Sågtimmer

Holmen sänker timmerpriset

46 inlägg 20554 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Holmen sänker timmerpriset

Torbjörn Johnsen  
#565302 Holmen Skog meddelar idag att man p g a det stora virkesflöde som barkborrarna driver fram nu sänker timmerpriserna. Sänkningen är 50 kr/m3fub för gran och 25 kr/m3fub för tall. Kubb sänks med 15-25 kr/m3fub.

Läs hela pressmeddelandet från Holmen här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Torbjörn Johnsen  
#565304 Även Vida sänker nu timmerpriset med motsvarande nivåer enligt artikel (bakom betalvägg) i ATL.

   TS
Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#565315 Då kan man räkna med ytterligare ett avverkningsfritt år.
Det sjätte på raken till följd av de låga priserna i mellannorrland.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Alvarsson  
#565345 I praktiken har timmerpriset sjunkit ett tag. Beroende på att premierna utöver prislistan har gått ner.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#565781 I bland blir man förvånad!
Tre kommentarer i denna tråd om virkespriser, som man trodde folk skulle ha massor av synpunkter på.
Sveriges tre träslag, en tråd som påminner om dagens Sverige, är nu uppe i 168 kommentatorssidor.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

isteskog  
#565782 Om man är beroende av skogsintäkter är det kanske inte så lätt att låta bli att hugga! Jag skulle då inte kunna leveransstrejka i sex år ..... Hur resonerar du i såna fall, Surjämten?

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Lars Lundqvist SLU  
#565786 Förklaringen är väldigt enkel. Vinstmarginalerna på sågade varor är så liten att priset på sågtimmer egentligen är för högt, men man har inget val. Priset måste hållas uppe om sågverken ska få nån råvara alls. När utbudet plötsligt stiger (pga barkborreangrepp) så kan man sänka priserna för att få lite bättre lönsamhet.

Den som drabbas av barkborreskador har ju inte så mycket att välja på: Sälja till de nya lägre priserna eller låta angreppen öka ännu mer.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#565792 Klart att man ska avverka när man behöver skogsinkomster, Isteskog.

Men jag tycker att vi inte reagerar tillräckligt mot prisskillnader från Södra delarna av landet.
Likaså att bolag köper dyrare från Baltikum o andra håll än från lokala skogsägare.

Om man får tro vad man läser så betalas den norrländska furan med upp emot 200 kronor mindre än sågtimret i södra Sverige?

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

jannee  
#565795 Vinstmarginalen för liten för sågverken är nog en sanning med modifikation.
Sanningen är nog egentligen en helt annan.
Sågverken har haft det lätt att få fram råvara till rätt, i alla fall i deras synvinkel, kostnad,
Effektivisering/förädling är något flera ej bara funderat över.
Vi kör på så länge det går och modernisera är en kostnad många sågverk struntat i.
Råvaran är i dag för sågverken enormt billig.
Ser man till index för de senaste 50 åren har råvaruproducenten ett stort negativ tal.
Dessutom ska man också ta i beaktning på hur mycket svenska kronan fallit i värde gentemot de marknader sågverken har som avsättningsområden.
Väldigt många virkesinköpare har under de senaste åren regelbundet köpt in mer kostsam råvara från utlandet endast för att dämpa priserna på svensk råvara.
Från ALLA håll motarbetas det för att skogsägarna ska få en dräglig ersättning för sin råvara.
Att sågverken sedan går ut med mer eller mindre gemensamma prislistor är som att spotta skogsägarna i ansiktet.
En dålig prislista sockras senare med löften om premie på 10 till 20 %, allt är upp till hur god förhandlare man är och där den store leverantören kan göra en betydligt bättre avtal en del lille.
Tycker DU/NI att sådant är helt ok :?:
Är mina 200 fub sämre i kvalitet än grannes 2 000 fub ?
Får jag ändå betala flyttningskostnaden så kan inte avverknings storlek spela någon roll - ELLER :?:
NÄÄ, sanningen är att vi små skogsägare ständigt och jämt blir MANIPULERADE :!: :!: :!:
Drakarna sänker priset, de andra är inte sena med att hänga på - och om de inte får in tillräckligt med råvara importerar vi dyrt i stället för att höja priset.
Får vi en riktigt kall och blöt sommar här i södra Sverige kommer priset med största sannolikhet att till hösten med råge passera 1 000 kr M3to för grantimmer 18+
Blir sommaren som förra året kan priserna däremot rasa ned till runt 800 kronor.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

isteskog  
#565807 Dina ev rasande priser kommer vi inte upp till på några villkor (prislista) Gran från 18cm betalas med 535 kr/m3to och i en stigande skala till 34cm som ligger på 670 kr/m3to. Olika är tydligen verkligheten här i Sverige ...... 😤

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

jannee  
#565810 I höstas fick jag i alla fall 1 000 kr/ M3to för grantimret 18+
Borrmasssaved upp till 18+ 470 kr/fub
Borrtimmer 18+ 650 kr/fub
Södra sänkte senare priset för borrtimmer.
MEN jag förväntar mig en "hyfsad" efterlikvid 🤗
Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte, hitintills är i alla fall vädret positivt.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#565814 Äntligen lite fart i tråden.
Tack!
Jannee:s inlägg borde läsas av alla som levererar / har levererat till Mellanskog, Norrskog, Norra Skogsägarna o andra bolag o virkesköpare norr om Dalälven.
Jag känner till skogsägare som fått mindre än 300 kronor netto m/3fub vid slutavverkning 50-50 timmer / massa!

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

isteskog  
#565815 Kan inte vara vanligt att det blir 50/50 timmer/massa vid en normal slutavverkning ...... Inte här nere hos mig iaf! Måste ha varit röta eller dålig kvalitet i så fall? 🌲

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#565821
isteskog skrev:Kan inte vara vanligt att det blir 50/50 timmer/massa vid en normal slutavverkning ...... Inte här nere hos mig iaf! Måste ha varit röta eller dålig kvalitet i så fall? 🌲


Då måste det varit väldigt klen skog.
När jag gjorde den manuella slutavverkningen så var det ca 20% massaved.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#565835 Ska kolla med gubben nästa gång vi pratas vid.
Låter ju som ni påpekar lite onormalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).