Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

20 inlägg 8395 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Torbjörn Johnsen  
#564192 Med anledning av den senaste veckans intensiva skogsbränder och uppgifter i media om att bränder har orsakats av skogsmaskiner kontaktade jag en av Sveriges ledande skogsmaskinförsäkrare, Svensk Skogsmaskinförsäkring i Gävle för att höra hur det ligger till.

Till och med inrikesminister Damberg anklagade skogsmaskiner för att vara orsak till bränder vilket fick branschorganisationen Skogesentreprenörerna att gå i taket.

Towe Andersson på Svensk Skogsmaskinförsäkring berättade både om hur försäkringsskyddet ser ut och om det förekommer några skador eller incidenter med skogsmaskiner. Hon sa att det har ringt ganska mycket entreprenörer den senaste veckan och att det snurrar mycket rykten om vad försäkringarna gäller eller inte gäller.

Trafikförsäkring med 300 miljoner i ansvarsskydd
I grunden är det enligt Towe enkelt. Alla skogsmaskinförsäkringarna (oavsett bolag) använder i princip samma villkor när det gäller ansvar vid ev skogsbrand. Ingen hittar på egna. Samtliga arbetsfordon över 2 ton har en trafikförsäkring, oavsett om det är en trafikregistrerad skotare eller en skördare som inte är vägregistrerad. Trafikförsäkringen har ett omfattande ansvarsskydd, upp till 300 miljoner kr, och det var just den delen av försäkringen som det hänvisades till i det enda (ja du läste rätt) fall där en skogsmaskin varit inblandad i en ersättningsprocess i samband med skogsbrand. Det var efter Salabranden och i det här fallet Länsförsäkringar som hade den entreprenören försäkrad.

Inga skogsmaskiner inblandade i bränder
Enligt Towe har Svensk Skogsmaskinförsäkring, som har ca 30% av entreprenörernas skogsmaskiner försäkrade, inte haft någon maskin inblandad i några bränder hittills varken i år eller under hela året i fjol. Towe tror inte att någon av de andra bolagen som försäkrar entreprenörernas skogsmaskiner heller har haft maskiner inblandade.

Bara gamla maskiner som brinner
Det verkar heller inte som om nyare skogsmaskiner tar eld och brinner upp speciellt ofta. Det händer enligt Svensk Skogsmaskinförsäkring "i princip aldrig" oavsett om det gäller skördare eller skotare. I deras fall handlar det om nyare skogsmaskiner (max 6-7 år gamla) som går heltid hos professionella entreprenörer.

Oftast när man läser om en skogsmaskin som har brunnit så handlar det om äldre maskiner som används av skogsägare och dessa försäkras normalt inte av Svensk Skogsmaskinförsäkring. En maskinkategori som är svårt att försäkra är flismaskiner. Det är en maskintyp som många försäkringsbolagen inte verkar vilja "ta i med tång" p g a att de brinner ganska frekvent. Svensk Skogsmaskinförsäkring kan dock erbjuda försäkringar för flismaskiner då de har en gruppförsäkring tillsammans med Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag.

Branschgemensamma riktlinjer mot brand
Försäkringen för entreprenörer med nyare skogsmaskiner har dels en ansvarsdel för entreprenören (entreprenörsförsäkring) som i Svensk Skogsmaskinförsäkrings fall omfattar skada upp mot 50 miljoner kr. Men därutöver finns alltså ett ansvarsskydd i trafikförsäkringen upp till 300 miljoner kr. Villkoret för att försäkringen ska gälla är att entreprenören följt de branschgemensamma riktlinjer som skogsnäring och entreprenörer själva tog fram efter Salabranden. Du kan läsa riktlinjerna här.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 30 apr 2019, 16:14, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564195 Kristdala/fårbo förra året och Viserumsbranden något år tidigare är båda startade av skogsmaskiner. Riskotsre i ena fallet och bara skotare i första fallet men vad han gjorde kommer jag inte på.

Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Kenya Cane  
#564233 Vissa bränder tros vara anlagda.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Avslutat-02  
#564238 Läste någonstans att 98 procent av alla bränder i skog och mark är anlagda, det är väldigt väldigt sällan en maskin startar en brand.
Har inga vetenskapliga artiklar eller belägg för detta och jag har bara en fundering på detta som kanske stämmer.

För att inte väcka ilska eller funderingar över detta inlägg så hänvisar jag till att detta är min personliga uppfattning och ingen annans.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 06 maj 2019, 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Camaro1969  
#564247 när det brann i hassela för några år sen (kanske 10 när jag tänker efter) var det ju en skotare som orsakade den.

Användarvisningsbild

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564255 Ifjol var det minst två bränder i Gästrikland som startades av maskiner, en skördare när han gled över en sten med bukplåten och en grotskotare.
Skördarföraren var på plats i 3 timmar efter att ha släckt den och såg ingen rök. Han åkte hem och nån timme senare är det en förbipasserande som ser att det brinner. Det är långt från bebyggelse så troligtvis har den flammat upp av sig själv.
Grotskotaren tände en ordentlig brasa på en gång och man fick ringa dit brandkåren.
Så nog händer det, men oftast släcker de väl själva?

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Mattiase  
#565193 Jag lyckades tända en liten brasa på ca 20x20 meter i slutet av april för några år sedan. Lyckades släcka med dom brandsläckare som fanns på skördaren och Skotaren, sedan kom brandkåren och dränkte området som brunnit med vatten.
I det fallet var det gnista från band i kombination med torrt fjolårsgräs och hårdvind.
Även fast det inte var någon stor brasa så var det en ordentlig pulshöjare. Man känner sig ganska liten när man är ensam mitt i skogen och får syn på en stor rökpelare på hygget när man klivit ur för att tanka[emoji23]
Men upptänker man dom i tid så går det att göra en insats med pulversläckarna[emoji38]

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

AKKAMAAN  
#565263 Hur många millisekunder varar en gnista från ett band? En teknisk assistent på gamla domänverket hävdade på en lokal maskindag att gnistor från banden är en myt. Han menade att det är de så kallade "svarvspån" från slitplåtar på boggilådor samt bukplåtar som blir liggande några tiotal sekunder glödheta och tänder det torra "fnösket". Vi blev alla liggande under några maskiner och studerade nämnda slitplåtar. Det hade många långa fåror där stålmaterial saknades...
Detta var på 1970-talet....
Jag/vi kände oss övertygade av visningen. Vad som är sant idag har väl ingen egentlig betydelse. Stål mot sten tänder....

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Blivande snickare  
#565265
vinterrojarn skrev:98 procent av alla bränder i skog och mark är anlagda, det är väldigt väldigt sällan en maskin startar en brand.

Varifrån har du fått såna siffror?

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Avslutat-02  
#565326 Har för mig att jag såg dessa siffror när branden i Sala var igång.

Tror det var SMF som hade skrivit detta.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Blivande snickare  
#565328
vinterrojarn skrev:Har för mig att jag såg dessa siffror när branden i Sala var igång.

Tror det var SMF som hade skrivit detta.

Det skulle vara att föredra om man hade ordentlig koll på siffrorna innan man basunderar ut att "så här är det".

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Avslutat-02  
#565329 Har jag inte skrivit men okej.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Blivande snickare  
#565335
vinterrojarn skrev:Har jag inte skrivit men okej.

Du skrev:
vinterrojarn skrev:98 procent av alla bränder i skog och mark är anlagda

Finns inget i det som ger minsta antydan till att det är nåt du "tror". Du har skrivit ut ett rakt påstående utan minsta grund eller källa.
Kallas lögn i verkliga världen.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

Avslutat-02  
#565336 Du verkar ha något behov av att peka finger....
Lägg ner bara, och välj något annat att diskutera om.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 06 maj 2019, 15:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inte skogsmaskinerna som tänder eller brinner

tallen100  
#565337 Intresseklubben antecknar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).