Skogsmiljö och Trädlära

SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

9 inlägg 3194 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Torbjörn Johnsen  
#565310 Naturskyddsföreningen och Skydda Skogen går ut med en gemensam debattartikel i tidningen Land Skogsbruk där de kräver att avverkning av barkborreskadad skog i Nyckelbiotoper stoppas.

Nyckelbiotoperna med dokumenterade höga naturvärden utgör endast 2 procent av den produktiva skogsmarken. Certifierade skogsbolag ska undanta dessa från skogsbruksåtgärder. Ändå avverkas nyckelbiotoper av dessa bolag med barkborreangrepp som förevändning. Certifieringssystemet, med redan nu otillräckliga naturvårdskrav, riskerar därför att helt haverera.


Läs hela debattinlägget här.



   TS
Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Avslutat-02  
#565311 Ja okunniga dumhuven finns det gott om.
Visst skall vi ha dödved i naturskogar, men vem betalar kalaset när dessa borrar äter upp skogen för andra en staten?

Om den enskilde individen eller skogsägaren drabbas då skall staten ersätta och ordna upp detta.

Det finns lagar och regler att hålla sig till.

Ingen markägare ska behöva tåla att baggar eller borrar förstör egendom, eftersom nu SS och länsstyrelsen har ordnat dessa områden så är de också ersättnings skyldiga.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 06 maj 2019, 20:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Bosse1  
#565322 Nu när professorerna står i kö :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Skynda skydda nu då ???

https://www.uaf.se/sv/vaara-affaersomra ... illstaand/

Användarvisningsbild

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565368 Egentligen, varför ska vi hjälpa till och sprida dessa organisationers budskap genom att publicera dem här på SF? Vi kan inte på något sätt påverkade, vi har ingen nytta av att läsa det, men våra kommentarer kan användas i elakt syfte.
I våra egna hjärnor blir det bara ännu lite med informationssmuts som måste tvättas bort.
Eller är jag ute och åker skattefinansierad elcykel nu?

Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

isteskog  
#565390 Jag tänker som så att all information är viktig, sen tvättar jag själv bort det jag inte samtycker med! 😉

Användarvisningsbild

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

halvproffs  
#565394 Håller inte med dig Uven. Information ska ut till så många som möjligt. Visst kan vi påverka genom moteld. Vet vi fiendens strategi kan vi med vår list utmanövrera dom. Gäller att slipa argumenten så dom är tillräckligt vassa så vi får motståndaren på fall. Då står dom där med blicken i golvet och avklädda intill bara skinnet med bara fåniga argument som visa skrattar åt.

Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Vågen  
#565422 Hur länge till går granen att odla när sommartorkan upprepas år efter år? Vilka har skapat förutsättningarna för dessa barkborreinvasioner? Finns det varningssignaler om förändringar för skogsproduktionen pga ett annat klimat? Hur bra går det för skogens egna barkborrepatruller (hackspettar mfl) om man tagit bort naturvärden genom "fulgallringar"? Är monokulturer ett bra sätt att mota angrepp?
Är inte den skogsägare som envisas att endast odla gran sin egen fiende?
Är naturvännerna orsaken till eller orsaken till en ökning av barkborreutbrotten?
Mvh Bo

Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

maltex  
#565424 Dom som tror att barkborren bara angriper planteradgran tror väldigt mycket mer än dom vet. Om nu skog av typen naturskog skulle vara bättre att motstå barkborre angrepp,hur kan det då vara problem i nyckelbiotoper?Fast det största problemet är nog att varken SNF eller skyddaskogen förstår vad en nyckelbiotop är.Det är väl så att får man många borregranar i en biotop så kanske den inte längre är det.Men många barkborre angripna granar kan nog bli en ny biotop.

Avatar Fallback

Re: SNF och Skydda Skogen vill stoppa Barkborreavverkningar

Avslutat-02  
#565439 Både skogsbruket och naturnissar har del i att borrarna invaderar, men att lämna dödved i stora mängder ger också andra problem.

Men från min sida tycker jag att hela miljödebatten mest går ut på att skogsägare inte ska få göra detta eller detta på sin egen skog. För då kommer miljölobbyns människor och försöker begränsa ägande och brukanderätten.

Att vi behöver ha mera asp och andra lövträd, det är helt klart, men istället för total lämning kanske brukande av asp vore bättre.

Eller varför kan inte skördar föraren knäcka sista biten på en högstubbe, så den liknar ett verkligt brott som fåglarna vill ha?.

Visst lite virke går åt men det gör det när man lämnar stora träd också.

Tror mera på att använda huvudet än att lämna en massa skit som blåser omkull och skapar andra problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).