Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

17 inlägg 31104 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Piglet55  
#565639 Hej

Jag har en 2-3 år gammal Husqvarna 435 som gått kanske 5-10h effektiv under dessa åren.

Dock så har den gradvis blivit svårare och svårare att starta, eller rättare sagt. Starta den går bra men direkt jag börjar gasa lite så går den inte rent och man får stå och smyga lite på gasen 1-2 min innan man hör att den börjar gå rent.
Fine, detta hade jag kunna leva med.

Men nu i helgen när vi skulle köra lite så startar den fortfarande ok men istället så har kedjan börjat snurra rätt ordentligt på tomgången samt att direkt jag ger gas tvärdör sågen.

Försökte justera ner tomgången så att kedjan stannar. När jag lyckades med det gick dock motorn så dåligt på tomgång att den är precis på gränsen att slå av samt att den fortfarande tvärdör direkt jag ger gas.

Jag har ej rört fabriksjusteringen av L – H samt att den endast har körts med Akrylat 2-takt.
Bytt tändstift samt blåst rent luftfiltret och kollat bränselfiltret som i mina ögon ser ut som nytt.

Tidigare har jag aldrig skruvat i en motorsåg mer än att byta kedja, tändstift mm. Givetvis skulle jag kunna lämna in den och bli ett gäng hundra fattigare för att få en fungerade såg.

Dock så gillar jag ju att förstå vad som händer och själv kunna åtgärda mina verktyg oavsett om det är skruvdragaren som packat ihop eller hyveln som behöver postas.

Så jag tänkte vända mig till er och se om det är någon som har nåt tips på hur jag ska börja felsöka/justera för att få igång sågen igen ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

totte  
#565651 Eftersom den inte är äldre så är det troligaste att du har fått igensättningar i förgasaren. Prova följande, lägg noga märke till hur L-skruven står, skruva den sen försiktigt in tills den bottnar och håll koll på hur långt du skruvar. Skruva sen ut den igen till samma position. Går sågen likadant sen så skruva ut L ett åttondels varv i taget och prova om den går bättre. Om det inte blir någon skillnad alls efter ett halvt varv ut så har du något annat fel, dåliga membran, sprickor i en bensinslang eller så är det besvärligare smuts i förgasaren så den behöver tas i sär och göras ren.

Det heter "alkylat" inte "akrylat".

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565654 Alkylat och alkylat...

Det kan vara stor skillnad på även detta bränsle....🤔

Men jag skulle tro att felet ligger i något annat....

Ska kolla lite återkommer..... :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565655 Som jag misstänkte,,,det ligger en uppgradering av tändspolen.

Ta gärna bild på serienummer och produktnummer.
Plåten brukar sitta ganska synligt på sågen.

Ibland framme på tank sidan eller strax innanför styrbågen...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Piglet55  
#565671 Tack för engagemanget så här långt :D

vinterrojarn skrev:Alkylat och alkylat...

Det kan vara stor skillnad på även detta bränsle....🤔


Aspen är märket jag använt om det gör någon skillnad.

vinterrojarn skrev:Som jag misstänkte,,,det ligger en uppgradering av tändspolen.

Ta gärna bild på serienummer och produktnummer.

1557318907_img_1192.jpg


Vad innebär det i praktiken ? Måste jag lämna in sågen eller är det något man får direkt från HQ ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565672 Jag ska sätta mig och titta över detta ärende. Jag återkommer så fort info finns.
Måste sätta mig framför datorn bara.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565674 Gör så här: öppna upp in till tändspolen, den sitter innanför startapparaten, inne vid svänghjulet.
kolla om det står 5796388-02 eller 03. om det gör det då är den utbytt om inte så skall den bytas ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565678 Sprängskiss:

ett litet tips.

ta bort begränsningarna på förgasaren och öppna L skruven lite till ca ett kvarts varv till ett halv, öka på tomgången.

gör så här:

öka på tomgången tills kedjan snurrar och man hör sågen gasar, vrid ut L skruven som ovan. skruva sedan ut tomgångsskruven tills kedjan stannar, men sågen behöver varva lite mer än låg tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Piglet55  
#565697
vinterrojarn skrev:Gör så här: öppna upp in till tändspolen, den sitter innanför startapparaten, inne vid svänghjulet.
kolla om det står 5796388-02 eller 03. om det gör det då är den utbytt om inte så skall den bytas ut.


Kollade nu, det är en 5796388-02 som sitter i sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565699 då är det den nya spolen.

prova då att göra som jag beskrev i tidigare inlägg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#565703 insåg just va dum i huvudet jag är ibland....

Det är ju de nya ställskruvarna, där man behöver ha ställ mejseln som ser ut som en hylsa, för att trycka ner begränsningarna och sedan kunna ställa på skruvarna...... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Piglet55  
#566067 Okey... då har en förgasarmejsel inskaffats.

Jag kunde även inte hålla mig utan tog och plockade isär förgasaren så långt det gick. Rengjorde med kraftrengöring och en fin tandborste överallt jag kommer åt.

Därefter ihop med allt igen. Båda justerskruvarna stod på 1½ varv från botten från fabrik vilket jag även ställde tillbaka dem på igen.

Efter min rengöring så startar sågen fint men jag måste ju erkänna att jag inte märker någon större skillnad på hur L-H skruvarna står trots att jag provat skruva på dessa enligt förslagen ovan. Sågen varvar fint när jag gasar men om jag släpper gasen från 100% till 0% så tvärdör den istället för att gå ner på tomgång.

Och fortfarande finns grundproblemet kvar att jag inte får kedjan att stanna hur mkt jag än skruvar tomgångsskruven.

*mutter* Börjar mer och mer luta åt att jag måste lämna in skiten :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

johan eriksson  
#566073 Är fjädrarna i kopplingen hela och nållagret mellan kopplingstrumma och vevaxel ok?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Piglet55  
#566076
johan eriksson skrev:Är fjädrarna i kopplingen hela och nållagret mellan kopplingstrumma och vevaxel ok?


Fjädrarna ser ok ut. Dock osäker hur jag kollar nållagret?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 Justering av tomgång ?

Avslutat-02  
#566104 Om du kan ställa på L skruven hur du vill utan resultat, då är det tjuvluft.

Kolla packningar, prova att öppna tanklocket medans den går om det gör skillnad.
Eller spraya lite WD40 runt medans sågen går, då märker man om den reagerar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).