Motorsåg och handhållet

törstig 550

27 inlägg 10670 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: törstig 550

jnos  
#496511 Kan inte säga att jag gjort någon sådan jämförelse heller, men tycker nog att det är en stor skillnad.
Ska be en kamrat som hugger professionellt att testköra, tror han är inne på sin 3:e 550. Han tycker inte att dessa sågar drar med än 346:an som han har lång erfarenhet av.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: törstig 550

HogeN  
#496561 Vad jag märkt elr så är det inblining är att sågen mera törstig när det är minus 15 och lägre och dricker mindre när det är varmare... men har dock endast kört ~5L genom sågen

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

sundelius  
#496632 Har inte tagit tid men efter att ha kört två veckor med 550in så kan säga att en tank tar mycket snabbare slut än det gjorde med 346an

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

Anders Engström  
#496637 Jag å far körde var sin motorsåg paralellt här vid nyår, grov björk som fälldes kvistades och sågades upp till kubbar. Jag körde 550 och farsan en 353, vi körde 4 tankar på raken och fick tanka samtidigt hela tiden. Jag tror inte det ska vara nån skillnad. Har du köpt den ny är det bara att kolla hos ÅF, en bra ÅF tar och mäter på din såg och kan komma med besked. Mycket skit om 550 här på forumet. Jag tycker det är en bra såg, men är den ok så drar den inte ut tanken på halva tiden. Klocka så du vet.

Mvh

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496669 Jag fick den känslan när sågen var ny, att det gick bränsle fort.

Inbillar mig att den drack mer i början, men nu är det "som vanligt".

Är det inkörningsprogram i förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: törstig 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496681 Stod o kapade emot en annan kille en gång. Min tog slut ca 10min före hans.
När vi bytte såg efter tankning upplevde vi båda det var bättre krut i den törstigare av de två.

Det där med uppkoppling och hur bränsleinställningarna visar i programvaran ger i bästa fall en svag fingervisning.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

wigge  
#565380 Någon som har fått mer info kring detta bekymmer ? Upplever att min 550 inte räcker längre än max 25 min på full tank. Den är 2 år och ”inkörd”
Jämför jag mot min gamla stihl 260 som räcker närmare 50-60 min på full tank så kan det inte stå rätt till med 550:in.
Även segstartad varm lite då och då, mycket halvgasstarter för att få igång hon.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Avslutat-02  
#565381
wigge skrev:Någon som har fått mer info kring detta bekymmer ? Upplever att min 550 inte räcker längre än max 25 min på full tank. Den är 2 år och ”inkörd”
Jämför jag mot min gamla stihl 260 som räcker närmare 50-60 min på full tank så kan det inte stå rätt till med 550:in.
Även segstartad varm lite då och då, mycket halvgasstarter för att få igång hon.


Låter som det gamla vanliga, uppgradering av mjukvaran.
Många sågar har eller har haft problem med mjukvaran.
Gör en uppgradering så kommer det nog att ordna till sig.
Brukar inte kosta mycket. Men sågen blir bättre.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

wigge  
#565382 Ok, inköpt sommar/höst -17 om jag minns rätt. Har det hänt så mkt med mjukvaran på den tiden?

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Avslutat-02  
#565384 Ja de lägger upp nya mjukvaror när de kommit på något. Jag har för mig att sista uppgraderingen var i oktober i fjol.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

wigge  
#565385 Tack ! Får ta en sväng förbi ÅF efter säsongen är över om en månad.

Avatar Fallback

Re: törstig 550

Avslutat-02  
#565386 :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).