Föryngring

Markberedning åker?

37 inlägg 27027 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

jannee  
#565194 Har två små f.d. åkerplanteringar.
Planteringarna gjordes någon gång på 40 talet.
Sprickor och röta i beståndet så jag slutavverkade detta för knappt 10 år sedan
Blev mestadels massaved.
Markberedde därefter väldigt djupt, långt ned i alven.
Planterade i fåran och dessa plantor ser hitintills ut att må bra, meterlånga toppskott.
Hur det är med rötan får framtiden utvisa.
Själv tror jag inte på att "bara" lägga upp en rygg och plantera i den. Antingen bort med huvuddelen av matjorden eller ploga djupt, ned i alven.
Risken är inte obefintlig att framtidens plantors rötter bara sprider ut sig i det gamla odlade jorden = ett väldigt ytligt och torkkänsligt område, näringsrikt, kanske t.o.m. för näringsrikt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Solan  
#565353 Hur gjorde du för att komma ner till alven?
Använde du nyodlingsplog eller en vanlig plog.
Jag tänkte köra en kultivstor så djup som möjligt och sedan plöja så djup det går. Hur ska man ställa plogen för att den ska gå så djupt som möjligt?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Amatörhuggare 62  
#565356 Upp med stödhjulet.
Och håll den på dragkraftregleringen.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

ujja  
#740080
zorran skrev:Jag har provat allt och högläggning är det som är bäst. överlevnaden är bra även utan tillsyn.
Plöjning jag ser att rötterna vill dra i en riktning dvs mot plogfåran. Efter 20 år ser de onekligen ostabila ut. Ja en gallring kan nog knäcka beståndet.
Högläggning är det bästa, Tänk på att en högläggning frigör näring till plantan även efter 10 år då den verkligen ska börja växa.
Zorran

Lyfter den här gamla tråden med frågan varför skulle högläggning vara bättre än en plöjning förutsatt att man sätter plantan i "gångjärnet" på tiltan?
En högläggning är väl bara en uppochnervänd lös tilta?
Man kanske kan förbättra en plöjning ytterligare genom att köra på tiltan och försöka pressa ihop den mot marken?
Dom här frågorna gäller för min del i plantering på en gammal tuvig åker i fuktig mark.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741462 Jag har haft samma förutsättningar som du säger på några planteringar. Det som gäller är högläggning med grävmaskin.
Vänd upp en rejäl torva på 1 gånger 1 meter sikta på 1200 sådana per ha. Det blir ett månlandskap men det funkar. Du slipper trampa gräs i 3 år samt att det frigörs mycket näring till plantan även efter år 10. Har även planterat i enkel plogfåra men inget jag rekommenderar då rötterna drar åt det hållet.

Låt sen allt stå i 60 år och växa jag lovar det blir kubik.

Zorran.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

jannee  
#741500 Där jag planterat starkt igenvuxen gräsyta har jag först Roundupbehandlat området, därefter kört över marken med en tallriksharv några gånger, detta gjort på hösten.
På våren har jag sedan planterat med stora barrotsplantor.
För mig har det fungerat tillfredsställande.
Har i princip inte haft några problem med att behöva trampa gräs runt dessa plantor, däremot har jag fått mer inslag/uppslag av björk än vad jag förväntat mig.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Piraboin  
#741582 högläggnig och eller tidningar som man har ett hål i som man vattnar vi har testat båda metoderna på en åker där de är 30 cm med jord å sen sand

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).