Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pto hydraulik på vagn

55 inlägg 26161 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563229 Fick du med ngn momentarm?
Morgan

FTG
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#563264 Nä, jag ville ha en U-plåt som sitter med 4 skruvar så att jag får lådan precis centrerad på axeln. har måttat klar och skall börja bocka nu snart...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#564972 Funderar på detta med tankens storlek i förhållande till flödet. Mätte lite på traktorgrävaren. Tanken rymmer ca 60l olja. Flödet vid nära maxvarv beräknar jag till ca 110l/min. Oljekylare finns inte. Är det så att volymen inte måste vara så stor om inte oljan belastas vid ett högre flöde än tanken har i volym? Eller hur har de räknat?

Och hur är det på skördare och grävare med uppåt 500l/min. De har väl knappast lika mycket olja. Gör kylaren jobbet? Är inte luftbubblor ett problem?

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#564974
JohannesG skrev:Och hur är det på skördare och grävare med uppåt 500l/min. De har väl knappast lika mycket olja. Gör kylaren jobbet? Är inte luftbubblor ett problem?

Fast det är klart, då är det oftast LS och då blir det kanske inte lika känsligt?

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564975 Vet inte riktigt var jag fått de ifrån men jag har fått för mej att att tankvolym o flödet behöver va lika stora ungefär.
Blir endel värme när jag kör Arbron, men har en oljekylare med...

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#564976 Precis så har jag lärt mig också. Därav min fundering. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

halvproffs  
#564989 Jag har ett pumpflöde på max 70 l/m och tank på 40l. Nu använder jag ju inte maxflödet någonsin och det har aldrig varit något problem med värme. Blir ju ganska korta tider vid lastning och lossning.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#565289 Följer med spänning denna diskussion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#565295 På en skogsvagn kopplar man ju ur pumpen vid transport på väg. Men på traktorgrävaren blir det ju vid transport att det fulla flödet rusar runt, dock utan belastning.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565387 Kan väl säga att de blir samma med frontpump, stort flöde som rusar runt vid vägtransport

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#565388
gnisten83 skrev:Kan väl säga att de blir samma med frontpump, stort flöde som rusar runt vid vägtransport

Ja. Men jag gissar att du dimensionerat tanken efter fulla flödet?

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565398 Gjorde de från början iaf, ca 120liter
1 1/2” sugledning, 3/4 tryck och 1” retur men de kan vara så att de räknades fram för 43cc pumpen o inte den 54cc som sitter där nu som jag med tycker är för lite 😉

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#565481
gnisten83 skrev:Gjorde de från början iaf, ca 120liter
1 1/2” sugledning, 3/4 tryck och 1” retur men de kan vara så att de räknades fram för 43cc pumpen o inte den 54cc som sitter där nu som jag med tycker är för lite 😉


Precis den där uppsättningen tänkte jag köra, samma tankvolym, samma slangar och 43cc pump. eller det är vad jg har liggandes bara jag skulle få tid övers...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#592376 Nu borde det varit klart redan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#592867 Nu är den äntligen provtryckt och målad, valde en påfyllningskork med 0,3bar övertryck innan den släpper, vet ej hur mycket den behöver innan den suger in luft. nån som har erfarenhet? övertryck är ju bra ifall man lägger sakerna på sida så rinner inte oljan ur tank. 0,3 är lite i högsta laget, teoretiskt skulle 0,0455bar dugit :smile: :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).