Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

20 inlägg 8479 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Vardon  
#565343 Tittar man här tex så kan man välmsäga mellan 9-35% anlagda

https://www.sp.se/sv/index/research/Fir ... 06-071.pdf

Då ialla fall.

Så omekligen lär det varit en rejäl ökning upp till vinterröjarens 98%

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Blivande snickare  
#565347
vinterrojarn skrev:Du verkar ha något behov av att peka finger....
Lägg ner bara, och välj något annat att diskutera om.

Nejdå, jag hatar att peka finger. Lika som jag hatar lögnare.
Du är lite för snabb med fingrarna ibland för ditt eget bästa bara. Och jag börjar vara trött på det.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

bgl  
#565358 Verkar till viss del vara sammanblandning av olika begrepp.
Vi bör hålla skillnad på konstaterad "anlagd brand" och "bränder som direkt eller indirekt antänts av människor, så kallade antropogena bränder".
Siffror för dessa antropogena bränder är mycket osäkra då bortemot hälften av alla skogsbränder inte har fått någon klar brandorsak angiven.
Andelen blixttända skogsbränder är mycket låg, bedömdes 2011 i en utredning på länsstyrelsenivå vara under 4%.
Summerar man andelen människovållad brand och brand utan avgiven orsak kan man komma upp till, 90%.

Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565545
bgl skrev:Verkar till viss del vara sammanblandning av olika begrepp.
Vi bör hålla skillnad på konstaterad "anlagd brand" och "bränder som direkt eller indirekt antänts av människor, så kallade antropogena bränder".
Siffror för dessa antropogena bränder är mycket osäkra då bortemot hälften av alla skogsbränder inte har fått någon klar brandorsak angiven.
Andelen blixttända skogsbränder är mycket låg, bedömdes 2011 i en utredning på länsstyrelsenivå vara under 4%.
Summerar man andelen människovållad brand och brand utan avgiven orsak kan man komma upp till, 90%.


Skulle vara intressant att se en sammanställning av förra årets bränder, då var det ju många som startade efter åska, men under ett normalblött år kanske det inte alls är vanligt (4% 2011).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... blixtbalte

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... ixtnedslag

Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

halvproffs  
#565612 Ja,det var ju så snustorrt att det kändes som det kunde självantända.
Vi vet ju sen tidigare att flaskbottnar kan tända som förstoringsglas gör. Sönderslagna flaskor finns det gott om.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).