tis 07 maj 2019, 18:46#565546
filip_skeby skrev:När man kört en stund så går svängen åt vänster väldigt väldigt sakta.
Har man kört någon timme så är även svängen åt andra hållet och lyften väldigt sega.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Riktningsventilens ventilsektioner är sammanbundna med 4 st långa "dragstänger" (pos#5) med muttrar i ändarna
Om dessa inte är korrekt åtdragna med perfekt moment så kan en enskild ventilsektion vridas någon "tusendels" millimeter och sliderna nyper i loppen. Dragstängerna töjs med tiden och kan ev behöva bytas. Kommer inte ihåg riktig hur vi gjorde för ca 35 år sedan. Vanligt problem är att o-ringarna (pos#12) mellan sektionerna brister, ventilpaketet börjar läcka mellan sectionerna och man tar isär för byte av oringar och observerar inte att det också sitter ett distans-shims (pos#7) runt dragstängerna mellan varje sektion. Dessa shims-distanser är absolut nödvändiga för att förebygga slid-nyp...Om et av fyr shims saknas så blir det "snett"....
På senare ventiler från VOAC så används 3 dragstänger i stället för 4, och det är lättare att få detta balanserat. (en stol med 3 ben står aldrig och viinglar)
Naturligtvis så är värmeutveckling en del av det som orsakar detta...
Detta kan vara en orsak tillsammans med allt annat som nämnts i tråden.
Börja med den minst "söliga elen" och utvärdera potentiometrarna i spakarna samt kretskorten i IPS boxarna
1557247055_shims_ventilpaket.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A