Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stulen grip rotator &ventilpaket

16 inlägg 7459 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stulen grip rotator &ventilpaket

Wester  
#565542
1557243679_traktor.jpg
Blev nyligen uppringd av min far som sa att vi haft ovälkommet besök. 😡
Vår Mowi har blivit av med grip (G-260L) rotator (FR7) och 7-spaks ventilpaket under natten
enda originella kännetecken är ett extraförstärkt slangskydd på rotatorn.
Bilden är ca en vecka gammal
Detta skedde i Unnaryd (Hallands Län Smålands Landskap)
Alldeles vid länsgränsen till Jönköpings Län
Var uppmärksamma dessa tillgrepp brukar ju ske i samlade attacker.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Avslutat-02  
#565543 Jaha ja det är mest bara att beklaga, och sucka över att as inte kan låta bli andras grejer.

Hoppas du får tillbaka grejerna.
Men jävligt är det.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Klazzon  
#565605 Tråkigt!
Jag hade exakt samma förlopp 5-7/2 I år så antingen är de på ny rundtur nu efter att ha dumpat prylarna "hemma" eller så har de vilat lite och rullar söderut. Men det är ju hyfsat skrymmande/tunga saker så de måste ju lämna grejerna någonstans?

😡 😡

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565611 Kan de stjäla stora traktorer o köra de rakt igenom halva Sverige på täkt lastbil o ut via färja så är grip o ventilpaket enklare att lasta, allt behöver vara inlåst i en bunker för att vara säker 😤
Har dom skruvat loss slangar eller klippt av med slangsax?

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Klazzon  
#565622 Hos mig gjorde de ända ett snyggt/schysst jobb och skruvade bort allting så man sparade ju iaf 3000kr i hydraulslangar. En liten tröst.

Hur skyddar man enklast denna typen av utrustning? Bunker, Kedja och hänglås, några andra tips?
Min står i ett maskinskjul (tre väggar och tak) funderar på att sätta en tvärsgående balk mellan två takstolar och hänga gripen i denna. Kommer fortfarande vara nåbar för tjuven men det skramlar ju till lite när dom släpper hydraulslangen och förhoppningsvis kanske de gör sig illa på kuppen

Användarvisningsbild

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Arvid0  
#565661
Klazzon skrev:Hos mig gjorde de ända ett snyggt/schysst jobb och skruvade bort allting så man sparade ju iaf 3000kr i hydraulslangar. En liten tröst.

Hur skyddar man enklast denna typen av utrustning? Bunker, Kedja och hänglås, några andra tips?
Min står i ett maskinskjul (tre väggar och tak) funderar på att sätta en tvärsgående balk mellan två takstolar och hänga gripen i denna. Kommer fortfarande vara nåbar för tjuven men det skramlar ju till lite när dom släpper hydraulslangen och förhoppningsvis kanske de gör sig illa på kuppen
en åtelkamera som tar bilder/filmar och skickar till din lur, gärna riktad så man ser ev regnummer. Sätter man upp skyltar med att man har kameraövervakning så borde det vara avskräckande. ett enkelt larm gjort med mistlur/biltuta och strålkastare på rörelsevakt eller brytare i dörr brukar också stressa de flesta ovälkomna gäster.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Avslutat-02  
#565667 Det är ett stort problem att detta händer, och när det händer så drabbar det enskilda personer väldigt hårt ekonomiskt.

Men jag tror på att försvåra för dessa, i min värld gamar och parasiter.... As rent ut sagt.

Användarvisningsbild

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

totte  
#565683 Tog bort ett kanske inte så övertänkt skämt och referenser till det. Just i en sån här tråd bör man tänka lite extra på uttrycken.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

ÅsaNisse  
#565689 Jag hade troligen samma besökare hos mig utanför Värnamo vid midsommar -18. Skruvat bort snyggt och prydligt och enda åverkan var just rätt dörr för att komma in. Det måste föregått av en ganska noggrann rekning före för dessa dörrar hade inte varit öppna på några månader då huggarsäsongen slutade i mars och stölden hände i juni. Jag har en känsla av att det är lokala bofasta förmågor som inventerar och rekar till de hitresta som snabbt och smidigt utför jobbet, för det stals också ett par crossmaskiner hos en granne och där fanns inga yttre tecken på att de förvarades just där och då. Ändå gick dom rakt på rätt dörr även där. Hos mig hade de dessutom burit grejorna ca 100 m genom skogen för att inte synas. Kommer dom tillbaka så får jag dom på bild för nu finns det några kameror som fotar i kors så det inte går att sabba någon kamera utan att fastna på en annan. Dessutom är bultarna svetsade så det räcker inte med skiftnycklar nu.

Användarvisningsbild

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Arvid0  
#565693
ÅsaNisse skrev:Jag hade troligen samma besökare hos mig utanför Värnamo vid midsommar -18. Skruvat bort snyggt och prydligt och enda åverkan var just rätt dörr för att komma in. Det måste föregått av en ganska noggrann rekning före för dessa dörrar hade inte varit öppna på några månader då huggarsäsongen slutade i mars och stölden hände i juni. Jag har en känsla av att det är lokala bofasta förmågor som inventerar och rekar till de hitresta som snabbt och smidigt utför jobbet, för det stals också ett par crossmaskiner hos en granne och där fanns inga yttre tecken på att de förvarades just där och då. Ändå gick dom rakt på rätt dörr även där. Hos mig hade de dessutom burit grejorna ca 100 m genom skogen för att inte synas. Kommer dom tillbaka så får jag dom på bild för nu finns det några kameror som fotar i kors så det inte går att sabba någon kamera utan att fastna på en annan. Dessutom är bultarna svetsade så det räcker inte med skiftnycklar nu.
håller med. här uppe tog polisen en bil och i gps:en låg det inlagt vart de skulle/hade varit (främst mindre företag i byggbranschen)och var stöldgodset låg. sen att polisen inte ville lämna igen omärkt gods trots beskrivning och särskilda kännetecken är en annan historia.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Klazzon  
#565694
ÅsaNisse skrev:Dessutom är bultarna svetsade så det räcker inte med skiftnycklar nu.


Det är ju genialt enkelt och snabbt, det räcker ju att svetsa en liten söm så sitter det stilla! (och svetsa in personnumret i sakerna... :cry: )

Verkar inte som om de är utrustade med mer än skiftnycklar.
Mina grejer släpade de nästan 300m i 1,5dm snöslask på en tillbockad takplåt som släde så de är inte rädda för kroppsarbete #:-s

Användarvisningsbild

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Grålle52  
#565709
totte skrev:Tog bort ett kanske inte så övertänkt skämt och referenser till det. Just i en sån här tråd bör man tänka lite extra på uttrycken.


Hade själv, ink typ 10 grannar till, besök för 2v sedan. De hade lämnat min högtryckstvätt mitt på gårdsplanen. Bara gått in i öppna dörrar.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

Avslutat-02  
#565735 Blev slut på springet här när 65 kilo rottis/labrador/schäfer började vakta gården.

Hur snäll som helst, men älskar att vakta..

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

simson junior  
#592533 Har blivit bestulen på grip, rotator och ventilpaket (flerspak) till min Moheda M50 i veckan. De visste precis vilken port som skulle brytas upp, trots att det inte går att se något utifrån. De hade skruvat bort allt utan någon åverkan. Jag kommer att svetsa fast prylarna och märka med svets i fortsättningen. Platsen är sydvästra Småland.

Avatar Fallback

Re: Stulen grip rotator &ventilpaket

ÅsaNisse  
#592558 Har du eller dina grannar haft några hantverkare i trakten senaste veckorna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).