Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

18 inlägg 8237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Tegelfallet  
#565240
1557085736_vajerkran_2019.jpg
Godkväll! Jag har skaffat en Starkran och monterat den i trepunkten på en MF 65.
Jag är novis på detta med vinschning, men nu har jag kört några lass i varierande terräng och
har en liten fundering.. När jag vinschar tunga stockar från sidan vill hela kranen välta åt det hållet, ena
stödbenet går upp i luften och drar med sig trepunktens ena dragarm upp, så att lyftarmen har blivit böjd..
Jag har ingen annan förankring än dragarmar och toppstång, och jag ställer ner kranen stadigt på stödbenen.
Är det så att man inte brukar vinscha tunga stockar från sidan, eller finns det något knep eller hjälpmedel mot detta?
Tacksam för råd!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

ananders  
#565244 @Mangan är väl förtrogen med arbete med vajerkran. Han kan säkert ge dig några tips.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565245 Steg 1: Sätt på hytt eller skyddsbåge. Det har varit krav på traktorer sedn 50-talet...
Steg 2: Skaffa fäste till kranen, så att den fäster i övre delen av skyddsbågen.
Steg 3: Sänk bommen, så att hävarmen blir mindre.
Steg 4: Skaffa block och lyftstropp som du fäster i nedre delen av kran/vagn, och dra vajern därigenom.

blog/Mangan/lite-mer-vinschning_b-8063.html

Finns mer video på min kanal.
Senast redigerad av Mangan sön 05 maj 2019, 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565246 Skaffa även en pulka.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565247 Här är video på vinschnig från sidan där traktorn nästan välter, så jag får använda block i vagnen:

https://youtu.be/oJJIrH98HZA?t=844

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Vardon  
#565248 Ska man dra mycket från sidan brukar det gå lossa vajern från armen och man får mindre moment. Men är ju knepigt om man lastar efter varje stock.

Ett spett med sig brukar vara trevligt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Tegelfallet  
#565253 Jag har ju sett din filmer på youtube Mangan, och att du har stag mellan kranen och hytten. Men kan de verkligen ta upp sidokrafter? De måste ju vara ledade så jag tänkte att de mest var för stabilitet vid förflyttning.
Smart med ett extra block nertill i vagnen, det gick ju fort att koppla på..
Jag ska helt klart montera en störtbåge, om inte för min egen säkerhet, så för att kunna fästa kranen bättre.
Jag hade bommen lägre först men jag tyckte att stockarna inte fick sving uppåt i tid, så de hamnade under lasset. Jag höjde den rejält och nu hinner stocken upp.
Tack för filmerna Mangan, tack vare dem fick jag lite hum om arbetstekniken innan jag for ut i skogen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

halvproffs  
#565261 Egen erfarenhet från vinch med mf65 och vinchning från sidan. Otrolig tur att jag stod på rätt sida och drog i spaken. Lyftarmen gick av och vinchen föll ihop på andra sidan med enorm kraft. Hade jag stått där hade jag varit död.
Farliga grejer vinchar så ta det försiktigt.!
Senast redigerad av halvproffs tis 07 maj 2019, 07:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565413 Hydraulsväng gör att det i så fall går att jobba med lägre stång

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565457 Om du kopplar stocken alldeles i änden, skall det mycket till innan den fastnar under lasset. Har du möjlighet att koppla ett snöre till vinschen? Sätt i så fall en fot på bortre stockändan, så lyfts den upp fint.

Pulka funkar sådär på enstaka stockar, den brukar snurra runt. På knippen med massaved är den ovärderlig.

De övre stagen tar upp lite mer vridkrafter, i och med att de sitter längre från lyftarmarna än vad toppstaget gör.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

joakim550  
#565484 Hej, har du bilder på hur stagen är fastsatta i hytten ? Letar lite idér till min Starkran som sitter på bm 600 vill få den lite bättre o stabilare

Avatar Fallback

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565491 Lite bilder.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Göt  
#565493 Hydraulsväng är bra och att ställa traktorn lite snett så att man i viss mån vinschar i traktorns längdled. Det är mycket som kan hända på en gång när man vinshning så ta det väldigt lugnt i början.

Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Tegelfallet  
#565599
1557263724_eki3.jpg
Tack för svar allihopa! Min hemläxa blir: stag mellan kran och störtbåge, och i extremfall flytta dragpunkten nedåt med kastblock. Jag har fixat en skogskompis så jag ska pröva tricket med att trampa på stocken mangan, kanske kan jag då ha bommen lägre, jag har ändå bara en 3-tonsvagn så några höga lass blir det inte...

Jag fick en idé idag som ni gärna får hissa eller dissa...
Största nackdelen med att ha kranen i trepunkten tycker jag är krånglet när man ska koppla på både vagn och kran..
Varför inte bygga en fotställning på vagnsbommen precis där kranen ställer sig när man sänker ned den utan stödben?
Så att kranen står kvar på vagnen när man pysslar med annat, och man kan lätt koppla på bara kranen om man vill. När man är färdig ställer man tillbaka den på vagnen, och nästa gång hakar man kanske på båda..
Jag drar min vagn med jordbruksdrag, vet inte om det skulle funka med hitch, men vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vajerkran i trepunkten, vinchning från sidan..?

Göt  
#565713 Nackdelen är att vagnen olastad är väldigt lätt och lätt att dra i kull

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).