshire och New York och träffar skogsfolk från alla led, skogsägare, maskinförare och skogsindustri.

Det är långa och som sagt intensiva dagar men samtidigt mycket intressant! Rapporter kommer självklart snart. En sak är säker, det skiljer ganska mycket mellan Nordiskt skogsbruk och skogsbruket i New England.

Nu är det som det är med både tid, uppkoppling och tidsskillnad, men vi lovar att återkomma med mycket intressanta rapporter så fort vi bara kan!
Vi får en genomgång om lövskogsbruk i Vermont.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565260 Kul och intressant att läsa sen, jag är i Florida just nu men här syns inga spår av skogsbruk förutom palmodlingar till gårdspynt.

Avatar Fallback

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

boksson  
#565275 Ska bli kul att läsa. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

totte  
#565300 Klart intressant. New England är ju klimat- och vegetationsmässigt inte så olikt de nordiska förhållandena, så det bör finnas mycket likheter och skillnader som är intressanta.

Användarvisningsbild

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

Torbjörn Johnsen  
#565306
Slurfi skrev:Kul och intressant att läsa sen, jag är i Florida just nu men här syns inga spår av skogsbruk förutom palmodlingar till gårdspynt.


Om du drar dig upp till de norra delarna av Florida finns en hel del skog. Florida är en betydande skogsstat i södern. Ett häftigt träd som finns där är "Bald cypress" (Sumpcypress). En cypress som växer i våtmarker och som tappar barren på vintern.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sumpcypress

Användarvisningsbild

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

Fredrik Reuter  
#565864 Det har varit bråda dagar för oss i skogarna i New England och därigenom dåligt med uppdateringar. Idag har vi i alla fall fått en djupdykning i helstamsavverkning med processor på avlägget.

Kuriosa är att skogen låg precis utanför Dannemora. Någon som sett serien?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kunskapsutbytesresa till New England

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565865 Mötte en timmerbil just öster om Ocala mitt i Florida och såg ett ca 50hektar kalhygge, men inga maskiner öht .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).