Skogsnyheter

Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

9 inlägg 2288 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

DagL  
#563898 Artdatabanken har fått sina anslag reducerade med ca 10%. För att kompensera inkomstbortfallet har Artdatabanken börjat debitera användare för att få tillgång till skyddsklassad information om var det finns känsliga arter. Jag vet bara vad som sagts i radion. Det gäller kommuner, men troligen andra användare också, någon som vet? Till nu var detta gratis. Man kan spekulera omkring vad detta kommer att leda till https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7205001



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Mellberg  
#563970 Troligen fortsätter man att leva vidare i sin egen värld 🙏 . Inte mycket relevans har kommit från dessa "nördar" :ugeek:
Har i stort sett underblåst naturaktivisters negativa syn på aktivt skogsbruk :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Bosse1  
#563989 https://www.frihetsportalen.se/2015/05/roda-listan/

Bättre polariserad än paralyserad :d

"När myndigheter och NGOs knappologiskt räknar individer och ändrar hotstatus gör de det av helt andra anledningar än omsorg om arterna eller naturen. De gör det av maktbegär. De skapar sig helt enkelt makturymme över andras egendom, mark och aktiviteter genom att hänvisa till si eller så på röda listan."

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

DagL  
#564004 Jag fick reda på att artdatabanken vill ha flera miljoner av Skogsstyrelsen för informationen om var det finns känsliga arter. Uppgifterna kan kanske t ex vara en källa för inskränkningar vid avverkningsanmälningar.

Artdatabanken finns och dess uppgifter om var det finns känsliga arter har t ex Skogsstyrelsen tidigare fått tillgång till utan kostnad.

Jag kände jag ville informera om det och kanske lyssna på några spekulationer om vad det kan leda till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Mellberg  
#564020 Skogsstyrelsen har nog fullt upp med sin egen gökunge "nyckelbiotop", tror inte man vill veta av rödlistade arter =))

Muppar i diverse skepnader vill nog, men betalar normalt inget 😈

SS upplever en förtroendekris utan dess like just nu :((

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

DagL  
Avatar Fallback

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Avslutat-02  
#565517 Det är väl bra att inte SS betalar med skattemedel för detta.
skattemedel ska användas med respekt och för första gången på länge så är det en myndighet som gjort detta.

Bra gjort. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565547 Artdatabanken har oftast bra information om alla möjliga arter, ibland nästan inget annat än status och latinska namnet, det är ju synd om sånt hamnar bakom betalvägg. Mer kunskap är alla hjälpta av.

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken har börjat ta betalt av användare

Bosse1  
#565650 Ropen skalla falkägg åt alla, eller kanske en orkide.

https://www.natursidan.se/tag/aggplundring/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).