sön 19 apr 2009, 15:07#56561
swe#kipp skrev:Min trimmade 346:a med NE cyl/pis ligger på ca12500 i stock men ur stock håller den 14800 och låter bra och känns bra, snabba kaptider och rapp acceleration en såg precis som jag vill ha den och den är klart starkare än en orginal 357xpg
men jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med höga varv ur stock risken är ju stor att det går lite för snålt för att det skall vara bra då, nej mer varv i stock är gott mos tycker jag !!
När man öppnar upp dem så de kan andas lättare hålls arbetsvarvet bättre o man kan få ut mer av dem.
Visst är det varv i stock under så mycket belastning det går som är intressant.
Att få ut så mycket effekt o kraft som möjligt och se till att varvet hålls uppe o kedjehastighet inte sjunker.
Jag tänkte lite på det med knaggens jämförelse, hade varit roligt o se hur många tusen varv högre den ligger....
Att den är "4 sek efter en 576 i Alm" säger inte särskilt mycket....
Hade varit roligt o veta varför det ska varva så högt.
Är det kedje hastighet man är ute efter är en pinne till i drevet mer o sukta efter om motorn orkar hålla arbetsvarv....
Ser inte vitsen i o byta tändning för ett par hundra varv i toppvarv obelastad om arbetsvarvet ligger lika. Ser inte heller vitsen med att ha 16000 varv tillgängligt för att sen sätta den på 14800.
Sågarna är begränsade i varvtal för att minimera risken att de övervarvas genom att gå magert o blir varma.
Tändning/förgasare är ju det som ställer till det för många.
Genom att begränsa toppvarv så övervarvas de inte lika lätt, blir slöa i stället då det jagas varv på förgasarskruvarna.
Elektroniskt styrda förgasare i samarbete med elektroniskt styrda tändningar låter lite lurigt i mina öron.
Två system som med lätthet kan motarbeta varandra i olika situationer i stället för att optimera.