Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyvsjakt

22 inlägg 12502 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56521
ATK skrev:Jag brukade låna en Faxe 50 innan jag hade någon egen klyv. För sex år sedan köpte jag en
begagnad Ne-Ma 50cm(7ton) den tycker jag är bättre än Faxen.


På vilket sätt är den bättre? Kunde vara bra att veta.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

Nolltax AB  
#56767 Köpte en Faxe för några år sedan. En lite större modell dock.
1,1 meter tuggar den i sig. Tanken var, och funkar gör det,
att klyva enmetersbitar. Lättare att stapla, släpper igenom mer luft under torkning.
Färre bitar att hantera.
Efter torkning upp på vedkap/byggsåg å kapa valfri längd. Halvmeter till vedpanna kontra en fot till vedspisen...

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56898
totte skrev:
ATK skrev:Jag brukade låna en Faxe 50 innan jag hade någon egen klyv. För sex år sedan köpte jag en
begagnad Ne-Ma 50cm(7ton) den tycker jag är bättre än Faxen.


På vilket sätt är den bättre? Kunde vara bra att veta.

Ne-Ma:n känns smidigare att jobba med, det var ingen längdinställning till återgången
på Faxen. Nypriset var i stort sett samma när jag jämförde(år 2002) då hade jag köpt
Neman men det är ju alltid en smaksak. Hittade sedan en begagnad som hade gått
max 10 timmar för halva priset.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56911 Tack! Kan hålla med där, det hade i vissa lägen varit bra med en inställbar justering för returen, har funderat lite på att bygga om lite grann just där. För ögonblicket funkar det bra med röret som jag satte på. Och klart köper man en såpass ny för halva priset så blir det ju ännu bättre.

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56968 Japp det var nog en bra affär, det jag har klyvt med den så är väl 90% 33cm ved så det
har varit bra med returspärren.

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

JonasV  
#59605 Hej jag slog till i höstas och köpte en begagnad Faxes 500 med enhandsfattning.
Bättre klyv har jag aldrig kört jag är supernöjd med den.
Jag har fått göra en högre ställning jag rullar upp den på då den är i lägsta laget för en fullvuxen kar.
så med den modifieringen blir arbetshöjden rätt.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#59607 Trevligt att höra fler nöjda Faxe-förare! Så din är lite äldre då eftersom det är enhands. Tycker arbetshöjden är rätt bra på min men det beror ju på hur man är växt :lol:

Skulle väl säga välkommen också, såg att det var ditt inlägg nr 1!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).