Motorsåg och handhållet

Köp av röjsåg

39 inlägg 8608 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

Pamf  
#565407
källefall8 skrev:På 545 fxt autotune trycker man på startknappen och drar i snöret, varm eller kall spelar ingen roll. Det tycker jag är enkelt... vad är smidigare att byta klinga på stihlen?
Då har hva släppt choke oxå nu vilket jag inte hade koll på. Sen om man gillar stihls easy2start är ju såklart en smaksak (fjäderassisterad start)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

H-kan  
#565415 Just nu kör jag med hva 545 fxt. Autotune. Jag är nöjd. Äntligen slipper jag förgasarskruvar. Bytte in min 555 mot 545.

Har också en av de mindre Stihlsågarna. Också bra.

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565418 Verkar vara väldiga problem med ställskruvarna på detta forum, jag har aldrig upplevt några problem eller att behöva skruva på dessa.

Inte heller på kunders sågar är det något som jag reagerat för.

Eller har jag missat något??

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

H-kan  
#565513 Jag köpte 555 när den var alldeles ny, 2012. Den var aldrig bra. Jag misstänker att kvaliteten var väldigt ojämn. Dessutom för stor, tung och törstig. 545 kapar vad som helst med vass klinga. Det gör min Stihl 460 också. Grövre är ju slutavverkning 😁

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565514 Ja att det varit en ojämn serie det håller jag med om men det tycker jag att 545 är också, nu hoppas jag att de fått till den riktigt.

Jag själv har fyra 2256 W och inga som helst problem med dessa, och inte 2255w som jag hade innan.

2245:orna jag hade var för bedrövliga.
Varvade dåligt och delar som inte höll.
Stihl har jag haft och trivdes inte med dem.
460-490-550.

Men som sagt jag har fått pillat lite för att få hva-jon sågarna att gå bra.

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

stefanm  
#565606
vinterrojarn skrev:Ja att det varit en ojämn serie det håller jag med om men det tycker jag att 545 är också, nu hoppas jag att de fått till den riktigt.

Jag själv har fyra 2256 W och inga som helst problem med dessa, och inte 2255w som jag hade innan.

2245:orna jag hade var för bedrövliga.
Varvade dåligt och delar som inte höll.
Stihl har jag haft och trivdes inte med dem.
460-490-550.

Men som sagt jag har fått pillat lite för att få hva-jon sågarna att gå bra.
Jag har en 2245 som jag fått av farsan som köpte den ny. Jag har precis samma erfarenhet som du. Den duger knappt som grästrimmer, det är nog dags att investera i en ny

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565607 Ja eller åtgärda.
Det går att få ordning på maskinen, men det är lite jobb.

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

H-kan  
#565613 Jag åkte till handlaren och bytte in 555an. Fick bra betalt, slapp göra service, var tillbaka på jobbet efter en timme och kunde jobba vidare. Så fort jag försöker skruva på något så går det åt hel-e. Hellre glad i skogen än arg i verkstaden.

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

stefanm  
#565755
vinterrojarn skrev:Ja eller åtgärda.
Det går att få ordning på maskinen, men det är lite jobb.
Jo, jag har övervägt att lämna in den någonstans. Jag själv fixar det inte och tålamodet med den har tagit slut

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#565756 Det är synd det är långt emellan oss, hade gärna fixat den annars.... :-bd

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

stefanm  
#566038
vinterrojarn skrev:Det är synd det är långt emellan oss, hade gärna fixat den annars.... :-bd
Det hade varit välkommet, får leta efter någon runt Skellefteå-trakten istället

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Avslutat-02  
#566049 Sätt i en ljuddämpare från en gräsröjare, och byt spolen, även förgasaren.

Sen bör det gå.

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Forestboy  
#566058
JensSkoog skrev:Vinkelväxelen på FS460 är visst omöjligt att ha sönder. Har körd med min 460 i "markberedning" med
den treuddiga kratkniven, och den håller ut.
Men sågen känns klumpig och jag gillar inte gå med den hela dan.
Skulle heller gå för 410'an.
Jag körer med FS130 och klinga i klenröjning, men när det blir över 2" hämtar jag fram min gamla FS480 :wink:
Har du erfarenhet av 410an?

Användarvisningsbild

Re: Köp av röjsåg

JensSkoog  
#566063
Forestboy skrev:Har du erfarenhet av 410an?

Testade den när jag köpte min 460, och så blev det 460 även om 410 kändes
smidigare. Vikten är den samma, men 460 har lite mer cc. Var väl någon sort
kampanj på 460'n som gjorde att jag fick den billigt, men har ångrat på det köpet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp av röjsåg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566069 På min 460 la vinkelväxeln av på rätt kvickt, fick en ny på garantin annars rätt nöjd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).