Vedmaskiner, flishuggar

PW-klyven blir het och spottar olja

7 inlägg 3964 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PW-klyven blir het och spottar olja

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565049 Hej på er!
Jag har en två år gammal PW-klyv som hittills fungerat utmärkt. I förmiddags tyckte jag att den började låta mer än vanligt och att den kändes het. Jag såg även att det bubblade upp olja ur påfyllningspluggens ventil. Jag kunde inte se någon närmare orsak till detta men bytte hydraulolja - dock utan förbättring.

Ska höra av mig till PW på måndag men jag tänkte kolla om det finns några kloka idéer här först? Finns väl såvitt jag vet inget filter eller så men jag får ju för mig att det måste ha hänt något med pumpen som gör att den går varm...men varför det skulle dyka upp så plötsligt förstår jag inte. Märkte ingen skillnad i kraft hos maskinen.

Som tur var har jag kvar den gamla traktordrivna faxeklyven så vedproduktionen kunde fortsätta efter en viss försening - annars hade man ju behövt vara ledig hela eftermiddagen och det går ju inte för sig :mrgreen:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565137 Ingen som har en tanke?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

johan eriksson  
#565156 Överströmningsventilen som fastnat i halvöppet läge är en teori, ger både ljud och värme.

Användarvisningsbild

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565183 Tack för tipset, ska kolla. Hur kan man tänkas åtgärda det på bästa sätt? Är inte så hemma på att felsöka ventilpaket...

   TS
Avatar Fallback

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

ulfgustav  
#565219 Lossa justerskruven på tryckbegränsaren, Räkna antal varv, kör klyven (trycklös) så den torde inte röra sig men du spolar ventilen. Skruva igen ventilen med samma antal varv, har du då tur så är problemet löst

Användarvisningsbild

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

bm555  
#565233 Jag märkte på min pw-klyv att kolven var helt inne i cylinder så jobbade pumpen för att trycka kolven ännu mera in. Jag justerade stopppinnen så att det var 5 mm innan kolven går i ändläge i cylindern. Då gick klyven bra och blev inte varm. När kolvstången ligger och försöker gå in i cylindern så går oljan genom överströmningsventilen och då blir oljan varm. Det hörs att oljan går igenom överströmningsventilen. Dra lite i spaken så hör när pumpen inte behöver trycka oljan genom överströmningsventilen.

Användarvisningsbild

Re: PW-klyven blir het och spottar olja

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565277 Tack för tipset, ska prova!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).